Na een dikke vijf jaar op de markt is de Cayenne toe aan een tussentijdse update. Die SUV is al even de bestseller van het gamma, dus tijdens zijn ontwikkeling wordt er niks aan het toeval overgelaten. Kijk er het wilde beeldmateriaal maar eens op na.
Vraag je bij Porsche welke auto hun dagelijks brood bekostigt, dan is dat niet de iconische 911 of zelfs de 718. Die eer gaat namelijk naar de Cayenne, die er zelfs vaker over de toonbank gaat dan de nochtans goedkopere Macan. Het spreekt dus voor zich dat het alle hens aan dek is wanneer die bestseller vernieuwd moet worden, en na vijf jaar mag het resultaat daarvan nu voor het eerst gaan buitenspelen.
Vier miljoen kilometer op vier continenten
Daarvan laat Porsche ons voor de gelegenheid even meegenieten, en zo krijgen we de facelift-Cayenne alvast te zien in omstandigheden die zelfs volgens Porsche waarschijnlijk ver buiten het gebruik van de gemiddelde eigenaar vallen. Die omstandigheden overwint de SUV voorlopig nog met een camouflagepak aan, al kunnen we wel al een aantal zaken vaststellen over zijn looks. Zo wordt de bumper wat rechtlijniger vormgegeven in navolging van de nieuwe 911, terwijl de koplampen wat meer de stijl van de Taycan gaan volgen. Achteraan valt vooral de vernieuwde verlichting op, die lijkt te bestaan uit een doorlopende set LED-streepjes. Dat geldt zowel voor de reguliere Cayenne als voor de Cayenne Coupé, want ook die gaat onder het mes.
Naar uitgebreide technische gegevens blijft het raden, maar Porsche geeft wel al een paar details vrij. Ze spreken zelfs over één van de meest uitvoerige vernieuwingen in de geschiedenis van het merk, waarbij de auto onder andere een nieuwe actieve ophanging zou krijgen en de cockpit een stuk meer gedigitaliseerd wordt. Die zaken worden op dit moment dus uitvoerig getest, waarbij de prototypes samen naar eigen zeggen al ruim 4 miljoen kilometer achter de kiezen zouden hebben op vier verschillende continenten. De eerste kilometers zonder camouflage zouden plaats moeten vinden omstreeks de lente van dit jaar.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 41 min geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 16 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 20 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden