Dat levertijden bij sommige automerken door het wereldwijde chiptekort hallucinante vormen aanneemt is een publiek geheim. De vorig jaar gelanceerde nieuwe generatie Toyota Land Cruiser blijkt wereldwijd echter de koning der levertermijnen te worden. Toyota laat in een officieel statement weten dat wachttijden kunnen oplopen tot... 4 jaar!
Jaren wachten op je nieuwe auto, het was ooit een luxeprobleem van hypercarkopers. Tegenwoordig wordt het geduld van meer modale autokopers ook dermate op de proef gesteld. Met dank aan het wereldwijde chiptekort en quarantaineregels natuurlijk. Hoewel Toyota niet meteen te boek staat als een leverancier met hallucinant lange wachttijden, blijkt één model van het merk evenwel de kwalijke kroon op te mogen zetten. De wereldwijde vraag voor de vorig jaar voorgestelde Land Cruiser is zo groot, dat de wachtlijst kan oplopen tot 4 jaar.
Nu bestellen is wachten tot 2026
Vier jaar wachten, op een werkpaard met ladderchassis en dikke V6-motoren onder de kap. Je zou smalend kunnen afvragen of de nieuwe Land Cruiser überhaupt een chip aan boord heeft. De leveringstermijn bleek echter zo'n proporties aan te nemen dat Toyota besloot een officiële verontschuldiging op haar Japanse website te posten.
In die verontschuldiging bedankt Toyota potentiële kopers voor de Land Cruiser. Al zegt het er meteen bij: "Als je nu een bestelling plaatst, kunnen levertijden oplopen tot 4 jaar. We doen ons uiterste best om de levertermijn te verkorten. We verontschuldigen ons oprecht voor dit probleem." Vanwaar die grote populariteit? Alvast niet vanuit Europese en Amerikaanse markt. Op beide markten is de nieuwe generatie namelijk afwezig. Vooral het Midden-Oosten is helemaal gek van de die-hard offroader met luxe-interieur. Omdat het veertien jaar geleden is dat Toyota een nieuwe generatie lanceerde is de kans reëel dat alle Land Cruiser-fans hun exemplaar in willen wisselen voor een nieuwe. Al zullen ze dus wel even geduld moeten uitoefenen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden