Elektrische Dacia Spring is meest milieuvriendelijke auto op de markt, blijkt uit onderzoek

Dacia Spring Electric 2020

Dacia heeft alweer iets om trots op te zijn. Na de goedkoopste volwaardige elektrische auto op onze markt heeft het merk nu blijkbaar ook de meest milieuvriendelijke auto op de markt in handen, besluit Green NCAP. Wat echter het interessantste is, is dat we het hier over één en hetzelfde model hebben…

De Euro NCAP kennen we intussen allemaal, maar er is ook een organisatie genaamd ‘Green NCAP’. Hun bezigheden klinken alleen wat minder spannend want in de plaats van peperdure auto’s op alle denkbare manieren tegen een muur te knallen, houden de onderzoekers van Green NCAP zich bezig met het testen en berekenen van de milieu-impact van nieuwe modellen. Ook zij hebben nu echter eens iets interessants te vertellen aan de toog, want uit hun overzicht van de vorig jaar geteste modellen blijkt dat geen van al die dure giga-EV’s kan tippen aan het goedkoopste elektrische modelletje op de markt.

Uitermate efficiënte aandrijflijn

Uit de resultaten van Green NCAP blijkt zelfs dat de Dacia Spring niet gewoon de meest milieuvriendelijke elektrische auto op de markt is, maar ronduit de groenste auto in de gecombineerde geschiedenis van groenheid en auto’s. De Spring ging namelijk lopen met een monsterscore van 9,9 op 10, en liet daarmee een aantal grote namen zoals de Tesla Model 3 (9,8) en de Renault Mégane E-Tech Electric (9,6) achter zich. Green NCAP houdt dan ook rekening met een hele resem factoren, waaronder het percentage aan energie dat verloren gaat van lader tot elektromotor. Daaruit bleek dat 89% van de stroom die je in je Spring pompt ook effectief de wielen bereikt, wat volgens de organisatie wijst op een uitermate efficiënte aandrijflijn.

Dacia Spring Electric Extreme 2023

Daarnaast telt ook het gewicht van de auto mee in de berekening, en op dat vlak heeft de Dacia natuurijk een streepje voor. Zo is de Spring met zijn leeggewicht van 970 kilogram een relatief pluimpje in vergelijking met andere EV’s. Daar staat wel tegenover dat de compacte 27,4 kWh-accu maar goed is voor een kleine 200 kilometer rijbereik en het met amper 45 pk aan vermogen wel even duurt voor je de topsnelheid van 125 km/u bereikt. Dat laatste wordt binnenkort wel verholpen met de komst van de Extreme-uitvoering, die het vermogen opkrikt naar — hou je vast — 69 pk.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws