Bandengigant Michelin heeft met haar Empreinte project te kennen gegeven dat het tegen 2030 wil dat 40% van de grondstoffen die het gebruikt voor productie recycleerbaar zijn óf bestaan uit gerecycleerd materiaal. Met het Franse chemiebedrijf Carbios heeft Michelin nu een manier gevonden om banden te maken van... plastic flessen.
Sinds de jaren 70 is ons leven een stuk makkelijker geworden met de uitvinding van de petfles. Echter, met grote vernieuwing komt ook grote verantwoordelijkheid. En de petfles wordt er steeds vaker van beticht een groot deel van de jaarlijkse afvalberg te veroorzaken. Want het extreem duurzame materiaal is net door zijn duurzaamheid niet makkelijk af te breken of te recycleren. Toch komt daar stilaan verandering in. Iets dat ook Michelin niet ontgaan is.
EMPREINTE
De Franse bandenfabrikant heeft dit jaar namelijk haar Empreinte project uit de doeken gedaan. Daarmee wil het haar ecologische voetafdruk de komende jaren fors verlagen. De eerste grote stap moet genomen zijn tegen 2030, door grondstoffen te gebruiken die voor 40% recycleerbaar zijn of bestaan uit gerecycleerd materiaal. Tegen 2050 moet elke autoband van Michelin voor 100% recycleerbaar zijn. Om dat doel te behalen wordt er onnoemelijk veel geld in R&D gestopt. Via een samenwerking met het Franse chemiebedrijf Carbios lijkt een eerste grote stap gezet te zijn. Van PET naar Pilot Sport!
Carbios is namelijk al langer bezig met het extraheren van een sterk polyester uit petflessen dat voor andere doeleinden kan gebruikt worden. We gaan je niet vervelen met het uitermate technische proces (dat via een enzym PET kan de-polymeriseren tot een mengsel van monomeren), wel willen we het hebben over het resultaat. Want in theorie kunnen hierdoor miljoenen petflessen hergebruikt worden om te dienen als een polyester dat gebruikt wordt om banden te verstevigen. Meer nog, volgens Michelin is het polyester uit petflessen even sterk als het polyester dat ze nu nog gebruiken als restproduct van de olie-industrie.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden