Nu officieel: vanaf 2035 verbod op verkoop nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren

Verbod verbrandingsmotor 2035

De Europese Raad heeft finaal de knoop doorgehakt: vanaf 2035 mogen er Europawijd enkel nog nieuwe auto’s verkocht worden die geen broeikasgassen uitstoten. Dat betekent dat het binnen dertien jaar gedaan is met de verbrandingsmotor, en er dan enkel nog ruimte in de showrooms is voor auto’s op elektrokracht.

Gisteren kwam de Europese Raad samen om een reeks wetsvoorstellen te stemmen die het klimaat een handje moeten toesteken. Tussen de stapel papier lag het voorstel van de Europese Commissie waar we intussen al bijna een jaar over spreken: dat over het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. De ministers raakten het eens, en ondertekenden zo de overlijdensakte van de benzine- en dieselmotor met ingang van 2035.

Vlaanderen wil vroeger

Dat betekent concreet dat je vanaf dan enkel nog auto’s zal kunnen kopen die geen broeikasgassen meer uitstoten. In het huidige autolandschap hebben we het dan uitsluitend over zuiver elektrische auto’s of modellen met een brandstofcel, op waterstof dus, al spreekt de wet nergens specifiek over het uitsluiten van de verbrandingsmotor op zich. Dat zet de deur dus nog enigszins op een kier voor synthetische brandstoffen of e-fuels, al is de kans klein dat die de elektrificatiegolf nog kunnen inhalen. De regel geldt zowel voor personenwagens als voor bestelwagens, al verschilt de aanloop wel licht per voertuigsoort. Zo moet de uitstoot van personenwagens tegen 2030 al 55 procent lager liggen, en is dat voor bestelwagens op dat moment 50 procent.

SsangYong Korando laadpaal 2022

Intussen zijn er ook landen die zelfs al vroeger de stekker uit de verbrandingsmotor willen trekken, en ook ons eigenste Vlaanderen is daar niet vies van. Zo zullen er in onze contreien enkel nog elektrische modellen over de toonbank gaan vanaf 2029. Een aantal autoproducerende landen waren dan weer tegenstander van de maatregel, zoals Duitsland en Frankrijk. Intussen gaan er in de Europese kringen ook al stemmen op om de verkoop van tweedehandswagens met verbrandingsmotoren te verbieden vanaf 2035, maar daarover werd voor de duidelijkheid nog niks concreet op papier gezet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (32)

Plaats een reactie
Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

Lang leve de groenen! :-) Maar ja, dat mag ik niet zeggen, want dan krijg ik hier weer op mijn donder met cijfers van wat de uitstoot ons allemaal kost aan gezondeheid e.d. Dus, even nuanceren dat ik niet tegen vooruitgang ben, wel dat het weer op "de gewone Vlaming zijn kap" zal zijn. En vooral "het verplichten van".
Ik heb ook net gelezen dat mensen die hun wagen wensen op te laden, in de nabije toekomst (over heel België, voorstel van Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet) parkeergeld zullen moeten betalen. Dus openbaar laden zal geld kosten (is voor ons nu ook wel zo), het parkeren zelf zal geld kosten, de grondstoffen voor elektrische batterij worden alleen maar schaarser en duurder, de wagens zijn duurder in aankoop, ... Nu moet Fluvius 4 miljard investeren en gaan ze dus in de toekomst ook nog duurder worden hierdoor, Gent als voorbeeld zal na de zomer de parkeerprijzen met 10 tot 20 procent opslaan enz. Ik denk dat de enige oplossing in de toekomst toch alternatieve vervoersmiddelen zullen zijn voor de gewone burger en de rijken zich nog zullen kunnen verplaatsen met de auto. Moest er even uit ;-)

Thomas 10:32
afbeelding van Thomas

Dat is dan ook de endgame. De rijken zullen opnieuw kunnen genieten van een fileloos bestaan en hoeven nergens meer te zoeken naar parking. Dit met het klimaat als smoes, terwijl synthetische brandstoffen nu al een 0 uitstoot bereiken. Dan spreken we nog niet eens over de grondstoffen die nodig zijn voor grote batterijen en het toekomstige recycleren, voor zo ver dit kan, van deze batterijen. De groenen zijn gewoon verdoken communisten die er op zeer (s)linkse wijze in geslaagd zijn om dromerige werekdverbeteraars en jongeren voor hun kar te spannen. Aangezien de rest van de wereld (95%?) gewoon niet meedoet is het gewoon niet uit te leggen waarom West Europa dit pad kiest, tenzij, zoals ik reeds aanhaalde, de verdere verarming van de middenklasse het ultieme doel is. Eén van de doorslaggevende bewijzen is voor mij de onwil van de groenen om in te zetten op kernenergie en de ontwikkeling van thorium centrales, terwijl ze anderzijds toch voor complete elektrificatie van onze mobiliteit en verwarming gaan. Dat ze dat nu eens deftig uitleggen.

Kev 20:56
afbeelding van Kev

Voorraad leuke auto's inslaan nu het nog kan!

this 13:17
afbeelding van this

2035 is echt wel nog ver in de toekomst hoor :)

Dominique 07:50
afbeelding van Dominique

@Mathieu, inderdaad, door die groene geitenwollen sokken gaan wij straks de beste van de klas zijn (zucht), in plaats van gewoon de Europese richtlijn te volgen van 2035.
Wat is de haalbaarheid van de doelstelling die Vlaanderen zichzelf heeft opgelegd ? Dezelfde als de kernuitstap waarschijnlijk ? Als puntje bij paaltje komt, hoop ik dat ze die maatregel afschaffen en zich aan 2035 houden. Dat geeft ons - als autoliefhebber - de tijd om ons daar naar te regelen. Ter info. Ik ben zelf een hybride (Porsche) en EV rijder (Tesla), en zo het zo graag nog een paar jaartjes houden ;-).
Dat moest er voor mij ook nog even uit

JL 10:21
afbeelding van JL

De beslissing is genomen door een regering bestaande uit NVA, OpenVLD en CD&V. Groen zit niet in de Vlaamse regering. Nu, de kwestie is of Vlaanderen wel bevoegd is om zo'n verbod effectief op te leggen. Waarmee het niet duidelijk is of Vlaanderen zoiets effectief wel wil doen of gewoon "daadkrachtig" wou KLINKEN.

Dominique 07:56
afbeelding van Dominique

@JL, kleine bijsturing. Met 'groene geitenwollen sokken' bedoel ik eerder de overdreven groene gedachte die in het politieke landschap is geinfiltreerd, en niet het feit dat Groen al dan niet in de regering zit ;-)

Doohie 21:06
afbeelding van Doohie

En wat als men weet synthetische brandstoffen te realiseren....
..Don’t change the car, change the fuel ..

Yannick 10:04
afbeelding van Yannick

door zo'n achterlijkheden is het weer duidelijk dat de beslissing gemaakt worden door mensen die zich niet kunnen inleven in het leven van een lagere klasse.
"ik leef in een vrijstaand huis met een laadpaal, ik snap het probleem niet"

zo van die onzin... dat apenland hier is verre van klaar voor EV's te gaan laden in de hoeveelheid dat ze willen dat we'r mee rond gaan rijden.

Ben weer meer aan het denken om een goei 30kwh aan batterijen te kopen en een DIESEL generator als surplus op men zonnepanelen. Waar ze naar goede Belgische gewoonte ook eerste een fortuin weggeven aan early adopters om dan terug te komen en eigenlijk ronduit de rest te straffen. heel dat subsidie plan van Belgie is gewoon een dwaasheid op zich.

nog iets... die slimme meter moet en zal gehacked worden.
ik wacht op de eerste berichten hierover :-p gaat lollig zijn om
ze hiermee te zien worstelen als mensen gewoon wat gaan beginnen
klooien met dat ding...

deboom jean paul 09:38
afbeelding van deboom jean paul

nu Nederland en Duitsland volop terug steenkool gaan gebruiken om elektriciteit op te wekken moeten wij onze diesel of benzinewagen maar op de schroothoop smijten , welke onbekwame en kortzichtige politiekers hebben we hier in Europa

Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

@Jean Paul: de nagel op de kop! Mens ou beter eens een globaal Europees plan bedenken dat haalbaar is voor ALLE landen. Want, met de financiële draagkracht is er onderling ook heel veel verschil in Europa. Maar ja: "wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil" :-)

Nick 12:36
afbeelding van Nick

Met als resultaat dat mensen die geen nieuwe wagen (goedkoopste elektrische wagen met zeker 200 km rijbereik nu al rond de 30k) langer met hun oude wagens op brandstof zullen doorrijden. En zeg maar dag tegen werkgelegenheid want enkel de elite zal nog nieuwe wagens kunnen kopen.

andre123 08:36
afbeelding van andre123

doordebkertje...de elite....?een r5 koste 45jaar geleden 147000bef of iets van 3800e ...veel meer dan een 1000je met 40 pk 4 wielen en remmen kreeg je niet,(ik herinner me zelfs een optie achteruitrijlichten 2de spiegel en achterwisser bv..als ik nu om me heen kijk rijden er veel meer wagens rond die bijna 10 keer zoveel kosten (en heus niet het merendeel ev...)mss moeten we gewoon eens met zen allen een beetje nadenken en wat minder kieskeurig en luxeverslaafd zijn,dan ga je er heus wel komen met 'iets' van de helft,waarom zou een konstrukteur als tesla,de moeite doen om iets goedkoper op de markt te brengen als hun auto's verkopen,en hun eigenaar de rijkste mens op aarde is?.. is het niet onze eigen hebzucht die MEDE verantwoordelijk is?????????????????.....PS HOEVEEL BEDROEG HET LOON VAN DE ARBEIDER DIE DE R5 IN ELKAAR SCHROEFDE OOK ALWEER,IETS VAN EEN 20 BEF/UUR,????

Adriaan 15:43
afbeelding van Adriaan

Eigenlijk best halucinante hoe ze daar vroeger mee weg kwamen :-), 3800€ in 1977 is 10000€ vandaag (infaltie is een bitch!) en zoals je zegt, toen kreeg je daar amper 4 wielen, stuur en een motor voor. Daar moeten mooie marges op gepakt zijn toen! Vandaag kan je een sandero kopen voor 10990€, het ding is groter, heeft meer vermogen, op elk punt beter uitgerust, betere garantie voorwaarden,... Inderdaad, leuke doordenker! Vroeger was het niet altijd beter.

andre123 14:32
afbeelding van andre123

klopt,vergeleken met wat je krijgt waren auto's vroeger belachelijk duur, en toch doen we niets anders dan klagen en zagen,maar kopen we wel auto's ver boven die 10990 die je aanhaalt,en dan maar vitten op de prijs van een ev,terwijl men evenveel (en vaak zelfs meer)uitgeeft aan een hybride of zelfs gewone benzine of diesel,die dan (voorlopig nog)elk jaar een pak euro's kost aan taksen.tja,de buren overklassen heeft zen prijs.....

Johan 16:17
afbeelding van Johan

Dit is wat ik vorige week al zegde. De kleine man, de middenklasser moet ertussen uit. Die rijdt en loopt overal in de weg van de zelfstandigen en de hoge loontrekkers. Die 2 hebben alle voordelen. De zelfstandigen van onkosten maken, waaronder de auto en tv en salon en....krijgen hogere kortingen en wat overblijft van de kost van hun auto rekenen ze door naar hun eindklanten. Ja helaas weer de kleine man de middenklasser. De hoge lonen moeten geen auto betalen, parkeergeld krijgen ze vaak terugbetaald van hun bedrijf, wat trekken zij hun die parkeerkosten aan. Zolang er maar geen middenklasser staat te laden is er geen probleem. Zelfde voor de bedrijfs/fleet wagens. Torenhoge kortingen, alles integraal aftrekken als onkosten en wat overblijft verrekenen naar hun eindklanten. Want ja welke deftige elektrische wagen onder de 30.000 is er. Juist ja GEEN! Leven België, leve de zelfstandigen, leven de multinationals die geen belastingen betalen. De kleine man, de middenklasse betaald alles dubbel wat de zelfstandigen en bedrijven in hun onkosten steken...

this 09:34
afbeelding van this

Amai, beetje te veel naar vakbondsafgevaardigden zitten luisteren zeker?
Je hebt precies een veel te rooskleurig beeld van zelfstandigen.
Alles doorrekenen aan de eindklanten is iets wat genoeg veel zelfstandigen niet zomaar kunnen.
Torenhoge kortingen is ook zwaar overdreven.
En parkeerkosten voor je werk wordt terugbetaald, wat mij heel logisch lijkt. Privé parkeerkosten terugbetalen gaan niet veel bedrijven doen.

Ik vraag me altijd af waarom mensen zoals jij niet zelf zelfstandig wordt, als het dan toch allemaal zo goed verdient.
Het gros van de zelfstandigen zijn ook gewoon middenklasser hoor.

andre123 11:06
afbeelding van andre123

mss heeft johan wat overdreven,maar er zit veel waarheid in,waarom mensen niet zelf zelfstandig worden?simpel niet iedereen heeft het lef,middelen en of kennis...aan alles zijn voor en nadelen,alleen maken we er graag een sport van om onze eigen nadelen in de verf te zetten en onze eigen voordelen te minimaliseren....persoonlijk ken ik nogal wat partikulieren met bv een dacia,zelfstandigen niet 1,wel mercedes bmw audi zelfs ene met maserati tesla......en liefst meer dan 1....zoals een 1 mans zaak met een vrachtwagen 2 bestelwagens en een suv....van mercedes uiteraard.....is een reactie zoals die van johan dan zo verwonderlijk/onterecht?ik denk het niet.

Nidas Leo 12:34
afbeelding van Nidas Leo

Andre, Marc Coucke bezit behalve zowat geheel Durbuy plus nog de helft van een half gros bedrijven ;-)
Er zullen inderdaad niet veel zelfstandigen met een Dacia rijden, maar één ding kan je toch niet ontkennen: het overgrote deel heeft er meestal ook hard voor moeten werken én risico’s nemen.
De mislukkingen zien de mensen niet, succes echter wekt nogal dikwijls enige vorm van afgunst op.
Wat overigens niet weg neemt dat sommige fiscale voordelen op zijn zachtst uitgedrukt flink ontspoord zijn en gerust wat mogen worden teruggeschroefd.

andre123 22:02
afbeelding van andre123

coucke is geen kleine zelfstandige......afgunst?het overgrote deel van de oudere generatie heeft er inderdaad hard voor gewerkt,voorbeelden in onze regio zat,van de opvolging zou ik dat voor een groot deel niet zeggen...voorbeelden zat van opvolgers die nooit iets hebben, gedaan(behalve hun macht misbruiken tov hun werknemers) en alles in hun schoot geworpen kregen,grote sier spelen en niet zelden ook de zaak naar de verdoemenis helpen of verkopen waarbij DE WERKNEMERS het grootste slachtoffer zijn....dus ja,het mes snijd meestal aan twee kanten....alle respekt voor de eerste categorie,voor de tweede ,die alleen maar uitpakken met hun gekregen rijkdom en dus alleen maar afgunst op de kap van creeren......respect?nee! afgunst?in geen 1000 jaar!

Johan 16:18
afbeelding van Johan

Hoeveel zelfstandigen rijden met een kleine of middenklasse auto? Kijk maar eens rond in jou buurt. Misschien is het voor jou anders maar de meeste rijden met de duurdere elektrische wagens, of met de duurdere plug-in hybrides, meestal een dikke SUV's of de grote luxe breaks en berlines. Er zijn er maar weinig die met een Peugeoke of Golfke rijden... Heel veel houden er een sportauto op na en/of een mobilhome. Meestal hebben ze ook meerdere eigendommen. Nee geloof echt niet dat het gross van de zelfstandigen middenklassers zijn, er zullen zeker middenklassers bij zitten maar dat zullen er niet te veel zijn. Ik wil geen zelfstandige zijn maar het is niet allemaal even eerlijk hoe het loopt met onkosten maken en BTW betalingen. Het belasting en BTW landschap moet gewoon veel eerlijker, iedereen gelijk behandelen, iedereen dezelfde kansen en iedereen dezelfde BTW regelingen. Waarom moet de zelfstandige in een aantal gevallen een deel van de BTW niet betalen of krijgt hij/zij die terug? Waarom mag de zelfstandige bvb een etentje als onkosten inbrengen? By the way geloof mij de korting voor de auto van een zelfstandige ligt een stuk hoger dan die van de gewone particulier. Dat zal minstens 5 a 10% schelen..... Bij een PSA merk kost de plug-in versie, met dezelfde opties die standaard op het business model zitten, voor een particulier netto (korting afgetrokken) pakweg 43000 en voor een zelfstandige kost dezelfde "business" auto pakweg 39000 (of 10% goedkoper) dat is de realiteit... Ik heb lang genoeg in die business gezeten om te weten dat de kortingverschillen aanzienlijk zijn. Let wel ik schiet niet op de zelfstandigen ze hebben gelijk dat ze nemen wat ze krijgen of waar ze recht op hebben, die mensen moeten ook heel hard werken. Ik heb het vooral over de overheid en de merk invoerders. Ja ik leef misschien in utopia maar zou een eerlijkere wereld er niet anders/beter uitzien?

Maarten 22:55
afbeelding van Maarten

Inderdaad This. Voor diegene die ervan uitgaan dat het voor de zelfstandigen allemaal vanzelf gaan: de afleveringen van Andermans zaken (Kamal Kharmach) zijn zeer interessant.

andre123 08:30
afbeelding van andre123

niemand zegt hier dat er iets VANZELF gaat,noch voor zelfstandigen nog voor partikulieren....wat wel opvalt,bitter weinig particulieren rijden rond met auto's van 100000e en hebben een zwembad in de tuin..........en klagen nog................laat ze maar eens rondkomen met een minimum van 1500e na 40 jaar werken....voor diegenen die denken,maar geen besef hebben wat geld waard is.....

Johan 15:16
afbeelding van Johan

Beste Nidas. Wil jij nu zeggen dat de werknemers niet hard moeten werken? Die doen ook dagen van 12u en meer, zo zijn er meer dan je denkt. Risico's nemen ja dat is waar maar ze hebben wel een ruggesteun voor hun risico's namelijk BTW en belastingen. Het is toch niet normaal dat een zelfstandige ondanks een rijkelijke levensstijl op 10/15 jaar binnen is terwijl een middenklasse loontrekkende nooit binnen zal zijn. Als je gewoon de uurlonen bekijkt van een zelfstandige die bij jou thuis iets komt doen val je achterover en pas op dan reken ze al een redelijk voorrij bedrag aan. Zoals je zegt ze nemen risico's en ze mogen gerust meer verdienen maar hou het eerlijk aub! In Vlaanderen is het gemiddelde loon ongeveer 3700€ maw een loontrekkende verdient bruto pakweg 20 a 25€, daar gaat dan een aanzienlijke (bijna de helft) som sociale bijdrages van af. Waarom moet een zelfstandige daar een veelvoud van verdienen, de aanrij kosten zijn al snel 100€ zonder dat ze iets gedaan hebben om van het aangerekende uurloon maar te zwijgen? Hij betaald ook nog veel minder sociale bijdrages, wordt dankzij dat bij wijze van spreken slapend rijk ivm een loontrekkende en op het einde van de rit gaat hij van de toren roepen dat hij maar weinig pensioen krijgt. Pas op want hun pensioen ligt op ongeveer 1500€ wat eerlijk gezegd alweer heel weinig verschil is met iemand die 40 jaar lang loontrekkende was.... ja het is vandaag een top topic in België maar het minimum pensioen voor een loontrekkende is 1500€..... waarom klaagt die zelfstandige dan nog? Nee het fiscale landschap is totaal verkeerd gegroeid en net dat wil ik aankaarten. Ik ben niet jaloers op een zelfstandige en tevreden met wat ik heb maar ik vind het erg als ze opscheppen over wat ze allemaal kunnen aftrekken en kopen aan verlaagde BTW, hoe rijkelijk ze leven en dan op het einde toch alweer gaan klagen.... Zoals gezegd het fiscaal landschap moet gewoon eerlijker!

Nidas Leo 10:07
afbeelding van Nidas Leo

Het is hier een autosite, dus niet de plaats om oeverloze discussies te voeren over 'de zelfstandige ', discussies die overigens niemand van mening zullen doen veranderen.
Daarom: het verbod op benzine en dieselwagens mag wat mij betreft gerust wat vroeger ingaan... Broodnodig voor onze planeet! En ja, er zijn landen en industrieën die lustig verder blijven vervuilen maar dat wil niet zeggen dat niemand het goede voorbeeld mag geven. ;-)

Adriaan 12:06
afbeelding van Adriaan

Mannekes, dit is hier autofans, niet karlmarxfans.be of mijnbuurdiezelfstandigismeteenporscheeniknietendatisnieteerlijk.be

Mathieu 12:36
afbeelding van Mathieu

@Adriaan: ik krijg "this site can't be reached" als ik de link gebruik? ;-)
Je hebt gelijk, tijd om over te gaan naar de orde van de dag: AUTO's!

Adriaan 15:36
afbeelding van Adriaan

Ik moet toegeven dat ik even overwogen heb om de url's te kopen en ze te forwarden naar autofans.be :D

De Mille 18:55
afbeelding van De Mille

Net proberen Kia EV6 GT te bestellen.. wachttijd 2.5 jaar....

Moet geen tekening bij hee. Lees hier en daar, 2035 is nog lang ( het is 2029) wat Vlaanderen wil. Maar meer dan twee jaar wachten op een ev is niet praktisch of haalbaar. En sommige willen zelfs tweedehands verkoop van verbrandingsmotor verbieden, dat is al helemaal knettergek.

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

Dit weekend nog eens een artikel gelezen dat de prijzen van EV's vóór 2035 zeker niet zullen dalen. De grondstoffen voor de batterijen bevinden zich vooral in China en Afrika, en China heeft zich voor 90% al ingekocht in Afrika. Kans is groot dat China dit zal gebruiken als drukkingsmiddel indien de Westerse wereld zich teveel gaat bemoeien met de inname van Taiwan.
Dus, zolang we afhankelijk blijven van China, dan zullen de prijzen én de leveringstijden niet snel veranderen.

andre123 15:52
afbeelding van andre123

en zolang 'bepaalde groepen' massa's verdienen aan chinese massaproduktie (onder bedenkelijke omstandigheden) gekocht door 'bepaalde groepen' die alleen aan hun eigen portefeuille denken zullen we afhankelijk blijven van chinese oplichters.dom europa......

this 16:20
afbeelding van this

Je pakt nu wel het extreemste voorbeeld. De Kia EV6 GT heeft zowat de langste levertijd van allemaal. De meeste zitten rond een jaar levertijd.

En tweedehands verkoop verbieden..., ik denk niet dat we gelukkig gaan worden van de brandstofprijzen tegen die periode. Wie weet wil je dan als particulier helemaal geen brandstofwagen meer, tweedehands of niet.
Maar wel ongelofelijk hoe licht men gaat over deze waardevermindering van brandstofwagens.
Je zal maar net een dikke diesel gekocht hebben voor heel deze anti brandstofwagen beweging. Die auto is nu een pak minder waard.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws