Met de komst van een nieuw Lotus-model neemt Lotus meteen ook afscheid van de huidige line-up. Dat is een scherpe beslissing, met stevige gevolgen.
Een grote ommezwaai bij het Britse merk, want nu Type 131 is aangekondigd maakt het bedrijf ook bekend grote kuis te doen in de bestaande modellen. Zo gaan de drie reguliere modellen - Elise, Exige en Evora - hun laatste bouwjaar in.
Elise
De Elise was zo goed als tekenend voor de wederopstanding van Lotus in 1995. Hij was de aanzet voor een aantal lichtgewicht sportwagens van Britse en bij uitbreiding zelfs Europese makelij. Hij maakte destijds al gebruik van een ingenieus systeem met aluminium en high-tech composietmateriaal.
Exige
Vijf jaar later debuteerde de Exige, in 2000. Je kan hem zien als de gesloten versie van de Elise, al is hij zelfs eerder de straatversie van een racewagen. De Exige combineerde de trackspecialiteiten die je van een Lotus verwacht met de bruikbaarheid op de openbare weg.
Evora
Nog een aantal jaren later had Lotus de Evora in de showroom staan. De supersportscars werden aangeboord door deze coupé, die meer op de bestuurder gefocust was. Dat hij succesvol was, bewees een podiumplaats in Le Mans en winst in verschillende GT-races.
Recente reacties
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Een beetje een anoniem exterieur, maar dat zullen de potentiële kopers ook wel weten te waarderen...
Door GLENN 45 min geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
"One-off EV gebouwd zonder budgettaire en praktische beperkingen haalt dezelfde range als een in...
Door GLENN 1 uur geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 6 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 17 uur geleden