Alpine voegt een nieuwe versie aan zijn A110-gamma toe, en dat moet de snelste ooit worden. Dat belooft de nieuwste teaser tenmiste, terwijl de sportwagen toch vasthoudt aan dezelfde motor. Hoe de Fransen dat precies klaarspelen, leren we morgen.
De Alpine A110 E-ternité concept bevestigde het al: Alpines toekomst is elektrisch. Zo zit er voor 2024 een hothatch op stroom in het verschiet, komt er nadien een elektrische crossover en moet de A110 tegen 2026 vervangen worden door een gelijkaardig model met een elektromotor. Voorlopig houdt de constructeur echter nog vast aan zijn vertrouwde bolide met verbrandingsmotor, en daar voegen ze morgen zelfs nog een versie aan toe: de A110 R.
R van Radicaal
Dat wordt niet zomaar een nieuwe versie, maar wel de snelste A110 tot nu toe. Dat bevestigen de dames en heren bij Alpine door middel van een setje teaservideo’s, waarvoor ze met hun nieuwste sportwagen richting rollenbank trokken. Uit de eerste video blijkt dat de A110 R daar een top van 285 km/u liet optekenen — 10 km/u meer dan de A110 S — en de nieuwste beelden laten ook zien dat de R-versie 0,3 seconden sneller naar de 100 km/u sprint: in 3,9 seconden. Dat is, ter vergelijking, net zo snel als een Porsche 718 Cayman GT4…
Zij met een scherp gehoor merken echter op dat de A110 R dat niet zozeer aan zijn motor te danken heeft, want we horen nog steeds dezelfde 1.8-liter viercilinder. De cijfers op het bestuurdersdisplay doen ook uitschijnen dat het vermogen en het koppel identiek blijven aan die van de 'S', met 300 pk en 340 Nm koppel. Volgens de beperkte informatie die Alpine deelde zijn het dan ook andere aanpassingen die de A110 R zo ‘radicaal’ — want daarvoor zou de 'R' staan — maken. Zo belooft de constructeur dat deze auto nog lichter wordt, en de reguliere A110 is met net geen 1.100 kilogram al geen dikkerdje.
Dit zou dus dé A110 bij uitstek worden om mee naar het circuit te trekken, al geeft Alpine ook mee dat de nieuwe versie nog steeds straatlegaal zal blijven. Morgen geeft de A110 R al zijn geheimen prijs, dus afspraak iets na de middag.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden