Dat de ingenieurs van Nissan stilaan tegen de technische limieten van de 14 jaar oude GT-R stuiten wordt steeds duidelijker. Elk jaar rollen ze een update uit. De GT-R Nismo MY22 onderscheidt zich tegenover zijn voorgangers door een koolstofvezel motorkap die... 100 gram lichter is. Niet kilogram, wel gram. Tijd voor het pensioen?
Veertien jaar. Het lijkt niet lang maar neem er de Nissan GT-R bij en hij is een absoluut oudje in het autolandschap. Want de voorbije jaren is het hard gegaan in autoland. Op vlak van design en technische innovaties. De GT-R, die is er duidelijk nog eentje van gisterenjaar. Al blijft het wel een kranig oudje, ook in 2021.
Kale motorkap
Toch is het duidelijk dat het vet stilaan van de soep is voor de Japanse Godzilla. Toch als het aankomt op technische ontwikkelingen die de ingenieurs van Nissan nog kunnen uitvoeren op de supercarverslinder. Zo zijn er eigenlijk geen grote technische revoluties meer voor het MY22-model van de Nismo. De gigantische 410 mm Brembo-remmen zaten ook al op de huidige versie en de aerodynamische aanpassingen gaan ook al enkele jaartjes mee. Wat er dan nieuw is? Wel, een koolstofvezel motorkap die je op verzoek niet kan laten spuiten in carrosseriekleur. Het resultaat daarvan? Een gewichtsdaling van 100 gram. Als chauffeur naar het toilet gaan voor je in de GT-R kruipt levert zonder twijfel meer voordeel op. Nu ja.
Onder die optionele blanke motorkap voert Nissan geen technische wijzigingen door voor de GT-R Nismo. We spreken dan van een twin turbo 3.8 liter V6 met 600 pk en genoeg koppel om je een nekblessure te verzorgen. Met zijn sprint naar de honderd van 2.7 seconden kan hij zelfs het merendeel van elektrische powersedans bij houden. Wat boekdelen spreekt over de prestaties die de GT-R al bijna een decennium meedraagt. Of het echter tijd is voor een opvolger? Ja. Of Nissan daar nog de R&D-budgetten voor opzij wil zetten? Dat is een andere vraag.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 18 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 19 uur geleden