Nieuwe Range Rover Sport SV is de krachtigste ooit (2023)

Range Rover Sport SV 2023

De Range Rover Sport krijgt een nieuwe topversie, en dat mag je letterijk nemen. Zo mag deze Range Rover Sport SV zijn ‘R’-etje van weleer dan wel laten vallen, maar dat betekent niet dat hij zijn sportieve ambities overboord gooit. Wel integendeel: maak kennis met de nieuwe ‘sterkste productie-Range Rover ooit’.

Een paar weken geleden trakteerde Land Rover zijn grootste Range Rover op een SV-variant, en die hield het niet bij wat extra vertoon. Zo kreeg de topversie ook meer pk’s onder de kap, wat hem terstond tot krachtigste Range Rover ooit gebouwd kroonde. Hopelijk heeft die Range Rover SV sindsdien al kunnen genieten van zijn titel, want nu mag hij die mooi terug afgeven. Dit is namelijk de Range Rover Sport als SV, en die doet er nog een schepje bovenop.

Tot 76 kilogram lichter

Zo wordt ook hier de 4.4-liter V8-benzinemotor met zijn twee turbo’s voorzien van mildhybridehulp, die naast moeder natuur ook je adrenalinedrang een handje moet toesteken. Zo pompt het blok voortaan maar liefst 635 pk en 750 Nm koppel naar de vier wielen, nog eens 60 pk en 50 Nm meer dan de Range Rover Sport SVR van de vorige generatie wist te produceren. Daarnaast maakt dat deze ‘Sport ook 20 pk sterker dan de reguliere Range Rover SV die eerder voorgesteld werd, en dat laat zich dubbel en dik merken in de 0-naar-100-tijd. Zo deed die kolos er nog 4,5 seconden over, terwijl deze Range Rover Sport SV naar de 100 km/u stampt in 3,8 seconden.

Range Rover Sport SV 2023

Dat dankt hij natuurlijk niet alleen aan die extra paarden, want Land Rover heeft de Range Rover Sport ook op andere vlakken geoptimaliseerd. Zo weegt dit SV-exemplaar wel 76 kilogram minder dan pakweg een P530 met V8, of toch indien je hem juist uitrust. Land Rover biedt er namelijk naar eigen zeggen ’s werelds eerste 23-inchvelgen uit koolstofvezel op aan, terwijl de optionele koolstofkeramische remmen eveneens het gewicht moeten drukken. Ook de motorkap bestaat uit koolstofvezel, en de slordige 2,5 ton die dan nog overblijft wordt in bedwang gehouden door een complex systeem van onderling verbonden dempers dat Land Rover ‘6D Dynamics’ doopt. Daardoor moet het gevaarte een stukje sportiever reageren, terwijl hij ook lekker 2,5 centimeter lager tegen de grond kruipt in de sportmodus.

Ook sterkere plug-inhybrides

Die verlaging is niet het enige dat deze Range Rover Sport SV moet onderscheiden van andere telgen; kijk maar naar dat bumperwerk. Daarin vind je grotere luchthappers terwijl de grille wordt voorzien van strakkere lamellen. Achteraan herken je de SV dan weer aan zijn vier koolstofvezel uitlaateinden, die ook gemonteerd zitten in een eigen bumper en diffuser. Kijk je binnen, dan vind je onder andere specifieke SV Performance-zetels en ’s werelds eerste transparante, verlichte schakelpeddels achter het sportstuur. Verder kan je ook kiezen voor Land Rovers nieuwe ‘Body and Soul Seats’ — kortweg ‘BASS’ — die het geluid van je muziek tastbaar maken via trillingen.

Range Rover Sport SV 2023

De Britten bieden in het eerste productiejaar van deze SV enkel de First Edition aan, die uitsluitend besteld kan worden door klanten die daarvoor uitgenodigd worden. Vrees echter niet, want je moet niet wachten op een brief in de bus om iets nieuws te kunnen ervaren in een Range Rover Sport. Zo wordt ook de rest van het gamma geupdatet net zoals dat ook bij de reguliere Range Rover gebeurde. Reken dus op integratie van een vernieuwd Pivo Pro-infotainmentsysteem, en meer vermogen voor de plug-inhybride versies. Zo gaat de P440e voortaan door het leven als P460e en mag de P510e zich P550e noemen, terwijl het elektrische rijbereik ook met een paar kilometer toeneemt. Je kan de vernieuwde Range Rover Sport met onmiddellijke ingang bestellen in de Land Rover-configurator vanaf 95.940 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws