Officieel: Seat Arona facelift betekent nieuwe neus (2021)

Het was drie jaar geleden even wennen om te zien dat Seat de Ateca te klein had gewassen en als Arona door het leven liet gaan naast zijn grote broer. Vandaag krijgt de Arona een eigen gezicht bij de faceliftronde.

Dat eigen gezicht is een update van het familiegezicht van Seat, waarbij de voorbumper volledig herbekeken werd. Zo komt de grille hoger te staan in het front en is er daardoor plaats om ook de mistlampen hoger en meer naar het midden te plaatsen. Ze lijken nu wel een beetje als twee zwerende puisten op een strak tienergezicht te staan. Achteraan zien we een nieuwe spoiler en wordt de "Arona"-benaming net boven de nieuwe achterbumper schijnbaar met de hand geschreven, net als bij de Tarraco. Seat voegt een Xperience-uitrustingsniveau aan het aanbod toe, waarbij je wat meer SUV-achtige elementen krijgt. Verder zijn er nog nieuwe lichtmetalen velgen voor de gefacelifte Arona.

soft touch effect

Binnenin krijgt de Arona een nieuw dashboard, voorzien van soft touch laag die je volgens Seat wel eens liever zou kunnen gaan bepotelen dan voorheen. Op het dashboard staat een nieuw infotainmentscherm, naar keuze in 8,25 of 9,2 inch groot. Daarop kan je Android Auto en Apple Carplay aansluiten. De magische woorden om de spraakcommando's te activeren zijn bij Seat 'Hola, Hola', dat wordt lachen onderweg. Op de hogere uitrustingsversies krijg je verder nog een met leder bekleed stuurwiel en LED-verlichting rond de ventilatieroosters. Ook aan de bagageruimte is gedacht, want de Arona krijgt vier sjorhaken en een dubbele bodem ter beschikking.

Seat Arona facelift (2021)

Motorisch is er één grote wijziging: de diesels ontbreken. Wel kan je kiezen voor benzinemotoren als daar zijn de 1.0 TSI met 95 pk of 110 pk, beide motoren zijn te krijgen met manuele zesbak of DSG7-automaat. Bovenaan staat de 1.5 TSI die enkel met automaat te krijgen is. Tenslotte kan je ook kiezen voor de 1.0 TGI met 90 pk, die lust vooral CNG als brandstof.

Seat Arona facelift (2021)

Op vlak van veiligheid heeft Seat tegenwoordig het Travel Assist naar de Arona getrokken. Ook worden Lane Assist, verkeersbordherkenning en automatische grootlichtassistent geïntroduceerd op de kleine crossover.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
JL 11:28
afbeelding van JL

Heb de kans gehad om enige 100'en km's zowel met een T-Cross en met een Arona te rijden. Beide hadden de TSI 1.0 110pk gekoppeld aan de DSG-bak. De T-Cross was een vrij luxe uitvoering. De Arona was redelijk basic. Maar de Arona was wat mij betreft de betere auto: de vering was veel beter afgesteld voor dit soort auto, en het aandrijfgeheel kwam veel natuurlijker over. Bij dat laatste hielp het wel dat de Arona wat minder gewicht aan geluidsisolatiemateriaal moest meeslepen. Het enige wat je daarnaast de Arona kon aansmeren, was wat mindere kwaliteit aan mousse in de zetels. (Qua vorm waren ze evenwel beter.)

John 16:30
afbeelding van John

Ik vind ronde ventilatiemonden echt niet mijn ding. Vond het leuk dat ze in de pre-facelift versie volledig verdwenen waren. De sfeer verlichting maakt het wel een stukje goed :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws