De ID.3 gaat binnenkort onder het mes, en dat steken ze bij Volkswagen niet onder stoelen of banken. Wel integendeel: ze geven nu al inkijk in de aanpassingen langs een reeks schetsen. Daaruit blijkt dat niet alleen de looks op detailniveau aangepakt worden, maar ook het interieur en de technologie.
Het voelt misschien nog aan alsof hij pas gelanceerd werd, maar de Volkswagen ID.3 is alweer rijp voor de facelift. De eerste telg van de zuiver elektrische ID.-familie gaat namelijk al mee sinds eind 2019, en in die tijd hebben ze bij Volkswagen flink wat feedback kunnen verzamelen. Die kennis bundelen ze nu in een facelift voor de ID.3 en jawel: het felbekritiseerde infotainmentsysteem verschijnt alvast op het lijstje van updates.
Volkswagen gaat vegan
De opvallendste wijzigingen vinden we echter aan de buitenkant van de ID.3, want daar wordt het model getrakteerd op een setje nieuwe bumpers. Vooral het voorste exemplaar pronkt met een sportievere vormgeving, die nog eens benadrukt wordt door de nieuwe motorkap — om in klassieke termen te spreken. Die lijkt het iets hogere gedeelte, dat voorheen enkel de eerste tientallen centimeters onder de voorruit in beslag nam, door te trekken over de hele klep om een soort boze wenkbrauwen te vormen boven de koplampen. Die units lijken wel gewoon dezelfde te blijven, net als de rest van het algemene lijnenspel.
Dat geldt ook voor de binnenzijde van de ID.3, waar we de verschillen eerder leren uit Volkswagens beschrijving. Zo worden er geen dierlijke bekledingen meer gebruikt, en worden de materialen over de hele lijn kwalitatiever. Daarnaast is vooral het infotainmentscherm duidelijk anders dan voorheen. Zo lijkt het balkje met aanraakgevoelige 'streelstrookjes' voor audiovolume en temperatuur deze keer wél verlicht, zodat je tenminste weet waarop je probeert te drukken. Volkswagen bevestigt ook dat het display vanaf de facelift 12 inch in diameter zal zijn, en voorzien wordt van nieuwe software die bij de les blijft dankzij over-the-air-updates. Bovendien wordt de auto geschikt voor Plug & Charge, waarbij bepaalde laadpalen je auto herkennen en het laden opstarten zonder dat je met pasjes moet zitten prutsen.
Meer technische informatie — over de aandrijflijnen bijvoorbeeld — geeft Volkswagen nog niet vrij, dus het is nog afwachten of we eindelijk een sterkere GTX-versie van de ID.3 te zien krijgen. In het voorjaar van 2023 krijgen we alle details, en leveringen worden verwacht vanaf eind 2023.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden