Manhart MH3 GTR is BMW M3 met 650 pk... maar zonder keuringsattest

MANHART MH3 GTR 2022

Met de M3 Competition heeft BMW zelf al een antwoord voor zij die een ‘gewone’ M3 nog net dat beetje te mak vinden. Maar wat als zelfs die topversie je niet meer kan bekoren? Dan kan je als vanouds bij tuner Manhart aankloppen voor een BMW met nog meer steroïden achter de kiezen.

Een jaartje geleden voelden we de BMW M3 Competition aan de tand, en onze conclusie was daarbij allesbehalve dat het ding vermogen tekort kwam. Met zijn 510 pk en 650 Nm koppel sprint die sportsedan namelijk naar de 100 km/u in amper 3,9 seconden; meer dan vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer dus. Maar wat als het toch nog wat sneller mag? Geen probleem, zeggen de dames en heren van Manhart.

Succes met de keuring

De Duitse tuner schroefde namelijk zijn MHtronik-brein op de gekende 3.0-liter zes-in-lijn van BMW, en ontketende zo 650 pk en 800 Nm koppel. Dat is dus een mooie 140 pk meer dan standaard, en ook nog eens 15 pk over wat ze uit hetzelfde blok wisten te halen bij hun MHX3-conversie. Bovendien kreeg ook de — gewoonlijk al indrukwekkende — ophanging een update met componenten van fabrikant KW om met het extra vermogen om te gaan. Ook het geluid zou wat puurder moeten klinken, want Manhart monteert op aanvraag zijn eigen roestvrijstalen uitlaatsysteem dat de partikelfilters gewoon achterwege laat. Daardoor is het trouwens volstrekt illegaal in Duitsland, dus het zou ons verwonderen indien ze bij onze Belgische keuring om deze upgrade kunnen lachen.

MANHART MH3 GTR 2022

Of je nu voor die uitlaat met 10-centimeterdempers kiest of niet, de uiterlijke aanpassingen komen eveneens in de Manhart-catalogus. Hun eigen GTR geven ze alvast een matgrijs kleurtje met iets lichtere striping op de flanken, de motorkap en de kofferklep. Bovendien krijgt de MH3 zijn eigen splitter en canards op de voorbumper, zijskirts en diffuser — uiteraard allemaal in koolstofvezel. Tot slot staat de tuner op huisgemaakte, zwarte 20-inchvelgen die naar wens ook in een ander kleurtje gespoten kunnen worden. Het prijskaartje voor de auto zoals die hier te zien is, kennen we niet. Wetende dat de basis een BMW M3 Competition is, moet je echter al minstens een startkapitaal van 94.400 euro op je rekening hebben voor je bij Manhart kan langsgaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws