De ingenieurs bij Audi Sport hebben de RS 6 en RS 7 verder weten te tweaken. Die updates bundelt Audi nu in de Performance-uitvoering. Meer pk's, minder gewicht, meer sound en een top boven de 300 km/u.
De huidige generatie Audi RS 6 en RS 7 zijn alweer drie jaar op de markt, waardoor het tijd is voor een opfrisbeurt. Die komt er niet in de vorm van een facelift, wel in de vorm van een nieuwe uitvoering die per direct valt te bestellen: Performance.
Mag het wat meer zijn?
Zoals de naam al insinueert zegent Audi Sport de RS 6 Performance en RS 7 Performance met een grob extra vermogen. De 4-liter twinturbo V8 wekt in dat geval geen 600 pk en 800 Nm koppel op maar wel 630 pk en 850 Nm koppel. Een bescheiden vermogenswinst, gezien chipboeren het vermogen vlot over de 700 pk en 900. Nm koppel tillen. Enfin, Audi moet natuurlijk fabrieksgarantie geven.
Naast krachtiger, worden beide rakkers ook lichter als Performance. Audi sloopt 8 kg isolatie (wat ook een positief effect heeft op het uitlaatgebrul in het interieur) en installeert lichtgewicht 21-duims velgen die het gewicht verder verlagen met maar liefst 20 kilogram. Kanttekening die we daar bij maken is dat de RS 6 Performance en RS 7 Performance nog steeds vlot over de 2 ton gaan.
Snellere sprint, hogere top
Het resultaat van deze tweaks? Beide sloopkogels tikken in 3.4 seconden de honderd aan, terwijl de top via het RS Dynamics Package Plus verhoogd kan worden tot maar liefst 305 km/u. Standaard moet je genoegen nemen met "maar" 280 km/u.
Tenslotte zorgt Audi ook nog voor specifieke banden van Continental (Sport Contact 7), een opnieuw afgesteld mechanisch sperdifferentieel en een opnieuw gekalibreerde versnellingsbak met kortere schakeltijden voor de 8-trapsautomaat.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 7 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 22 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden