De Volkswagen Group wil dochtermerk Seat door laten groeien tot een aanbieder van micromobiliteit. Daardoor moet het Spaanse merk een stapje opzij zetten en Cupra voor laten gaan in de elektrische revolutie de komende jaren. Jep, de leerling werd de meester.
Dat de toekomst van Seat binnen de VW Group aan een zijden draadje hangt is al langer geweten. Zo weet het concern met vlot 10 merken in de portefeuille niet meteen waar het Seat moet positioneren. Een uitkomst lijkt gevonden: Seat als automerk is ten dode opgeschreven, in de plaats mag Seat mobiliteitsoplossingen aanbieden. Denk aan elektrische scooters, huur- en deelauto's. Dat liet Seat CEO Wayne Griffiths vallen tegenover verschillende media.
Cupra mag voorsteken
Hoewel de plannen nog niet gefinaliseerd zijn, zal de Volkswagen Group tegen het einde van dit jaar een beslissing moeten nemen over Seat. Al zijn er meerdere tekenen aan de wand dat Seat als puur automerken aan zijn einde toe is. Zo werd de focus de laatste jaren al verschoven naar Cupra, het ooit sportieve submerk van Seat dat nu een voortrekkersrol mag spelen qua elektrificatie. Bij Seat staan er dan ook op korte termijn geen nieuwe modellen gepland.
Daarnaast is het ook Cupra dat een paspoort krijgt om het in Noord-Amerika te gaan proberen met elektrische modellen. Daarbij is het niet uitgesloten dat Cupra's gebouwd zullen worden op de Amerikaanse bodem om zo te kunnen profiteren van de riante premies die de VS momenteel aan het uitdelen is. Waar het schoentje in heel dit verhaal knelt? Seat verkoopt jaarlijks nog steeds fors meer auto's dan Cupra. Waardoor het geen kwestie is van tanende populariteit maar wel van een populair merk te boycotten om zo een ander merk de kans te geven om te groeien.
Het goede nieuws voor de werknemers? Voor de VW Group zijn de Spaanse productiefaciliteiten van Seat nabij Martorell en Pamplona interessant genoeg om de komende jaren uit te bouwen tot Europese EV-hubs. Daar zullen dan een rist EV's van de band gaan rollen voor verschillende merken binnen de groep. Een "multimerkenfabriek" waar de VW Group 10 miljard euro voor veil heeft.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 7 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 22 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden