Drako heeft een teaser naar een nieuw model de wereld in gestuurd, en daarbij gaat de kleine Amerikaanse fabrikant aan de SUV. Verder houdt de Dragon wel vast aan het gewoonlijke recept van de kleine constructeur, met een elektrische aandrijflijn en onverantwoord veel vermogen.
De kans is echter groot dat je nog nooit van Drako gehoord hebt, en ook wij moesten even terugbladeren in ons archief. Daar vonden we een enkele vermelding van de Drako GTE, een zuiver elektrisch model dat ooit door het leven ging als een Fisker Karma. Die ontdeden ze compleet van zijn hybride-ingewanden en bouwden ze om naar een 1.217 pk sterke, 1.1 miljoen dure supersedan. “Dat kan bigger,” moeten ze in Silicon Valley echter gedacht hebben, en daarom beloven ze nu deze Dragon.
Groter, sterker en goedkoper
Dit model wordt namelijk niet langer een omgebouwde EV op basis van een op zich al obscure donor, want Drako heeft de Dragon volledig uit het niets ontworpen. ’t Is te zeggen: met wat hulp van GranStudio, een Italiaans ontwerpbureau waar toevallig een Belg, Lowie Vermeersch, aan het roer staat. Noem ons dus gerust bevooroordeeld, maar het resultaat mag er wat ons betreft best zijn. De relatief talrijke teaserplaatjes tonen namelijk een langgerekte crossover-SUV met een coupé-daklijn en zowaar enorme vleugeldeuren. Waar hebben we dat laatste nog gezien, Tesla Model X en — sinds kort — DeLorean Alpha5?
De Dragon belooft echter nog flink wat sneller te worden dan die andere elektrische raketten, en zou ook de oude GTE doen verbleken als een simpele brommobiel. Hoewel Drako de meeste specificaties namelijk nog achter slot en grendel houdt, geven de Amerikanen wel al mee dat de auto minstens 2.000 pk krijgt en daardoor naar de 100 km/u sprint in amper 1,9 seconden. Dat dankt hij aan een viertal elektromotoren, die geïntegreerd zitten in het huisgemaakte ‘Drako DriveOS’-platform. De accucapaciteit of het rijbereik geven ze nog niet mee, en ook op een prijskaartje blijft het wachten tot de officiële onthulling later dit jaar. De Dragon zou echter wel goedkoper worden dan de GTE, al is dat niet bepaald moeilijk…
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 3 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 6 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 10 uur geleden