Officieel: Citroën C5 X keert terug als crossover

De Citroën C5 keert terug als C5 X en neemt de draad weer op waar hij hem in 2017 achterliet. De nieuwe C5 wordt een crossover, net als de C5 CrossTourer, de laatste afgeleide van de tweede generatie C5.

Het blijft zoeken voor de Franse merken in de hogere segmenten. De XM deed het goed, al kon hij nooit de Duitse concurrenten overtreffen. Ook de C6 bleef lang in de kantlijn leven en de C5 moest uiteindelijk diens rol als topper van het gamma overnemen. Berlines doen het echter steeds minder goed bij ons, in het voordeel van de crossovers. Daarom lanceerde Citroën de C5 Aircross en lange tijd dachten we dat deze de opvolger van de C5 zou blijven.

grote loebas

Nu toont Citroën ons echter beelden van de nieuwe C5 X en die weet niet goed welk koetswerkvolume hij moet kiezen. Is het een SUV, een break, of toch eerder een berline op hoge poten? Niet voor niets zette Citroën de X mee in de benaming, om erop te duiden dat het om een crossover gaat. Hij is uiterlijk gebaseerd op de CXperience Concept uit 2016 en past met een lengte van 4,81 meter en wielbasis van 2,79 meter netjes in het D-segment.

Citroën C5 X (2021)

Citroën slaagde erin om de lijnen van de C5 X af te stemmen op die van de C4, zonder de inspiratie van de CXperience te verliezen. Een lange snuit wordt vooraan afgestopt door de koplampen in twee strepen, met bovenin de LED-dagrijverlichting. De LED-achterlichten omsluiten dan weer de hoek van de wagen achteraan en krijgen een opvallende indeling. Citroën kreeg niet genoeg van achterspoilers, dus plakten de Fransen dan maar twee stuks op de achterklep, eentje boven en eentje onder de erg vlak lopende achterruit. De ontwerpers schoeiden de C5X op wielen die maximaal 19 inch groot zijn. Ze pasten hetzelfde truukje toe als Renault bij de Scenic deed; de wielen zijn groot maar vrij smal. Ze heten dan ook "Tall & Narrow-wheels", zoals de Fransen dat zo mooi... nee, wacht.

Citroën C5 X (2021)

De C5 X wordt een zachte Citroën. Daar zorgt het Advanced Comfort-onderstel met Progressive Hydraulic Cushions wel voor, voor de plug-in versie zitten daar zelfs adaptieve dempers bij. Daarbovenop geeft het merk nog eens de Advanced Comfort Seats standaard mee op de auto, zodat je je helemaal in comfortland bevindt.

Hello Citroën, un pain francais s'il vous plaît

Binnenin krijgen we een dashboard te zien dat op dat van de C4 lijkt. Een digitaal instrumentenpaneel kan tegenwoordig niet meer ontbreken, net als het 12 inch aanraakscherm. Daarin zit het nieuwe infotainmentsysteem dat de naam 'My Citroën Drive Plus' draagt en ook spraakcommando's verdraagt. Begin dat Frans brood dus maar al te bestellen. Op de duurdere versies kijk je op een Extended Head-Up display, waarbij de instructies vóór de auto lijken te worden geprojecteerd en tot een halve meter in de breedte kunnen gaan. Verdere technische hulpmiddelen vinden we in Rear Cross Traffic Alert en Top 360 Vision voor een goed zicht rondom. Ook is er High Driver Assist, waarbij de adaptieve cruise control met stop/go-functie aan het Lane Keeping Assist wordt gekoppeld. AUtonoom rijden, here we come.

Citroën C5 X (2021)

Onder de carrosserie van de C5 X schuilt het EMP2-platform. Wie het een beetje volgt weet dat dat het om een doorontwikkeling gaat die de Stellantis-groep eerder ook al onder de Peugeot 308 en DS 4 plaatste. In de C5 X krijg je zo 545 liter bagage kwijt en zelfs tot 1.640 liter als je de achterbank neerklapt. Dat is een stuk meer dan de 487 liter van de Peugeot 508 SW en net iets minder dan wat de C5 Aircross binnen krijgt.

Op het EMP2-platform heeft Citroën ook een plug-in hybride versie berekend. Die versie komt van bij de lancering beschikbaar op de C5 X. Daarbij heeft hij een bekend systeemvermogen van 225 pk en zou hij volledig elektrisch meer dan 50 km ver geraken. Voor verdere specificaties is het nog wachten tot de productie van de wagen echt op gang komt.

Citroën C5 X (2021)

Behalve de plug-in constructie ziet de C5 X ook twee benzinemotoren in het gamma. Ook daar geeft Citroën nog geen informatie over vrij. Vermoedens gaan naar de 1.2 PureTech met 130 pk en de 1.6 PureTech met 180 pk.

Zoals eerder gezegd zullen de uitgebreide technische specificaties van de C5 X volgen naarmate de lancering nadert. Dat zal pas voor de tweede helft van dit jaar zijn, op dat moment zullen ook de prijzen van de C5 X beschikbaar zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
FLP 11:13
afbeelding van FLP

Awtsh, mooi kun je 'm niet noemen, he..

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws