EV's moeten goedkoper of automarkt stort in, waarschuwt Stellantis-topman

Peugeot e-208 & e-2008 2022

Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je er iemand over hoort klagen, maar ook een hoge pief binnen het Stellantis-concern laat zich nu uit over de prijzen van elektrische auto's. Sterker nog: volgens hem is de automarkt "gedoemd" indien EV's niet goedkoper worden. Dit is waarom.

Sinds de samensmelting vorig jaar zetten de Stellantis-merken sterk in op elektrificatie. Aan enorme elektrische SUV's doet het concern voorlopig nog niet mee, want het zijn in de eerste plaats de compactere modellen die ze onder stroom zetten. Dat doen ze dan ook om een reden, aldus productiedirecteur Arnaud Deboeuf, want volgens hem is de automarkt "gedoemd" indien elektrische auto's niet goedkoper worden. Dat vernam persagentschap Bloomberg tijdens een bezoek aan de Stellantis-fabriek in Trémery, waar niet alleen Deboeuf maar ook CEO Carlos Tavares aanwezig waren.

Vechten om grondstoffen

Beide bazen waren het erover eens dat de autosector aan de vooravond van een enorme uitdaging staat. Nu de Europese wetgevers namelijk beslist hebben dat in de praktijk elke nieuwe auto vanaf 2035 zuiver elektrisch moet zijn, wordt het belangrijker dan ooit om dergelijke modellen toegankelijk te maken voor de spreekwoordelijke Jan-met-de-pet. Die kan momenteel namelijk nog terecht bij een betaalbare auto met verbrandingsmotor, maar we weten allemaal hoe moeilijk het is om vandaag de dag een even betaalbaar exemplaar op stroom te vinden.

Citroën E-Berlingo 2022

De ogen van vrijwel elke constructeur zijn nu echter gericht op elektrificatie, en dat betekent dat het er niet eenvoudiger op zal worden om aan de essentiële grondstoffen te geraken. Vooral buiten Azië, waar de meeste componenten geproduceerd worden, kunnen de prijzen voor dergelijke materialen wel eens stijgen. Dan wordt het dus vrijwel onmogelijk om EV's goedkoper te maken, waardoor een steeds kleinere laag van de bevolking er eentje zal kunnen aanschaffen. Dan worden er dus minder auto's verkocht, waardoor de markt zou kunnen instorten.

40% goedkoper

De Stellantis-bonzen zouden dit echter niet zeggen indien ze geen plan hadden. Zo wil het concern zijn prijzen onder controle houden op verschillende manieren. Ten eerste zal het zelf zijn componenten gaan produceren in plaats van ze aan te kopen, waarvoor het inmiddels vijf batterijfabrieken uit de grond aan het stampen is in Europa en de VS. Die willen ze zoveel mogelijk laten draaien op zelf geproduceerde energie, zodat ze niet afhankelijk zijn van het ene of het andere conflict tussen energieproducerende landen.

Opel gamma 2022

Daarnaast gelooft de groep ook in kwantiteit, want hoe meer je van iets bouwt, des te meer kan je het proces stroomlijnen. Zo staan er dit decennium maar liefst 75 elektrische modellen in de planning, verspreid over alle merken van het Stellantis-concern. Het doel is om de productie van EV's tegen 2030 gemiddeld 40% goedkoper te maken dan vandaag. Laat ons dus hopen dat we die besparing dan ook terugzien in de aanschafprijzen van die modellen...

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Johan 12:46
afbeelding van Johan

Dat Stellantis eens begint met het onderscheid tussen de fleet en particuliere markt wat kleiner te maken zodat een particulier niet moet sponsoren voor de fleet markt! Een verschil van meer dan 20% op dezelfde auto is mijn inziens VEEL te groot! On top is Stellantis ook de enige groep die business modellen en packs niet toelaat op de particuliere markt. Terwijl het FOD Financiën duidelijk is over de cataloguswaarde voor het berekenen van het voordeel van alle aard.

Jos D. 16:24
afbeelding van Jos D.

Dat doen alle merken toch ?

andre123 09:32
afbeelding van andre123

ja dat klopt,maar het is niet minder verwerpelijk...een particulier wordt door ALLE merken al decenia GERIPT!

Johan 14:55
afbeelding van Johan

Jos inderdaad alle merken geven fleet korting maar het verschil met de particuliere markt is bij hen ook geen 20-25% zoals bij de Stellantis groep. Vind jij het OK dat het prijsverschil zo hoog is? Stellantis merken zijn geen Fleet toppers. Het zijn vooral particuliere merken. Door die hoge korting aan de fleet bewijzen ze dat auto's net wel goedkoper kunnen. Nu maken ze woekerwinsten. Bij de meeste andere merken kan je als particulier net wel een business model of pack kopen. Het is zoals Andre zegt we worden als particuliere midden klasse langs alle kanten geript. De media zou zich daar beter op toespitsen en de ongelijkheid aankaarten. Maar ja wij de particulieren zijn overal de melk koe, de sponsors....

Jos D. 17:58
afbeelding van Jos D.

Bij het bedrijf waar ik werk, zijn het juist de Duitse merken die kortingen geven op hun fleetwagens tussen de 20 en 25%. Andere en minder populaire fleetmerken zoals deze van Stellantis komen niet verder dan 17%. Het zal een beetje van bedrijf tot bedrijf afhangen.
Maar je hebt gelijk. De particulier (ik ook dus) is hier de dupe van want iemand betaalt die korting.

Mathieu 12:38
afbeelding van Mathieu

Ik vraag me af hoe lang dit leasing-lolletje nog kan blijven duren. Want blijkbaar werken meer en meer bedrijven met leasingwagens, en op zich is dat ook minder inkomsten voor de regering. Want leasingwagens kunnen omdat de regering korting geeft aan bedrijven, waardoor het goedkoper is om een wagen te leasen als bedrijf, dan loonsopslag te geven. Zou dit op een bepaald moment ook niet eens instorten? Zoals ze nu al door de problemen met de prijs aan de pomp het voorstel doen om de tankkaart af te schaffen. Eerste stap? En ja, het voorstel is al afgeschoten, maar toch...

Johan 13:46
afbeelding van Johan

Inderdaad Mathieu. Ik vraag mij af welk medium (Autofans?) dit durven aan te pakken en de schijnwerper durft te zetten op de particuliere markt. Die omzeggens een even groot marktaandeel hebben dan de fleet. On top nu sponsoren de merken de bedrijven en kleine zelfstandigen terwijl die hun autokosten deels via de belastingen als onkosten inbrengen en omzeggens helemaal verrekenen in hun eindproduct! Dus finaal betaald de particulier mee aan alle bedrijfswagens. Waarom behandelen ze niet iedereen gelijk en werken ze voor iedereen met dezelfde prijzen. Ze bewijzen dat het kan door de hoge kortingen in de fleet markt. Wie gaat er eindelijk eens opkomen voor de particuliere markt? Wie durft? Zeker merken die niet zonder de particuliere markt kunnen. Ja zoals Stellantis die niet zonder de particulieren kunnen, en dat net hun CEO nu zegt dat auto's onbetaalbaar worden voor de midden klasse terwijl de fleet hoge kortingen krijgt. Dat is gewoon schandalig, discriminatie van de particuliere klant. Maar ja wie zijn wij particulieren....

this 16:14
afbeelding van this

Je snapt toch wel dat fleet korting enkel kan indien er een fleet is?
Als particulier ga je geen vloot aan wagens kopen, dus lijkt het mij vanzelfsprekend dat je ook minder korting kan bedingen dan.

Mathieu 12:38
afbeelding van Mathieu

Ja, dat begrijpen we, maar zonder Fleet zou het autolandschap er TOTAAL anders uit zien. 9/10 mensen die met een dure Duitser rijden zeggen zelf dat ze dat particulier gewijs nooit zouden kopen. Maar, de realiteit is dat de secretaresse die achter de hoek van het bedrijf woont de dag van vandaag soms ook al een leasing kan verkrijgen. En dit allemaal omdat het goedkoper is dan loonsopslag. Terwijl het vroeger (en ik ben maar 43j) veelal de veelrijders waren die een leasing hadden.
Dus: als besluit, als er veel minder leasing mogelijk was, dan zouden ze de particulieren ook meer korting "moeten" geven om te verkopen. :-)

this 12:48
afbeelding van this

Ah ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat het ging over fleetkorting (korting op de effectieve aanschafprijs) en niet over fiscale voordelen.
Beetje verwarrend woordgebruik met die fleet.

Johan 15:59
afbeelding van Johan

This wanneer een eigenaar van een eenmanszaak of een dokter of een kine of.... een auto kopen krijgen ze ook fleet korting. Die kopen ook geen fleet bij elkaar toch. Waarom krijg je met een BTW nummer een hogere korting? Dat is toch niet eerlijk? Bedrijven en zelfstandigen kunnen via de onkosten hun auto dan nog bij hun belastingen inbrengen, wat overblijft verrekenen ze in de prijs van hun producten en/of services. Een particulier krijgt niets: geen korting, geen belastingaftrek maar mag de bedrijven en zelfstandigen wel sponsoren door: geen korting te krijgen, meer te betalen voor hun producten/services, opdraaien voor hun belasting verlaging.... het is maar hoe je het bekijkt

this 23:18
afbeelding van this

Dat is geen fleetkorting, die krijg je echt maar als je een fleet hebt. Een particulier krijgt trouwens ook korting hoor. Bij veel merken is het standaard om korting te geven, ongeacht wie het vraagt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws