Hyundai heeft het licht gezien. In een markt vol constructeurs die overstappen op aanraakbediening voor alle functies van je audiovolume tot je cruisecontrol, beloven de Koreanen namelijk de fysieke knop zo lang mogelijk in leven te houden. De reden is simpel: het is gewoonweg stukken veiliger.
Heb je het voorrecht om sporadisch even in een gloednieuwe auto te mogen vertoeven, dan heb je het vast al gemerkt. Zo telt de cockpit van het gemiddelde model bij elke nieuwe generatie weer een beetje minder fysieke knopjes, die ingeruild worden voor aanraakgevoelige paneeltjes of — nog erger — extra menu’s in het infotainmentscherm. Dat gebeurt bij autofabrikanten doorgaans onder het mom van technologische vooruitgang, maar de echte reden is natuurlijk dat het een stuk goedkoper is om het gros van de bedieningselementen achter één aanraakscherm te verstoppen. Daar doet Hyundai echter niet langer aan mee.
Ten minste tot komst zelfrijdende auto
In een gesprek met het Australische Cars Guide heeft Hyundai’s designbaas, de genaamde Sang Yup Lee, namelijk beloofd dat het merk nog zo lang mogelijk zal vasthouden aan fysieke knoppen voor belangrijke functies. De beste man legt uit dat ze bij Hyundai beseffen hoe moeilijk het is om een aanraakscherm te bedienen terwijl je aan het rijden bent, en vooral hoeveel makkelijker het is om hetzelfde te doen met een stevige knop die je op de tast kan herkennen. Dat geniale inzicht merkte je ook al op in bijvoorbeeld de Ioniq 6, die ondanks zijn vooruitstrevende ontwerp toch vasthoudt aan een resem fysieke knoppen op het stuur en in de middenconsole.
Hyundai zou die filosofie ook nog best lang willen aanhouden — of toch afhankelijk van hoe sterk je gelooft in zelfrijdende auto’s. De designbaas gaf namelijk te kennen dat fysieke knoppen volgens hem enkel hun bestaansrecht verliezen wanneer een auto ten minste niveau vier van autonoom rijden bereikt, waarbij inmenging van een bestuurder nog slechts sporadisch nodig is. In zo’n geval heb je als inzittende dus alle tijd van de wereld om je ogen op een aanraakscherm te fixeren, want de auto doet toch het grootste deel van het werk. Zowel de technologie als de Europese wetgeving zijn echter nog niet zover, dus verwacht nog geruime tijd traditionele knopjes in Hyundai-interieurs te vinden.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 2 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 5 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden