Triest nieuws uit het BMW-kamp: na een carrière van 35 jaar schrapt de constructeur de V12 uit zijn wereldwijde aanbod. Vrees echter niet, verbrandingsfanaten, want de peetvader van de Reihensechszylinder werkt achter de schermen aan een nieuwe generatie thermische motoren.
Terwijl nagenoeg de hele autosector zich voorbereidt op complete elektrificatie wordt er ook in Beieren naarstig aan het motorenaanbod gesleuteld. Zoals bij heel wat andere fabrikanten leidt dat tot meer elektrische modellen, kleinere verbrandingsmotoren en minder cilinders. BMW gooit de thermische handdoek echter nog lang niet in de ring, zo blijkt uit een interview van ontwikkelingsdirecteur Frank Weber met het Duitse Auto, Motor und Sport.
Aanbod = vraag - emissies
Daarin gaf de topman namelijk te kennen dat zijn team momenteel werkt aan een nieuwe generatie van benzine- en dieselmotoren, en dat worden niet zomaar kleine viercilinders met grote turbo’s. Volgens Weber liggen er ook nieuwe zes- en achtcilinderblokken in het verschiet, wat ergens ook niet helemaal verwonderlijk is. De vraag naar dergelijke krachtbronnen blijft namelijk groot, en dan kunnen ze er volgens de ontwikkelingsdirecteur maar beter voor zorgen dat de beschikbare motoren zo efficiënt mogelijk zijn. De komende generatie van BMW’s verbrandingsmotoren zal dus de properste ooit worden dankzij, aldus Weber, “ongeziene technologie”.
Op een vervanger voor het machtige 6.6-liter V12-blok hoeven we dan weer niet te rekenen. Die motor is bij ons al even uit het aanbod verdwenen maar bleef met name in de Verenigde Staten nog verkrijgbaar. BMW trekt later dit jaar ook daar voorgoed de stekker uit zijn twaalfcilinder, maar niet zonder een passend afscheid. Zo bouwt de Amerikaanse tak van de constructeur in juni nog twaalf laatste 7 Reeksen met de V12-biturbo in het vooronder, die het merk zelf zal toewijzen aan trouwe klanten die een lange geschiedenis met BMW’s V12 achter de rug hebben. Laatste kans om een paaiend mailtje naar de Amerikaanse BMW-importeur te verzenden, dus.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden