Audi heeft een speciale editie van de TT de wereld in gestuurd om de 25ste verjaardag van het model te vieren — of is het net om afscheid te nemen? Deze Iconic Edition wordt namelijk vanaf 2023 geleverd, en als we de geruchtenmolen mogen geloven nemen we dat jaar ook afscheid van de TT.
1998 geldt als één van de jaren waarin Audi eens gek deed. Toen bracht het namelijk de TT op de markt, een auto die destijds brak met zowat alles dat ze in Ingolstadt in het gamma hadden, maar wel perfect paste bij de tijdsgeest. Drie generaties later mag die tijdsgeest dan wel veranderd zijn, maar de TT bestaat nog steeds. Dat betekent dat het model volgend jaar zijn 25ste verjaardag mag vieren, en dat doet het met deze Iconic Edition.
Op = op?
Die speciale editie bouwt op de beginselen van de TT RS, het topmodel met een 2.5-liter vijfcilindermotor en quattro-vierwielaandrijving. De specificaties blijven daarbij onaangeroerd, dus reken op 400 pk en 480 Nm koppel en een 0-naar-100-sprintje in 3,7 tellen. Het is vooral wat er om die aandrijflijn heen zit dat de aandacht moet trekken, te beginnen met het standaard gemonteerde aeropakket met een enorme vleugel uit koolstofvezel op de kont. De rest van het koetswerk werd in Nardo Grey gespoten, op de velgen en een aantal accenten na die sportief zwart zijn. Binnenin vind je allerhande gele stikseltjes en wordt de pookknop voor de gelegenheid voorzien van een genummerd plaatje.
Audi gaat deze TT RS Iconic Edition dan ook maar bouwen in een oplage van 100 stuks, die allemaal bestemd zijn voor Europa en als coupé uitgevoerd worden. Een Belgische prijs is er nog niet maar in Duitsland vragen ze er alvast een oogwaterende 113.050 euro voor. Dat is bizar veel in vergelijking met de 78.870 euro die een 'gewone' TT RS moet kosten, tenzij het misschien om de laatste kans gaat om er eentje te bemachtigen. Volgens de geruchten zou de TT namelijk finaal uit de catalogus gestript worden in 2023, en laat deze Iconic Edition nu net geleverd worden in het eerste kwartaal van dat jaar...
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden