Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Met de Roomster en de Fabia Combi heeft Skoda twee vergelijkbare aanbiedingen in het gamma, net zoals de 1.2 TSI- en TDI-motoren. We voelden ze allebei aan de tand en merkten dat ze elk hun kwaliteiten hebben en de keuze dus zeker niet gemakkelijk wordt. We bespreken beiden apart en sluiten af met een vergelijkende conclusie.

De Roomster: het ruimtewonder

De Roomster is geen nieuwe binnen het Skoda kamp, met ondertussen vier lentes gaat hij al even mee. Wat wel aan de orde was tijdens deze test was het nieuwe VAG-blok, de 1.2 liter TSI. We voelden dat blok eerder al aan de tand in de Golf, toen gekoppeld aan een DSG automaat. Geen goede combinatie zo bleek. Weinig reactie, traag van respons, kortom, het bewijs dat de DSG-bak niet onoverwinnelijk is. Tijd dus om die laatste uit te schakelen, en de 1.2 liter aan de tand te voelen met een manuele bak.

We zetten het eerst allemaal even op een rijtje. De 1.2 liter is een onderdeel van het downsizing-plan waar de VAG-groep momenteel mee bezig is. De 1.2 TSI, komt de 1.4 en 1.6 motoren van weleer vervangen.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Die nieuwe 1.2 beschikt over 105 pk bij 5.000 tpm en 175 Nm koppel bij 1.550 tpm. En beiden laten zich voelen, gelukkig, want ik moet toegeven dat ik met enige vooroordelen richting Skoda reed. Ik verwachtte niet veel, gewoon omdat de Roomster er niet echt spannend uit ziet, en de 1.2 DSG in de Golf voor mij een grote teleurstelling was. Maar zoals zo vaak, zijn die vooroordelen alles behalve terecht. Want na het verlaten van de oprit werd ik ongelooflijk aangenaam verrast bij een korte optrekbeurt. Eerste versnelling gaat vlot, en vanaf tweeduizend toeren in het tweede verzet komt die typische VAG-snok waarbij je beseft dat dit ding op koppel rijdt. Echt heel lang durf je niet doortrekken, hoewel er op papier 5.000 toeren staat, moet ik toegeven dat hij bij 3.000 toeren al wat kreunde.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Dat laatste maakt ook dat de Roomster, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, alles behalve een cruiser is. In de vijfde versnelling tikt hij op de autostrade constant de 3.000 toeren aan. En zonder de radio aan, lijkt hij te smeken terug richting stad te rijden. Desondanks moet er gezegd worden dat hij zeer vlot meedraait op de autostrade. Omwille van het hoge toerental, kan je steeds terugvallen op je 175 Nm koppel waardoor inhalen weinig of geen moeite is.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Maar downsizing is uiteraard meer dan alleen meer koppel, het gaat hem vooral om verbruikscijfers. Op papier geven ze 4,9 liter per 100 km aan, buiten de stad. Een getal waar ik nooit aan toe ben gekomen, zelf niet in mijn eco-ritje. Ons laagste verbruik was 6,1 liter, dat werd bereikt op een provincieweg waar een constante snelheid van 70 km/u aangehouden kon worden. Alles samen reden wij gemiddeld op 7,5 liter, vooral stadsverkeer dan. Skoda geeft zelf een stadsverbruik van 7,2 liter mee, dus daar zitten we dan weer wel mooi op schema.

Grote boosdoener is dat hogere verbruik op snelwegen vanwege zijn vorm. Hij mag dan wel veel ruimte bieden, wind pakken doet hij ook, en dat merk je nu eenmaal aan de pomp. Maar zoals gezegd, je hebt een zee aan ruimte. Laat je de achterbank recht, beschik je over 450 liter, maak je het maximum aan ruimte vrij, dan heb je de beschikking over 1.780 liter. De lage kofferdrempel maakt ook dat het in- en uitladen zeer vlot verloopt, met de Roomster is een bezoekje aan IKEA peanuts. De achterbank kan ook nog eens in drie delen verschoven worden. De buitenste zetels kunnen elk nog enkele centimeters versteld worden naar voor of achter. De middenzit kan verwijderd worden, waardoor beide buitenzetels nog eens 11 centimeter naar binnen kunnen schuiven. Daarmee heb je opties genoeg om het jezelf zo aangenaam/nuttig mogelijk te maken.

Klein nadeel binnenin is de armsteun ten aanzien van de korte versnellingspook. De steun komt net iets te hoog, waardoor het goed bereiken van de pook niet mogelijk is. Het verstellen van de armsteun gaat jammer genoeg niet. Resultaat is dus dat je de armsteun achteruit plaatst, waardoor je je pook goed kan bedienen, maar wel geen steun meer hebt.

Wij reden met de Classic-uitvoering, het basispakket met het 1.2 TSI-blok en de vijfversnellingsbak, die kost 14.160 euro. Op zich zit je daarin goed, maar wat aan de saaie kant. Goede zetels, airco, cd-speler, een schakelindicator (aanwezig voor zij die willen, onzichtbaar voor zij die er niet even achter zoeken) enzovoort. Andere beschikbare uitvoeringen zijn de Ambiante (15.660 euro) en de Elegance uitvoering (17.460 euro). Wil je perse voor de DSG automaat gaan, dan betaal je in elke uitvoering ongeveer 1.000 euro extra.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

De Fabia Combi Greenline: de kilometervreter

De Skoda Fabia Combi is op zijn beurt voorzien van een even grote 1.2 liter motor, al lust hij het iets minder dure sapje, diesel genaamd. In deze uitvoering krijgt hij het Greenline-label mee, wat hem de groenste Fabia van de heel line-up maakt. Officieel neemt hij al genoegen met slechts 3,4 liter per 100 km, waarmee hij dus een pak beter doet dan z’n TSI tegenhanger. Al heeft de downsizing-medaille ook een keerzijde: wat de Fabia wint in zuinigheid verliest hij in prestaties. Want ook al levert hij op papier 180 Nm koppel, onderin zoek je tevergeefs naar de kracht die er pas vanaf 1.800 vrij abrupt inkomt. We merkten zelfs dat we af en toe naar 1e versnelling terug gingen waar we met iedere andere auto probleemloos de versnellingsbak in tweede versnelling lieten staan.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

De ultieme allrounder is de Combi Greenline dus nog niet maar ga je voor groen dan zit je hier zeker goed. Zonder echt moeite te doen kan je een dagje sturen afsluiten met een gemiddeld verbruik van 4,5 liter. Weet je hoe je met de kleinste diesel moet omgaan dan is een cijfer onder de 4 liter best mogelijk. In eerste instantie lijkt de Greenline niet eens zo zuinig maar als je de olietemperatuur de tijd geeft om op te warmen, scheelt dit een heel pak in het verbruik en is de minste acceleratie niet meteen dodelijk voor je goede cijfers. Met dit pakket is de Combi snel genoeg voor het dagelijks verkeer, al moet je er wel rekening mee houden dat je niet even een versnelling terug kan gaan en gaan voor een vlot inhaalmanoeuvre. Eens je eraan gewend bent valt het allemaal best mee.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Binnenin is het interieur quasi identiek aan dat van de Roomster, inclusief de wat saaie en donkere sfeer die op geen enkele manier afbreuk doet aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Het ziet er allemaal vrij eenvoudig maar degelijk uit en dit past volledig binnen de filosofie van de Skoda Greenline. Alhoewel we hier spreken van de kleinste Combi die Skoda te bieden heeft, mag de Fabia zeker trots zijn op de geboden ruimte. Achterin heb je niet te klagen, zowel qua hoofd- als beenruimte zonder dat de kofferruimte erop achteruit gaat.

Rijtest: Skoda Roomster 1.2TSI & Skoda Fabia Combi Greenline

Conclusie

Wanneer je deze twee Skoda's naast elkaar zet zit er verrassend weinig verschil tussen beide wagens, ook al lijken ze op het eerste zicht toch in een andere klasse te spelen. De Roomster is net dat ietsje meer de familiewagen door z'n hoge daklijn en vrije zicht rondom. De Fabia kan evengoed drie kinderen achterin zetelen, al mis je dan wat van het ruimtelijk gevoel van de Roomster. De Fabia lijkt ons meer voor de huisvader of moeder die in het weekend wel op stap gaat met het gezin maar in de week best wat kilometers aflegt. De Fabia toont daar dat hij minder problemen heeft om een pak kilometers af te leggen waar de Roomster het een beetje laat afweten. Ook de keuze voor de benzine of dieselversie van de 1.2 liter motoren hangt voornamelijk af van het aantal af te leggen kilometers. Voor kortere afstanden is de 1.2 TSI, al dan niet in 105pk-versie, voldoende terwijl de 1.2 TDI beter uit de verf komt op langere afstanden. Naast deze argumenten komt het er waarschijnlijk op aan om zelf plaats te nemen in beide wagens, misschien zelf een stukje te sturen en te voelen waar jij jezelf het beste in thuisvoelt want ook uiterlijk zit er quasi geen verschil op.

Tekst: Joeri Mertens & Pieter Aertgeerts
Foto's: Joeri Mertens
Met dank aan Skoda voor beide testwagens

Specificaties

Vermogen

0pk

Koppel

0 Nm

Gewicht

0 kg

Topsnelheid

0 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

0 L

Max. kofferinhoud

0 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
mike 09:28
afbeelding van mike

veel ruimte in de roomster, gunstige prijs, voor op de autosnelweg toch maar een diesel nemen ( lager toerental)

peter poppe 17:15
afbeelding van peter poppe

Ik heb sinds juli 2010 een Skoda Fabia greenline.

Wat het verbruik betreft, ik ben een heel rustige rijder, rijd veel lange afstanden, maar het verbruik is gem. 1 L dieselolie op 22 km. Zuiniger krijg ik hem niet.
Ik vind dit toch een beetje opschepperij van Skoda. die het op 20.3 km per liter houden.
Overigens, een goede auto.

Henny 12:14
afbeelding van Henny

Ook ik ben een rustige zuinige rijder (geworden) met de Fabia Combi Greenline. Wij rijden per week grote afstanden, d.w.z. 2 x 150 km zonder file, het grootste gedeelte snelweg. In het begin reed ik steeds 1l / 22 km, maar de laatste keer was 1/25. Toen hadden we geen wind tegen, hadden een extra lange rit erbij met veel 80 km/u en dat scheelt een stuk. Bij mij rijdt hij 3.3 bij 85 km/u op dit moment.
Een heel fijne auto en we zijn benieuwd hoe hij het doet in de bergen.

hans 19:30
afbeelding van hans

sinds midden februari 2011 heb ik m'n skoda combi greenline! vier maanden en ruim 13.000 km later ben ik nog steeds erg blij met onze rooie praatjesmaker! rijdt als een raket. m'n vier hier aan voorafgaande 4WD ssang yongs winnen het niet van hem.
m'n verbruik bij een "vlotte" rijstijl ligt boven de 1 : 22,0 km. nog erg ver van de 29 km uit de wervingsadvertentie. maar dat zal wel een illusie blijven..
en wat zie je ze veel!!!
ook al die andere skoda modellen vallen me steeds op..
in mijn jonge jaren wilde je nog niet in het donker in een skoda rijden, toch?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws