Porsche's derde lid van de Taycan-familie, de Sport Turismo, wordt volgende maand gelanceerd en komt er meteen in 5 smaken. Van sensibele 4S tot van de pot gerukte Turbo S met 761 pk. Is de Taycan Sport Turismo daarmee de meest begeerlijke van allemaal?
Moest je even weggekeken hebben: Porsche heeft anno 2022 drie derivaten van haar immens populaire Taycan in het gamma. Zo heb je de oer-taycan met een vloeiende sedanvorm, de Cross Turismo die het ook kan zoeken af de gebaande paden en tegenwoordig de Sport Turismo. Die Taycan Sport Turismo neemt in essentie de stationwagenvorm van de Cross Turismo over maar kleeft het geheel dichter bij de weg. Kortom; een elektrisch alternatief voor de Panamera Sport Turismo.
5 vermogens, 2 accu's
De Taycan Sport Turismo komt dichter bij zijn lancering (lees: februari) waardoor het Duitse merk besloten heeft de complete line-up kenbaar te maken. Niet geheel verrassend neemt Sport Turismo het motorenaanbod over van zijn broeders. Kijken we naar dat gamma, dan hebben we het over de instap Taycan Sport Turismo met 326 pk dan wel 380 pk en achterwielaandrijving, de 4S met 435 pk of 490 pk en vierwielaandrijving, de GTS met 517 pk en vierwielaandrijving, de Turbo met 625 pk (4WD) en de Turbo S met maar liefst 761 pk in overboost.
De instap-Sport Turismo en 4S komen standaard met een accu van 79 kWh en kunnen een upgrade krijgen tot 93.4 kWh. Die grotere batterij wordt dan gekoppeld aan meer vermogen (daardoor zijn er twee motorenversies bij die modellen). Vanaf de GTS krijg je standaard de grote accu van 93.4 kWh. Gaan we kijken qua prijzen, dan valt Sport Turismo mooi tussen de reguliere Taycan en de Cross Turismo. In baar geld? De startprijs bedraagt net geen 90.000 euro voor het instapmodel. De Taycan Sport Turismo Turbo S kost zo'n 191.000 euro. Veel geld... maar dan heb je wel één van de snelste en mooiste EV's momenteel op de markt in je bezit.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden