Toyota Yaris GR H2: een toekomst voor de verbrandingsmotor?

Toyota Yaris GR H2

Toyota heeft een wel heel interessante variatie op zijn GR Yaris voorgesteld. De Yaris GR H2 is een studiemodel dat de verbrandingsmotor behoudt, maar er in de plaats van benzine waterstof in verbrandt. Het resultaat is, aldus Toyota, niet alleen schoner maar ook nog leuker.

Bij Toyota blijven ze geloven in aandrijflijnen op waterstof. Ze maken bijvoorbeeld al sinds 2013 een productiemodel met een brandstofcel, ondanks de beperkte infrastructuur in heel wat markten. Nu willen ze ook aantonen dat een auto op waterstof leuk kan zijn, getuige deze Yaris GR H2.

Snellere gasrespons

Daarvoor wijkt Toyota echter af van zijn gewoonlijke brandstofceltechnologie. Deze snelle Yaris zet waterstof dus niet om in elektriciteit om er dan een stel elektromotoren mee aan te drijven, maar stuurt het gas rechtstreeks naar een welbekend apparaat: de verbrandingsmotor. In het vooronder van deze GR ligt dus in essentie hetzelfde 1.6-literblok als in elk regulier benzine-exemplaar, maar het injectiesysteem werd aangepast om geen benzine maar wel waterstof in de cilinders te verstuiven. Die technologie is trouwens niet nieuw: een aantal andere auto- en vrachtwagenfabrikanten experimenteerden er al mee en Toyota deed zelf al mee aan races in Japan met een Corolla op waterstofverbranding.

Toyota Yaris GR H2 achterkant

Volgens Toyota biedt de Yaris GR H2 het beste van twee werelden: een verwaarloosbare uitstoot en toch het ouderwetse plezier van een verbrandingsmotor. Meer nog: aangezien waterstof sneller verbrandt dan benzine zou deze speciale Yaris zelfs een snellere gasrespons bieden dan zijn reguliere GR-broertjes. De Japanners zien dus echt wel toekomst in auto’s met een dergelijke aandrijflijn. Met de Mirai had je al onze nieuwsgierigheid, Toyota, maar nu heb je écht onze aandacht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws