Lexus speelt met zijn NX in een drukbevochten segment, en kan er dus maar beter voor zorgen dat het model competitief blijft. Daarom trakteren de Japanners hun premium-SUV op een wel heel vroege opfriskuur. De wijzigingen beperken zich dan ook tot het onderhuidse, al kan je ze wel gaan voelen in de portemonnee.
In 2014 gooide Lexus zijn strategie even over een andere boeg. Na tweeënhalf decennium steengoede nicheproducten in elkaar geschroefd te hebben, besloten de Japanners mee te gaan spelen in het populairste segment van het moment: dat van de (soort van) compacte SUV’s. De NX was geboren, en die had zo’n bevredigend effect op de verkoopcijfers dat een tweede generatie midden 2021 niet kon uitblijven. De markt evolueert echter snel, en daarom is het na anderhalf jaar alweer tijd voor een kleine update.
Slimmer en sterieler
Die update herken je vanbinnen aan een licht gewijzigde indeling van de knoppen in de middenconsole, en aan het feit dat ook de deur van het handschoenkastje nu de kleur van de zetelbekleding volgt. De rest van de aanpassingen moet je echter onder de oppervlakte gaan zoeken. Zo gaat het antidiefstalsysteem beter nadenken voor je binnen te laten, krijgt de digitale binnenspiegel een automatische dimfunctie en gaat de hybridemodus samenwerken met de navigatie om te bepalen wanneer welke motor aan zet is. Bovendien bevat de klimaatregeling voortaan Panasonics Nanoe X-luchtzuiveringssysteem dat naast vieze geurtjes ook allerhande bacillen en virussen uit je buurt moet houden — want je weet nooit wanneer dat nog eens van pas komt.
Wat tegenwoordig ook best kan tellen, is dat de topversie een stukje betaalbaarder wordt. Dat doet Lexus niet zomaar door de prijs te verlagen, maar wel door ook de voorwielaangedreven NX 350h beschikbaar te maken als Privilege Line. Zo’n full-option-Lexus was voorheen voorbehouden aan de vierwielaangedreven 350h, of aan de 450h+ plug-inhybride. Daarmee zakt de prijs van de Privilege Line-topversie met zo’n 3.000 euro naar 72.250 euro, terwijl de basisversie verkrijgbaar is vanaf 55.850 euro.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden