Euro NCAP buist Dacia Sandero, Dacia nuanceert

Dacia Sandero Euro NCAP

Euro NCAP heeft de nieuwe generatie Sandero aan een veiligheidstest onderworpen en de budget-hatchback amper 2 sterren op 5 gegeven. Het Roemeense Dacia nuanceert echter de cijfers. Is de nieuwe Sandero nu veilig of niet?

Ze zijn fel gegeerd, de Euro NCAP-sterren. Liefst nog 5 op een rij, want daarmee toon je als auto dat je momenteel hét beste op vlak van veiligheid naar voren kan schuiven. Het merendeel van auto's haalt dan ook die 5 sterren, al zijn er soms auto's die markante scores weten te behalen. Laatste in rij is de nieuwe generatie Dacia Sandero. Met amper 2 sterren op 5 moeten we in principe van een dikke buis spreken op het veiligheidsexamen. Al zijn Dacia - en wij - snel om te nuanceren.

Digitalisering

Het Europese veiligheidsorgaan implementeert namelijk steeds vaker elektronische veiligheidsnufjes in de quotering. Denk dan aan onder andere een adaptieve cruisecontrole, actieve rijstrookassistent en automatische noodrem. Zaken die je als klant verwacht op een fraai uitgedoste Audi, niet meteen op een budgetauto. Hoewel de Sandero kan beschikken over een dodehoekwaarschuwing en een automatische noodrem (verplicht in Europa op elke nieuwe auto trouwens), scoort de Roemeen door het ontbreken van andere dure veiligheidsnufjes amper 2 sterren op 5 voor "Safety Assists".

Dacia Sandero Euro NCAP

Ga je echter ruimer kijken, dan scoort de nieuwe Sandero 4 op 5 voor inzittenden (zowel voor kinderen als volwassenen) en een 3 op 5 voor de bescherming van zwakke weggebruikers bij een aanrijding. Is de Dacia Sandero dus een veilige auto? JA... al zeker als je gaat vergelijken met auto's van enkele jaren terug én als je niet hopeloos vertrouwt op elektronica om je rit in goede banen te leiden. En iets zegt ons dat de gemiddelde Dacia-rijder allerminst bezig is met autopilot en een file-assistent. De Sandero is trouwens niet de eerste auto die genadeloos hard wordt afgestraft door het ontbreken van dure camera's en radars op de carrosserie. Ook de Suzuki Jimny wist in 2018 amper 3 op 5 te behalen.

Onze rijtest met de nieuwe Dacia Sandero lees je trouwens HIER!

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Jos D. 07:22
afbeelding van Jos D.

Je moet het resultaat inderdaad nuanceren maar wie doet dat nog tegenwoordig ?
Zelfs op de website van Euro NCAP staat het zo geformuleerd. Maar ze bezondigen zich dan zelf door met één resultaat naar buiten te komen.

Richard Schram 10:52
afbeelding van Richard Schram

Als Technisch Directeur van Euro NCAP moet ik hier toch wat rechtzetten... In onze sterren-rating nemen wij GEEN adaptieve cruisecontrole en lane centering (zoals bijvoorbeeld Autopilot) mee in onze beoordeling.
Het gaat in onze rating om systemen die over een paar jaar verplicht zijn op elke auto. Dacia heeft er voor gekozen een aantal van deze systemen nog niet standaard op de auto te leveren. Als je echter over 3 jaar een Dacia koopt, moeten en zullen er meer en betere AEB (ook voor voetgangers en fietsers), Lane Keep Assist en Speed Assist op de auto zitten.
Het is op dit moment dus een keuze van Dacia om systemen die gemeengoed zijn nog niet op de auto te leveren en te wachten tot de wet dit verplicht.

avg 09:11
afbeelding van avg

EN TERECHT.
al die dure electronische rommel (die vaak zorgen voor ingewikkelede,en dus dure reparatie's)zorgt alleen maar voor hogere prijzen,die voor veel mensen meer en meer onbetaalbaar worden!
niet iedereen heeft de fin middelen van een technisch directeur!
voila,dat is dus ook RECHTGEZET.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws