Elektrische Kia EV9 in cijfers: ruim 5 meter lang, ruim 500 kilometer ver (2023)

Kia EV9 specs 2023

De Kia EV9 heeft officieel geen geheimen meer. Na het design al uitgebreid in beeld te krijgen, heeft Kia nu namelijk ook alle specificaties van zijn gigantische elektrische SUV gedeeld. En die tonen niet alleen aan hoe gigantisch die EV9 precies is, maar ook hoe krachtig hij is en hoever hij komt op een volle batterij.

Nog geen twee weken geleden ging bij Kia het doek van de EV9, en dat was niet zomaar een doek. De Koreanen zullen er namelijk flink wat naaiwerk aan gehad hebben, want op vlak van formaat laat de SUV zowat alles achter zich wat Kia ooit al aangeboden heeft. Deze EV9 moet namelijk de vaandeldrager worden in hun elektrische offensief, en de cijfers zijn er dan ook naar.

Kia van Range Rover-formaat

Om maar met de deur in huis te vallen: de Kia EV9 is minstens zo groot als hij eruit ziet. Met een lengte van 5,1 meter is hij namelijk nog maar even 20 centimeter langer dan een Sorento, en op een haar na even lang als een Range Rover. En nu we het toch over de Range Rover hebben: met een breedte van 1,98 en een hoogte van 1,76 meter moet de EV9 ook amper onderdoen, terwijl de wielbasis met zijn 3,1 meter zelfs dik 10 centimeter groter is dan die van ’s werelds bekendste luxe-SUV. Enkel het gewicht houdt Kia voorlopig nog voor zich maar als we in dezelfde grootteorde mogen blijven denken, gokken we dat deze SUV geen pluimpje wordt.

Kia EV9 specs 2023

Om al die massa in beweging te brengen, krijgt de EV9 beschikking over een aantal verschillende aandrijflijnen. Aftrappen doen we met de RWD-versies, die het houdt zoals de ‘Rear Wheel Drive’-naam doet vermoeden houden op een enkele elektromotor op de achteras. Het vermogen van die elektromotor verschilt enigszins afhankelijk van de gekozen accu, waarbij de standaard-RWD 218 pk en 350 Nm sterk is en de RWD Long Range het houdt op 204 pk bij hetzelfde koppel.

Over-the-air-vermogen

De voorlopige topper is de AWD die over twee elektromotoren beschikt, en zo 385 pk en 600 Nm over die vier wielen verspreidt. Daarmee belooft Kia een 0-naar-100-tijd van 6 seconden, allesbehalve verkeerd voor zo’n kolos. Over een eventuele GT-versie blijft het voorlopig nog stil, maar volgens Kia kunnen snelheidsduivels hun AWD-variant optioneel over-the-air updaten naar 700 Nm koppel. Dan snelt hij naar de 100 km/u in een toch al schappelijke 5,3 seconden.

Kia EV9 specs 2023

Naast het vermogen verschillen ook de verkrijgbare accupakketten enigszins. Zo beschikt de verst rijdende variant, de RWD Long Range, over een 99,8 kWh-accu waarmee hij volgens de WLTP-schatting een mooie 541 kilometer moet halen. Daarmee zou het theoretische verbruik onder de 20 kWh/100 km komen te liggen, wat de nochtans enorme EV9 te danken heeft aan zijn verrassend lage luchtweerstandscoëfficient van 0.28. Verder krijgt de AWD-versie dezelfde accu mee, al schopt het vermoedelijk wat minder ver. De RWD Standard krijgt tot slot de kleinste batterij van het gamma mee met zijn 76,1 kWh, en ook daarvoor geeft Kia het rijbereik nog niet op.

Laden of ontladen

Moet je onderweg toch bijladen, dan mag je rekenen op een meer dan marktconforme snellaadcapaciteit. Zo beschikt de EV9 net als broertje EV6 over een 800 volt-boordnetwerk, waarmee je in staat moet zijn om in amper een kwartiertje weer 239 kilometer rijbereik bij te tappen. In de andere richting kan je langs de V2L-functie — elektro-lingo voor ‘Vehicle-to-Load’ — apparaten aandrijven of opladen met tot 3,68 kW aan stroom. Verder is de EV9 ook voorzien op ‘Vehicle-to-Grid’, waarmee je stroom uit de accu terug op het net zou kunnen steken. Daarnaar moet je dan wel weer upgraden via de Kia Connect Store, en natuurlijk bijbetalen.

Kia EV9 specs 2023

Over betalen gesproken: prijzen geeft Kia momenteel nog niet vrij voor de nieuwe EV9. De auto zou nog in het tweede kwartaal van dit jaar bestelbaar worden op de Koreaanse thuismarkt, en wij mogen hem bij de dealers verwachten in de tweede helft van 2023. Later krijgt hij nog gezelschap van een EV5, een eveneens elektrische SUV die een vergelijkbaar design combineert met iets bescheidener afmetingen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws