Spitst uw oren, liefhebber van de klassieke pick-up, want uw dagen van Amerikaanse exportdocumenten regelen zijn voorbij. Brabus heeft namelijk de P 900 Rocket gelanceerd, en die combineert de sterkste V8-krachtbron die de tuners konden bedenken met een open laadruimte.
Brabus heeft nog eens een nieuwe interpretatie op de Mercedes-AMG G 63 aan zijn gitzwarte catalogus toegevoegd, en die combineert twee zaken die we stiekem al even kennen. Zo maakten we eerder kennis met de XLP, een G-Wagon in pick-upformaat, en transplanteerde Brabus vorig jaar al hun sterkste V8-motor in het vooronder van een G 63. Het was dus maar een kwestie van tijd voor die twee uitersten elkaar zouden ontmoeten…
Cursus lading zekeren vereist
Dat doen ze dus in de vorm van deze Brabus P 900 Rocket, een pick-up met meer vermogen dan wij ons comfortabel bij zouden voelen. Voorin de G-snuit werd de gewoonlijke 4.0-liter twinturbo-V8 namelijk uitgeboord tot 4.5 liter, voorzien van andere turbo’s en geherprogrammeerd. Daardoor kan de ‘Rocket’ — want zo noemt Brabus het aangepaste blok — maar liefst 900 pk en 1.250 Nm koppel produceren. Vind je dat wat overdreven, dan geeft Brabus je blijkbaar geen ongelijk: voor de veiligheid werd het koppel dan ook beperkt tot 1.050 Nm… Hoe dan ook snelt deze kolos er nog steeds mee naar de 100 km/u in 3,7 seconden en gaat hij door tot een top van 280 km/u.
Naast het meest voor de hand liggende kenmerk — die stalen laadbak met flanken uit koolstofvezel — krijgt de P 900 Rocket de opsmuk aangemeten van de reeds gekende Brabus-G met die motor. Reken dus op aangepast bumperwerk, een flinke luchthapper op de motorkap met een glazen vitrine erachter, uitgeklopte wielkasten en zowaar een diffuser onder de kont — alsof dat de luchtweerstand van die enorme open bak zou goedmaken. Het plaatje is compleet met 24-inchvelgen in een best wel smakelijk design. Brabus bouwt het gevaarte in slechts tien exemplaren, en vraagt er een heftige 649.638 euro voor. Tel daar dus maar meteen zo’n 200 euro voor een cursus ladingen zekeren bij op, want je zal het nodig hebben.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden