Rijtest: Skoda Fabia RS

Rijtest: Skoda Fabia RS

Met de intrede van de facelift voor de Fabia voegt Skoda opnieuw een RS-model toe aan het gamma. In tegenstelling tot de vorige RS, die in 2007 uit productie werd genomen, gaat het hier niet om een diesel maar wel om een benzineversie, mét standaard DSG. Die combinatie kan niet misgaan, dachten wij.

De huidige Fabia gaat dus sinds 2007 mee en werd onlangs gefacelift.  Deze Fabia RS krijgt dus ook de trekken mee van de grote broers in het gamma. De voorkant van de Fabia werd hertekend, terwijl achteraan slechts kleine aanpassingen werden doorgevoerd. De Fabia RS is een doorontwikkeling op basis van deze Fabia. Geen wonder dus dat het interieur veel gelijkenissen toont met zijn gewone broertje. Enkel de sportzetels en het RS-logo op het stuur doen binnenin vermoeden dat we met een bijgepeperde versie te maken hebben.

Rijtest: Skoda Fabia RS

Hot is deze wagen zeker. In het vooronder vinden we een 1.4 TSI die voor de gelegenheid zomaar even 180 pk meekrijgt. Tot zowat 2.400 toeren duwt een compressor de wagen naar hogere snelheden, vanaf dan neemt de gewone turbo het over. De 1.4 TSI vinden we ook in neefjes Seat Ibiza Cupra en Volkswagen Polo GTI. Je kan je dus de vraag gaan stellen welke meerwaarde Skoda kan bieden, of ze eerder op kannibalisme uit zijn.

Rijtest: Skoda Fabia RS

Skoda is ervan overtuigd dat hun successen met de Fabia S2000 in het IRC nog wat in de verf kunnen worden gezet door deze Fabia RS. Je kan je dus al bedenken dat het onderstel een pak strakker werd afgesteld dan de Fabia TDI van je buurvrouw. De ingenieurs bij Skoda besteedden veel aandacht aan het onderstel, veren werden stugger, dempers werden vervangen, net zoals stabilisatorstangen. Toch lijkt het dat het nog iets harder mocht. Ook werd Xds toegevoegd, een elektronisch sperdifferentieel – dat je met een druk op de knop kan afzetten.

Rijtest: Skoda Fabia RS

Dat sperdifferentieel is niet overbodig, want de Skoda heeft het af en toe wat lastig met het vermogen dat al van in de lagere regionen van de toerenteller vrijkomt. Ook heeft hij wat werk met het foutloos nemen van bochtjes, vanwege onderstuur dat vrij snel optreedt. Regelmatig slippen je wielen even door vooraleer de wagen alles onder controle krijgt. Mensen kijken dan vreemd op, want de Fabia RS ziet er vanbuiten niet eens zo verschillend uit van een standaard Fabia. Ook bij het rijden merk je dat de wagen wat last heeft van torque steer.  Verslavend is dan weer het gefluit van de turbo en het zachte ‘psssjt’ als je het gaspedaal lost.

Rijtest: Skoda Fabia RS

De Skoda Fabia RS wordt standaard geleverd met een DSG7-bak. Vreemd, want een manuele versie van de Octavia RS is wel beschikbaar. De DSG7-bak is vrij nerveus afgesteld en vraagt om toeren te blijven maken. Na wat lekker gasgeven blijft de versnellingsbak wachten tot je het gaspedaal weer induwt. De bak wacht vrij lang om op te schakelen naar een comfortabel toerental. Handig bij een potje lekker doorrijden, minder leuk als je op de snelweg de verkeerswisselaar rustig wil aansnijden. **De flippers aan het stuurwiel zorgen ervoor dat je de bak wat kan corrigeren, maar eens je lekker doorrijdt, krijg je geen speld meer tussen het opschakelen. Daaraan merk je dat het wagentje vooral voor erg sportief gebruik is afgesteld, in tegenstelling tot zijn grotere broer. Het schakelen zelf gaat vrij vlot en zonder schokken terwijl de echte fans het misschien iets bruter zouden willen voelen.
**

Rijtest: Skoda Fabia RS

Met de 1.4 TSI met dubbele turbo in het vooronder haalt de Fabia RS de 0-100 sprint in een goeie 7,3 seconden. Ophouden met trappelen doen de 180 paarden pas bij 224 km/u. Als je die snelheid wil bereiken, moet je er wel het windgeruis bijnemen dat vanaf zowat 60 km/u de kop opsteekt ter hoogte van de spiegels. Het verbruik tijdens onze rijtest was misschien niet representatief, maar bij het benutten van het motorpotentieel haal je een verbruik van 8,5 liter per 100 km. Ga je rustig om met het gaspedaal, dan tik je 7,5l of zelfs iets minder aan. Dat is een heel pak meer dan zijn gewone broertjes, maar kijken we naar concurrenten met hetzelfde vermogen, dan zien we dat het verbruik daar op hetzelfde niveau ligt, of zelfs een stuk hoger.

Rijtest: Skoda Fabia RS

Beweren dat de Skoda Fabia RS een Polo GTI-met-korting is, is een stap te ver. Skoda heeft een eigen invulling gegeven aan het concept van de 1.4 TSI 180 met DSG7-bak. Dat daar een aantal minpuntjes aan verbonden zijn is normaal, alleen lijken de positieve punten er niet dadelijk uit te springen. Het zit allemaal wel goed met ophanging en motor, tot je hem gaat vergelijken met andere speeltjes in deze klasse. Dan zie je dat de Fabia RS nog niet tot aan de hielen rijkt van onze koning in deze klasse, de Clio RS. Wij zijn van mening dat Skoda nog wat verder had mogen gaan in het refereren naar de rally-versie van deze Fabia.

Rijtest: Skoda Fabia RS

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Sven Geiregat & Joeri Mertens

Met dank aan Skoda voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.4 TSI turbo met compressor

Vermogen

180pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

DSG-7

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 318 kg

Topsnelheid

224 km/u

Prijs testwagen

€ 21 950.00

Prijs basismodel

€ 20 790.00

0 tot 100 km/u

7.30 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

300 L

Max. kofferinhoud

1 163 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Fabia 1.2 tsi 16:14
afbeelding van Fabia 1.2 tsi

Leuke test, al vind ik het wel jammer dat de tester enkel naar de pure sportiviteit kijkt. Daarnaast zou ik graag weten hoe de auto rijdt in het dagelijks verkeer; file, stadsverkeer, autosnelwegen, slechte wegen, enz

Tenslotte ben ik op zoek naar een test met de fabia RS Combi, een leuk combinatie lijkt me. Maar kunnen we zijn rijgedrag, comfort en sportiviteit vergelijken met de "korte" fabia RS?

Zelf kocht ik net een skoda fabia combi 1.2 tsi 105 pk met sportchassis. Ik ben benieuwd of deze in de buurt zal komen van zijn sportieve broertje.

Sven 19:11
afbeelding van Sven

De rijtest is inderdaad als sportieve rijtest opgevat, aangezien we de Combi in 1.2 TDI-variant eerder al testen, samen met de Roomster 1.2 TSI.
zie ook: https://autofans.be/rijtest/rijtest-skoda-roomster-12tsi-skoda-fabia-com...

Zoals je kan lezen in de test, is de wagen sportief ingesteld, en ikzelf had het niet makkelijk om er 'normaal' mee te rijden. De motor verlangt toeren - ook al is het een turbo - en de (standaard) DSG lijkt hem hierin te volgen.
De DSG is ideaal voor stadsverkeer en file, al moet je met 180 pk onder je kont wel weten te doseren.
Comfortabel blijft het wel, al ben ik wel te vinden voor een iets hardere ophanging als in deze RS. en de plofjes en het zuigen van de turbo bij het minste aanraken van het gaspedaal zijn verslavend

Een RS Combi lijkt me ook wel wat, al weet ik niet of de prestaties gelijkaardig zijn aan die van de berline.

Kenny 20:37
afbeelding van Kenny

Levert de kleine motor geen nadeel op?
Wel een knappe wagen, als ik de keus had zou ik hem boven de Polo GTI verkiezen :-)
Jammer dat 'em enkel in DSG bschikbaar is.

Vish 10:06
afbeelding van Vish

- edit Autofans: uiteraard, koppel aangepast, geen idee waar ik het oorspronkelijke cijfer vandaan had -

Carlos 00:02
afbeelding van Carlos

Heb zelf met deze wagen gereden en het was een leuk ritje. Voor iemand die toch af en toe eens op de gaspedaal wil duwen vind ik persoonlijk deze ideaal, samen met de polo GTI.
Als je een vergelijking maakt met andere hot hatch bakken (lees clio RS, Abarth Punto EVO) is de Clio beter op sportief niveau maar qua comfort vind ik deze minder. De abarth qua comfort goed maar op vlak van rijden is deze weer te zenuwachtig.

@ Fabia 1.2 tsi
het rijgedrag dat je aanhaalt gaat met de RS perfect. De ophanging was sportief maar toch niet te hard.

Ben benieuwd naar de nieuw opkomende hot hatches: Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI en de nieuwe Clio RS.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws