Nieuwe bazen, nieuwe wetten. En nu Stellantis opgetreden is als nieuwe grootmacht boven Alfa Romeo, DS en Lancia krijgen de drie merken 10 jaar de tijd om Stellantis' premium favorietje te worden. Of dat voor gezonde rivaliteit dan wel voor bitterharde oorlog gaat zorgen?
Na een succesvolle doortocht bij Nissan, Renault en PSA is Carlos Tavares tegenwoordig de grootmeester van Stellantis, het gigantische concern met merken zoals Peugeot, Citroën, DS, Fiat, Opel, Maserati, Jeep, Alfa Romeo, Dodge, Chrysler en Lancia in handen. Dat er bij zo'n samengesteld gezin kinderen zitten met dezelfde doelen spreekt voor zich. Zo vindt Tavares dat Alfa Romeo, Lancia en DS kunnen dienen als premium-merken binnen de portefeuille. Het drietal krijgt 10 jaar de tijd en middelen om te bewijzen dat ze van nut kunnen zijn binnen het consortium. Geen druk...
Git gud
Om dat te bereiken is er momenteel al een serieuze stoelendans aan de gang. Lancia heeft tegenwoordig een rist nieuw hooggeplaatsten die van bij Alfa Romeo, PSA en zelfs Lamborghini komen, Jean-Philippe Imparato sprong van Peugeot naar Alfa Romeo als CEO en Béatrice Foucher is sinds vorig jaar CEO van DS. Het drietal merken krijgt nu de taak om een duurzame strategie uit te werken die gebruik maakt van de synergieën van Stellantis. Of anders gezegd: zorg dat je groene cijfers schrijft door technologie te delen.
Daarvoor krijgen Alfa Romeo, DS en Lancia 10 jaar de tijd. Tien jaar om een line-up te bedenken én uit te brengen waar klanten op zitten te wachten. Zonder twijfel staat elektrificatie daarbij bovenaan de agenda. DS is al op de goede weg met plug-inhybrides en full EV's, Alfa Romeo belooft spoedig te volgen met twee compacte SUV's. Lancia? Die verkopen momenteel een hoogbejaarde Ypsilon op thuismarkt Italië. Al kan het merk veel halen uit de nieuwe synergie. Een elektrische Lancia Delta op het platform van de Peugeot 308? Waarom niet!
Recente reacties
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
"One-off EV gebouwd zonder budgettaire en praktische beperkingen haalt dezelfde range als een in...
Door GLENN 15 min geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 6 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 16 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 21 uur geleden