Europa is diesel af: meer ingeschreven auto's met stekker dan dieselwagens in augustus

Diesel vs EV and PHEV Europe

Europa, het continent van de diesel, laat het zwarte goedje steeds meer links leggen. Na de opmars van de benzinemotor de voorbije jaren (bedankt, Dieselgate) is er in augustus van dit jaar een nieuwe mijlpaal bereikt. Want in augustus 2021 werden er in Europa meer auto's met stekker ingeschreven, dan dat er dieselwagens op kenteken werden gezet. Kanttekening: het gaat wel over EV's en plug-inhybrides gecombineerd.

Jarenlang was diesel heer en meester in het Europese autoland. Na het Dieselgate emissieschandaal in 2014 heeft het zwarte goedje echter met een sneltempo aan succes verloren. Eerst in het voordeel van de benzinemotoren, nu doen ook de auto's met stekker het beter. Dat blijkt alvast uit cijfers van Jato. Waardoor dieselmotoren, draai of keer hoe je het wil, binnenkort een uitzondering worden.

Elektrificatie boven diesel

Om tot deze conclusie te komen baseren we ons op de Europese inschrijvingscijfers die analysebureau Jato wist te verzamelen. Specifiek gaat het over de Europese inschrijvingscijfers van augustus 2021. Wat zien we daar? Dat van alle ingeschreven auto's in die maand 20% gebruik maakt van een klassieke dieselmotoren. De plug-in en EV-markt? Die was goed voor 21% van de inschrijvingen. Toegegeven, een minuscuul verschil maar als je weet dat in augustus 2019 diesel nog een aandeel van 30% had en geëlektrificeerde auto's amper 3%, dan merk je dat de omschakeling best snel aan het gebeuren is.

Diesel vs EV and PHEV Europe

Een complete verrassing is deze vaststelling natuurlijk niet. De populariteit van diesel zit de voorbije jaren in vrije val en het imago van geëlektrificeerde modellen zit in de lift wegens lokale overheidsbeslissingen én een fors gegroeid aanbod. Daarnaast is er ook één belangrijke nobele onbekende in de formule. Want door leveringsproblemen kunnen de cijfers wel eens vervormd zijn. Wie weet wachten honderdduizenden Europeanen op hun nieuw diesel maar is de levering uitgesteld. Om dat punt extra te onderstrepen geven we even mee dat ten opzichte van augustus vorig jaar er in augustus 2021 18% minder inschrijvingen plaats vonden in Europa. Dat is verre van weinig.

O ja, wil je trouwens liever in pure cijfers weten wat het verschil was tussen diesel- en gestekkerde inschrijvingen? In augustus 2021 werden er over geheel Europa 141.635 nieuwe diesels ingeschreven en 151.737 plug-in's en EV's. Spijtig genoeg maakt Jato (nog) geen onderscheid tussen PHEV en EV.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Dominique 08:46
afbeelding van Dominique

Klopt...dit is een georchestreerde tactische zet van de overheid. Onder het mom van vergroening.Dat ze toch gewoon eerlijk zeggen: 'kijk, we gaan jullie extra belasten, want we zitten met een gat in de begroting'.
En telkens komen de autoconstructeurs met oplossingen die dan resulteren in lagere emissie cijfers, waardoor de overheid de regeltjes weer aanpast om die oplossingen te counteren.
Ik zie mensen in mijn omgeving die -verplicht- overschakelen van diesel naar benzine of plugin hybride, maar worden dan keihard gepakt door het feit dat het verbruik veel hoger is, waardoor ze veel meer geld kwijt zijn. Als je veel km maakt, is diesel het voordeligste natuurlijk. Op het einde van de rit is er maar 1 winnaar en vele verliezers....

andre123 10:23
afbeelding van andre123

hoelang hebben dieselrijders gefeest op de kap van benzinerijders?
enkel en alleen door de kunstmatig lage dieselprijs om de transportsector te plezieren?
voor zij die weinig km deden is een diesel nooit intressant geweest,ook niet tijdens de grote promo actie met roetfilterdiesels(velen hebben het zich beklaagd wanneer ze de rekening van een roetfilter gepresenteerd kregen).
wees nu voor een keer eens tevreden met de vele jaren voordeel die jullie gedaan hebben met sjoemeldiesels,
klagen kan iedereen.

XC 70 19:15
afbeelding van XC 70

Ik ben toch blij dat ik mij dit jaar nog een nieuwe diesel heb aangeschaft . Je kan al vele litertjes tanken voor de meerprijs van een elektrische auto en ik geraak dan nog +/- 1200 km ver . En elektriciteit zal zeer duur worden als iedereen aan de stekker gaat .

a b 15:13
afbeelding van a b

Vind je dat nu echt een sterk argument dat je 1200km ver geraakt? Ik geraak met een EV ongelofelijk veel verder zonder dat ik 1x een tankstation hoef te bezoeken ;).
Er zijn zeker goede argumenten om voor diesel te gaan dan elektrisch, maar gebruik die dan in plaats van 'ik geraak x km ver op 1 tank', want dat is echt een non-argument.

John 10:09
afbeelding van John

Nuance is inderdaad aangewezen. Met een tank van 40 liter is dat prachtig, met een tank van 80 liter al heel wat minder om maar een voorbeeld te geven.

Trouwens het kan wel degelijk een argument zijn als je dagelijks 300/400 km moet rijden

a b 10:55
afbeelding van a b

Alleen zijn de mensen die dagelijks 300-400km rijden en dan ook nog geen laadpaal tegenkomen op plaatsen waar ze stoppen een serieuze minderheid. Dus het is een vrij specifiek argument die op veel mensen niet van toepassing is.

andre123 10:31
afbeelding van andre123

hier in het dorp tref ik 2 openbare laadpalen,(meerderheid van de bewoners weet niet eens dat er een laadpaal staat....),
geen enkel tankstation....
in een straal van 5 km
een 20 tal laadpunten,waarvan minstens 6 22kwh, en 2 tankstations...........
meer en meer firma's plaatsen een laadpaal voor hun bezoekers....
laadproblemen zitten bij de meeste mensen tussen hun 2 oren.
150 jaar geleden voorspelde men ook een wereld vol paardemest.

Johan van Deursen 14:10
afbeelding van Johan van Deursen

Wat een onzin. Gek als in garage nog geen Diesel meer te vinden is en plug in auto vollop aanwezig en gepromoot wordt.
Kan je net zo goed schrijven dat zwaardere benzine wordt gemeden en mensen kleine zuinige benzine kopen.
Er is verdorie nog geen fatsoenlijk caravan of remorkt trekkend voertuig meer te krijgen. Wordt er door gedrukt door overheden en fabrikanten

Gustaaf Van Bever 08:50
afbeelding van Gustaaf Van Bever

Boerenbedrog ik rij diesel, katalisator, roetfilter en naverbrander.

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

Stop gewoon eens allemaal met dat welles-nietes-spelletje van elektrisch of niet. Aanvaard gewoon eens elkaars keuze. Normaal zitten we hier allemaal als autofan, en een autofanaat aanvaard de auto's. Ik heb mijn persoonlijke redenen en gedachten om bij een fossiele brandstof te blijven, punt. En is die wagen opgereden, dan zie ik wel.
En zonder al die salariswagens hier in België, wat toch +/- 50%van de nieuw ingeschreven wagens is, dan zou er helemaal anders gesproken worden en zouden we al die discussies onderling niet hebben.

this 14:42
afbeelding van this

50% van alle wagens in België zijn salariswagens? Recent was dat nog rond de 10%, wat is er veranderd? Heb je een bron die dit kan bevestigen?

Piet Gordons 13:29
afbeelding van Piet Gordons

Wacht maar ons elektrisch net is totaal niet voorzien op deze omschakeling nu al moet met
load balance systemen gewerkt worden om de vermogens te verdelen anders springen de zekeringen ! New Green Bullshit

Piet Gordons 13:31
afbeelding van Piet Gordons

Wacht maar ons elektrisch net is totaal niet voorzien op deze omschakeling nu al moet met
load balance systemen gewerkt worden om de vermogens te verdelen anders springen de zekeringen ! New Green Bullshit

LB 18:18
afbeelding van LB

Haha,elk jaareinde zijn ze hier aan het janken dat ze stroom tekort komen,als de helft van ons land electrisch gaat rijden en ze hangen s'avonds hun auto aan de stekker,zit heel het land zonder stroom...en ecologisch....? Laat me nie lachen,de waarheid is dat een goede diesel properder is dan een benzine of electrische versie maar dat moet gezwegen worden....wat bereik van een EV betreft....ik weet iemand die zich een EV gekocht heeft en als hij op vakantie gaat huurt hij een diesel!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws