Chiptekort teistert auto-industrie

Chip shortage car industry

Het wereldwijde productietekort van microchips laat een steeds grotere impact na in autoland. Productielijnen worden stilgelegd bij onder andere Volkswagen en Ford, Peugeot kan de 308 niet leveren met digitaal instrumentencluster en Mercedes ziet leveringen van modellen in gedrang komen voor de volgende drie maanden.

Corona, de verrassing die blijft verrassen. Want nu we stilaan de ziekte onder controle krijgen - in de meest positieve zin van die uitspraak -, wordt de chaos die het virus nagelaten heeft steeds duidelijker. De fietsindustrie kan de vraag naar fietsen niet volgen, de cultuursector kent haar grootste schok in decennia en wereldwijd is er een absurd tekort aan elektronica-onderdelen door de fors gestegen vraag. Dat is ook het geval voor microchips die worden gebruikt in smartphones, tv's, tablets, computers en... auto's. Hoe hallucinant de impact aan het worden is? Enkele voorbeelden uit het grote aanbod:

Peugeot: 308 niet meer leverbaar met digitaal scherm

Bij Peugeot hebben ze een bijna grappige beslissing moeten nemen, want wil je nu nog de huidige 308 op de kopt tikken voordat de nieuwe dit najaar verschijnt, dan zal je het met analoge tellers moeten doen. Straf, want de hogere uitvoeringen van de huidige 308 worden uitgerust met knappe digitale tellers. Het Franse merk heeft echter besloten haar kleine voorraad microchips niet te gebruiken voor een verouderd model, dat dus wel nog in productie is. Ach, dan toch maar ineens voor die nieuwe 308 gaan?

Chip shortage car industry

VAG legt productie stil van Touareg, Cayenne, Q7, Bentayga,...

Ook de Volkswagen Group zit met de handen in een lege doos microchips te grabbelen, waardoor het heeft besloten een tijdelijke productiehalt uit te roepen voor haar fabriek in Bratislava (Slowakije). Gezien de grootteorde van het consortium is de impact meteen voelbaar over een riant aantal producten. Zo zal de groep zich genoodzaakt voelen om de productie deels te stoppen voor - haal diep adem - de Volkswagen Up!, Volkswagen Touareg, Skoda Citigo, Seat Mii, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne en potentieel ook de Bentley Bentayga.

Mercedes: C-Klasse loopt vertraging op

Bij Mercedes hebben ze maar liefst 18.500 werknemers op een tijdelijke werkweek moeten zetten in Duitsland. Net zoals in België worden de werknemers voor de resterende dagen vergoed door de overheid. Nadeel van die beslissing? De productie van de C-Klasse en de A-familie loopt daardoor vertraging op.

Chip shortage car industry

Ford: 5 weken geen Focus, ook rest op lager pitje

Ford heeft in Europa de handrem op moeten zetten door een microchiptekort. Zo heeft de productie van de Focus maar liefst 5 weken stil gelegen in het Duitse Saarlouis. Die productie is ondertussen hervat maar loopt nog niet op volle toeren. Hetzelfde verhaal horen we uit de Ford-fabrieken in Keulen, Craiova (Roemenië) en Valencia (Spanje). Daar zijn verkorte werkweken ingevoerd, waardoor de productie van de Puma, Fiesta, Kuga, Mondeo en Galaxy vertraging oploopt.

Hyundai & Kia: geen vuiltje aan de lucht

Hoewel verschillende automerken momenteel serieus met de handen in het haar zitten is dat niet het geval voor Hyundai en Kia. Beide zusterbedrijven handelden snel vorig jaar en zorgden dat ze een riante voorraad microchips wisten te bestellen. Dat kan dit najaar nog wel eens lucratief worden als bij andere automerken de vertragingen verder oplopen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JL 09:58
afbeelding van JL

Toch even melen dat de auto-fabrikanten het over zichzelf hebben uitgeroepen. Toen de eerste golf de grootste automarkten teisterden, hebben ze hun chipbestellingen afgezegd. Omdat ze vreesden dat mensen hun auto-aankoop niet zouden uistellen maar afstellen. Toen bleek dat het enkel om afstel ging, wilden ze snel terug chips bestellen. Rijkelijk te laat. Want chipproductie is een proces met een doorlooptijd van enkele maanden. Bovendien hebben chipbakkers de eerder vrijgekomen productiecapaciteit gewoon aan anderen verkocht. Wat logisch is, zeker gezien de wereldwijde toegenomen vraag naar elektronica (thuiswerken; launches Xbox/PS; launches videokaarten en nieuwe PC-processors...).

Chipfabrikanten proberen nu toch te schuiven om de auto-industrie (maar 3% van hun afzet) tegemoet te komen.

Maar je zitje zomaar opzeggen en het nadien terugvragen is niet zo slim. Zeker als je het businessmodel en de context van je leverancier niet kent.

JL 11:17
afbeelding van JL

"Toen bleek dat het enkel om UITstel ging"

Mathieu 13:04
afbeelding van Mathieu

Het wordt hoofdzakelijk allemaal geproduceerd in China, en daar betalen we nu de prijs voor. 80% vd onderdelen van fiets, al de chips voor elektronica, dat zit allemaal daar. Dus als er een probleem is, kunnen we zelf helemaal niet handelen. En daar betalen we nu de prijs voor.
Kinderarbeid kan niet, maar als het allemaal goedkoop uit die landen kan komen (o.a. textiel) dan knijpen we een oogje dicht. Misschien niet 100% over het onderwerp, maar ik wil hiermee aantonen hoe hypocriet het Westen is.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws