Vergeet die Ferrari’s: de duurste auto ter wereld is een Mercedes

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé 1955

De decadentie in de autosector heeft zijn nieuwe hoogtepunt gevonden, en dat neemt de vorm aan van een oude Mercedes. Een welgestelde verzamelaar had namelijk een recordbrekende 135 miljoen euro voor de klassieker over. Deze 300 SLR Uhlenhaut Coupé is dan ook niet zomaar een Mercedes…

Zei iemand “Ferrari 250 GTO”, dan mocht je daar sinds jaar en dag de eretitel “De duurste auto ter wereld” bij denken. Die Italiaanse straatracer brak namelijk het ene na het andere verkooprecord, waarbij de laatste in 2018 nog onder de hamer ging voor een onvoorstelbare 70 miljoen dollar — zo’n 66 miljoen euro. Dat cijfer wordt nu echter ruimschoots verdubbeld door een andere straatlegale versie van een racewagen, en dat is eens geen Ferrari.

Monument voor Le Mans

Deze Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, zoals dat dan voluit heet, ging namelijk onder de hamer van RM Sotheby’s voor 135 miljoen euro. Dat bedrag blijft natuurlijk onvoorstelbaar hoog, maar valt enigszins in perspectief wanneer je het verhaal achter het model kent. De verkochte auto is namelijk één van slechts twee exemplaren die ooit gebouwd werden onder het toeziend oog van bedenker — je raadt het al — Rudolf Uhlenhaut. Onderhuids is dit niks minder dan de 300 SLR racewagen waarmee Mercedes-Benz de Grand Prix op zijn kop zette tot de constructeur zich uit de competitie terugtrok in 1955. Toen crashte één van de deelnemende Mercedessen namelijk in het publiek tijdens de wedstrijd in Le Mans, wat met 84 slachtoffers het dodelijkste ongeval in de geschiedenis van motorsport blijft.

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé 1955

Beide SLR Uhlenhaut Coupé’s werden precies in dat jaar gebouwd, wat dit zowat het recentste overblijfsel uit Mercedes’ oorspronkelijke raceverleden maakt. Daarnaast is dit ook het dichtste dat je op de openbare weg bij zo’n 300 SLR kan komen, want de Uhlenhaut-versie is gewoon straatlegaal. Je moet echter wel van goede komaf zijn — niet alleen financieel — om dit apparaat de sporen te geven. Met 302 pk en geen veiligheidssystemen in een auto die minder dan een ton weegt, kan je investering van 135 miljoen in één slippertje al zijn waarde verliezen.

Meest waardevolle auto(merk)

De Uhlenhaut Coupé werd rechtstreeks verkocht uit Mercedes’ eigen collectie, en werd altijd geacht om nooit verkocht te worden. Ze hebben echter een goede reden om dat nu toch te doen, want het geld verdwijnt niet gewoon in de zakken van de directie. Mercedes wil namelijk de bedenker van het model eren door een fonds op te richten dat veelbelovende jonge ingenieurs een studiebeurs kan aanbieden. Zo moet het geld volgens de constructeur onrechtstreeks gaan naar nieuwe technologieën voor de sector, waarbij de focus vooral moet liggen op vergroening.

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé 1955

De tweede 300 SLR Uhlenhaut Coupé blijft trouwens gewoon in handen van Mercedes, en is te zien in hun museum in Stuttgart. Vermoedelijk komt er nu een extra bordje naast te staan dat omstaanders waarschuwt om hem niet aan te raken aangezien het om de duurste auto ter wereld gaat. De verkoop van één van deze twee auto’s past op die manier trouwens onrechtstreeks binnen het plaatje van Mercedes’ nieuwe toekomstvisie, want eerder vandaag raakte bekend dat de constructeur ’s werelds waardevolste automerk wil worden. De meest waardevolle auto ter wereld hebben ze dus op zijn minst al in handen…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws