UPDATE Laadpas blijft nodig voor "tragere" laadpalen
Het Europese Parlement heeft enkele nieuwe regels opgelegd die er voor moeten zorgen dat de transitie naar elektrische rijden weer een stukje vlotter gaat. Zo moeten er tegen eind 2026 fors meer laadstations bij langs de snelweg, moet betalen aan een laadpaal mogelijk zijn met je bankkaart én moeten de laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Eindelijk.
UPDATE (23/08/2023) ONDERAAN TOEGEVOEGD
De elektrische revolutie? Die valt of staat met de laadinfrastructuur rondom. Omdat niet alle landen die memo duidelijk op hun prikbord hebben hangen (we kijken naar jou, België), grijpt de Europese Unie nu in. Via enkele nieuwe wetten moeten landen en aanbieders zich in regel stellen. Te beginnen met - je raadt het nooit - meer laadpalen!
Per 60 km laden = einde range anxiety?
Maar wat is dat nu, meer laadpalen? Awel, Europa wil dat er tegen eind 2026 langs alle autosnelwegen in Europa minstens één openbaar oplaadstation staat per 60 kilometer. Voor elektrische vrachtwagens moet er ook infrastructuur worden voorzien, al is dat elke 120 kilometer en ligt de deadline op 2028 voor de helft van de laadstations.
Daar stopt Europa's nieuwe beslissing niet, want ook waterstof mag niet uit het oog worden verloren. Tegen 2031 moet er per 200 kilometer snelweg in Europa een laadstation voor waterstof aanwezig zijn.
Eindelijk betalen met bankkaart
Daar stopt het goede nieuws niet, want Europa heeft plannen om de laadinfrastructuur een stuk transparanter te maken. Zo wil het aanbieders verplichten om klanten de mogelijkheid te geven te kunnen betalen via bank- of creditkaart. Daarenboven moeten laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Je weet wel, zoals het al decennialang werkt bij de benzine- en dieselpomp.
Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd of wanneer een bestaande laadpaal wordt gerenoveerd. Verwacht dus niet meteen veranderingen aan die éne laadpaal in je boerendorpje.
Update augustus 2023: Laadpas toch niet volledig afgeschaft
De Europese Unie heeft ondertussen bovenstaande richtlijnen goedgekeurd. Toch zijn er enkele kleine veranderingen aan de plannen. Zo gaan de richtlijnen voor het laadpaalgebruik in vanaf 1 januari 2027 maar hoeven laadpalen die 50 kW of minder leveren niet te voldoen. Daardoor hoeven die (vaak AC-)laadpalen niet te beschikken over een duidelijke geafficheerde prijs en mogen ze exclusief gebruik blijven maken van een laadpas of QR-code.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 16 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 19 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden