Officieel: Caterham Seven 170 is klein speelgoed voor grote mensen

Caterham Seven 170 gamma

Een Caterham was altijd al vederlicht maar de Britten zetten hun Seven nu nog eens op diëet. De iconische sportwagen krijgt namelijk een 170-versie onderin het gamma met een piepklein driecilindertje en extra smalle bandjes.

Caterham, en Lotus voor hen, bouwt al decennia lang de meest oldschool sportwagens op de markt onder de noemer Seven. In tegenstelling tot heel wat andere fabrikanten mikken ze bij Caterham echter niet op zoveel mogelijk vermogen maar wel op eenvoud en wendbaarheid. Zo krijgt hun nieuwste toevoeging aan het Seven-gamma het smalste profiel, het lichtste gewicht en het kleinste motortje ooit.

Doe-het-zelf

Onder de opvallend lange motorkap van de Caterham Seven 170 vinden we namelijk heel wat leegte en een driecilinderblokje van Suzuki met 660 cc. Die krachtbron kennen we al uit de voorgaande 160-versie en produceert 84 pk en 116 Nm koppel. Wat aan de magere kant, zou je denken, maar de rest van de auto is dat ook: de Seven 170 legt slechts 440 kilogram op de weegschaal, goed voor een vermogen-gewichtsverhouding van—jawel—170 pk per ton.

Caterham Seven 170R

Caterham biedt zijn nieuwe basis-Seven aan als 170, 170S en 170R. De S is daarin de meest luxueuze versie—al is dat nog steeds relatief—met een iets zachtere ophanging en zowaar een voorruit. De R biedt de tegenovergestelde ervaring dankzij kuipstoelen met racegordels, een stevig sportonderstel en een sperdifferentieel. Je kan je Caterham zoals gewoonlijk bestellen in één geheel of als kit, waarbij je de auto zelf nog moet bouwen. Reken dan op zo’n 27.000 euro voor het goedkoopste Caterham-bouwpakket.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws