Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI

De 2.0 TFSI uit de Octavia RS in haar luxeberline leggen, dat is wat Skoda onlangs deed. Erg bekend is deze combinatie nog niet, bewijzen de veel ongelovige blikken als we hen vertellen met welke wagen we onderweg zijn. Dat is ook niet zo onredelijk in deze tijden van eco-modellen waarbij iedereen bij het horen van de woorden Skoda Superb direct denkt aan de Greenline 1.6 TDI met 105 pk. Toch staat boven deze potente 2.0 benzinemotor nog altijd de 3.6 V6 in de catalogus.

In de zwarte livrei overtuigt deze wagen sommige mensen ervan dat er een Mercedes voor hun neus staat. Met een prijs van een dikke 37.000 euro is het geen budget-skoda meer, maar ligt hij nog steeds mijlenver van een Duitser-met-ster met dezelfde afmetingen. Achteraan spiegelt de 2.0 TSI zich aan de krachtigere V6 door de vier uitlaten over te nemen. Het interieur krijgt wat harde en koude materialen mee, al moet weer gezegd dat deze in de topversie tot een minimum beperkt blijven. Wie de lederen zetels achterin in combinatie met de gescheiden airco aantreft, merkt dat hij niet met een gewone Skoda te doen heeft. Verder blijft deze Superb binnenin hetzelfde als de Combi die we eerder testten, op één knopje na, de Park Assist.

Dit knopje zorgt ervoor dat de grote wagen in het kleinste plaatsje geraakt. Je schakelt het in, rijdt langzaam langs een rij geparkeerde auto’s en wacht tot het systeem het geschikte plaatsje aanduidt op het schermpje. Je schakelt in achteruit en laat het stuur los. Sneller dan je schaduw manoeuvreert het systeem de wagen in de plek, al bleek tijdens onze test dat sommige borduren aan het oog van de parkeersensoren ontsprongen. Met als gevolg dat je met één wiel op de borduur staat. Het systeem kent de grenzen van de sensoren erg goed, zodat elke centimeter benut wordt. Zorg er achteraf wel voor dat je als laatste uit de rij vertrekt, want het systeem hielp ons enkel bij inparkeren, uitmanoeuvreren moet je zelf kunnen.

De kofferruimte van deze wagen is met zijn 633-1865 liter enorm te noemen. Zonder neergeklapte achterbank pasten er al twee kinderzitjes in in de dwarsrichting, met nog extra ruimte voor wat spullen. Dat zulke diepe laadruimte niet altijd handig blijkt, konden we ervaren toen we wat losse spullen in de koffer legden, zonder gebruik te maken van het handige opbergsysteem.

De motorisatie uit deze testwagen kennen we al uit de Skoda Octavia RS. Ook in de Volkswagen Golf GTI vinden we deze terug, zij het met 11 pk extra. Dat ze hem bij Skoda nu ook in de grotere Superb lepelden, maakte ons benieuwd. Met de 200 pk komt hij nog steeds goed van zijn plaats, al gaat de sprint van 0-100 km/u nu in 7,9 seconden. De motorisatie koppelen aan de DSG-bak lijkt in deze wagen een erg goed idee, de bak schakelt comfortabel en soepel, zeker in D-stand. In dit soort wagen ben je weinig geneigd de S-stand te gaan gebruiken.

Doe je dat wel, dan krijg je een lekker alerte motor-versnellingsbak-combinatie. Het stationair toerental gaat niet automatisch wat de hoogte in bij een switch van D naar S, zoals bij de Octavia RS wel het geval was. Wie de wagen goed in toeren jaagt, krijgt een rauwe en hese klank te horen, iets wat we niet bij het type wagen vinden passen. Dan lijkt de keuze om de V6 nog in het gamma te houden niet zo onterecht. Ga je het gaspedaal geselen, dan krijgen de voorwielen het af en toe lastig met het vermogen. Kick-down vanuit stilstand zorgt voor wielspin maar ook bij hernemen aan 60 km/u vinden de wielen niet direct volledig contact met de grond en geven ze niet dadelijk vertrouwen aan de chauffeur. Met ons gemiddeld verbruik van 10 liter zaten we 2 liter boven het opgegeven gemiddelde verbruik, al kwamen we tijdens onze eco-run (voor zover dit gaat met zulk een vermogen) tot een gemiddelde van 8,2 liter per 100 km.

Dat de Superb Combi in 2.0 TSI-uitrusting niet de RS-badge meekrijgt, merken we aan de ophanging. Die is gelijk aan die van elke andere Superb Combi en stelt vooral comfort voorop.** **Bij verkeersremmers word je de vrij lange wielbasis gewaar, toch is de lokale demping van oneffenheden goed uitgewerkt. Mede door de comfortabele afvering heb je weinig de neiging om de DSG in S-stand te gaan gebruiken. De geleverde prestaties zijn ruim voldoende bij rustig rijgedrag.

Voor 37.000 krijg je een erg goed uitgeruste Skoda mee, eentje waarop je eigenlijk geen extra opties meer aan wil toevoegen. Het Park Assist-systeem is handig, maar werkt slechts in één richting. Terwijl de 2.0 TSI met DSG-bak in de Octavia RS een erg sportieve indruk naliet, zien we hier een karakter dat meer op comfort gericht is. Sportief rijgedrag kan, maar geeft in deze wagen geen voldaan gevoel achteraf. Daarom zouden we opteren voor een motorversie kleiner, de 1.8 TSI met 160 pk, die we in de Audi A5 ook tegenkwamen.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Skoda Import voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

DSG

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 577 kg

Topsnelheid

234 km/u

Prijs testwagen

€ 37 000.00

Prijs basismodel

€ 34 000.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

633 L

Max. kofferinhoud

1 865 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 13:14
afbeelding van Yannick Degroeve

geweldige auto voor wie een grote luxe wagen wil met genoeg power.

Herman 13:06
afbeelding van Herman

Ik heb er een besteld! (De 2.0 TSI) Levering week 10/2011. Ik ben benieuwd!

Herman 12:06
afbeelding van Herman

@ Alex: zal ik doen. Opties die ik heb besteld zijn 18" velgen (en banden! hahahahaaa); keyless entry en de bluetooth telefoon kit. Ik heb echt héél erg lang gewikt en gewogen voor ik de knoop doorgehakt had. Audi, VW (rij ik nu: Passat 1.8TSI automaat), Volvo, BMW, Mercedes, Honda enz. Maar dit is wat mij betreft de beste aanbieding op dit moment. Value for money zullen we maar zeggen. Ik hou je op de hoogte.

Milo 15:01
afbeelding van Milo

Heb ook een superb combi gekocht. crtdi 2.0l 170 dpf 6versnellingen.
Kleur mocca brown metallic, elegance uitvoering, mirage (zilver ipv nephoutlook binnenkant), leder ivory.
Als optie heb ik gekozen voor getinte ruiten, pakket gps enz., electrische opening achterklep, soundsystem.
Dus zo goed als full option.
Heb hem tegen 02/2011.
Rijd nu momenteel met een bmw 5reeks 525, 6 jaar oud. Eigenlijk niet zo content van als ik prijs/kwaliteit moet vergelijken.
3 testritten gedaan en eigenlijk heeft die skoda mij in positieve zin werkelijk verbaasd.
Financieel was het ook een heel ander plaatje.
Ben benieuwd naar het vervolg

Pieter Aertgeerts 16:31
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Proficiat Milo. Je zal enkel in design een stap moeten terugnemen, en dat is dan nog subjectief. Het kwaliteitsverschil is hoe dan ook kleiner dan velen denken. Je zit in een Skoda aka Volkswagen aka Audi. Je weet dat je goed zit. Enorm leuke wagen! Laat ons weten wat je er van vindt en of je bemerkingen/klachten hebt!

Milo 11:46
afbeelding van Milo

Zal ik zeker doen.
De reactie die ik van iedereen krijg is: van bmw naar skoda, alè jong.
Ik zeg nogmaals die skoda heeft mij positief verrast. Echt waar. Ik heb er nu wel geen honderden km's mee gereden maar toch een 60tal. Daarna terug met mijne bmw gereden, het was juist de kakkawalk van op de kermis (zelfs pas gekeurd). Maja dat geloven ze toch niet. Ah nee, want de meeste hun merk (bmw) is heilig voor hun.
Heb nu bijna alle verslagen, testen gelezen en bekeken die er te vinden zijn over de skoda superb combi. Het enige slechte wat ze er eigenlijk over schrijven is: 'het imago'. Maar voor de rest geeft hij iedereen het nakijken (in zijn categorie).
Wie mij een site kan vinden waar de skoda superb combi slecht uitkomt, gelieve mij dit te laten weten. Ik vind ze niet.
Hij is zelfs door TOP GEAR (toch niet van de minste) bekroond als limousine van het jaar 2009.

Groeten aan allemaal

Herman 15:26
afbeelding van Herman

@ Milo: Ik lees veel autotijdschriften (duitse vooral) en wat schetst mijn verbazing: Autobild nr. 46 van 19.11.2010. Daar wordt de nieuwe (gefaclifte) Passat Variant 1.8 TSI vergeleken met de Audi A4 1.8 TFSI en de Mercedes C-Klasse T 1.8 (alle benzine versies) en daar "wint" de nieuwe Passat.
Dan in de "Auto Zeitung" nr 25 van 24.11.2010 wordt de Superb Combi (TDI) vergeleken met de nieuwe Passat, Toyota Avensis Combi; Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI en de Mazda 6 2.2 CD. En daar wint de Skoda. Ik bedoel maar. Een slechte keuze is de Skoda nooit, onafhankelijk van de motor. En ja, image is een belangrijk goed voor veel mensen. Daar maken de heren autofabrikanten héél handig gebruik van, laat de consument maar betalen, wij doen ons marketing/image trucje wel. Over design valt natuurlijk niet te twisten, maar lelijk vind ik de Skoda niet, integendeel, het heeft wel wat. Dat de prijs van de Skoda lager is dan bijvoorbeeld een Passat heeft natuurlijk redenen. Allereerst weten ze in Wolfsburg dat mensen bereid zijn meer te betalen voor "image". Daarnaast zijn er veel opties (lane assist, achteruitrijcamera, afstandsradar, etc) die op de Passat wél te bestellen zijn, niet te bestellen op de Skoda. Die ontwikkelingskosten moeten ook ergens van betaald worden. Dat zie je aan het prijsniveau van de Passat. Voor exact dezelfde opties die wel te bestellen zijn op beide wagens (navigatiesytemen, bluetooth, sportonderstel, etc) kost het voor de Passat per definitie meer. (Image)

Milo 21:16
afbeelding van Milo

Yo de mannen. Eindelijk heb ik hem. Skoda Superb Combi Elegance 170 pk (CR) sterk. Mocca Brown Metallic, 17'' velgen, Xenonlampen, beige lederen interieur, getinte ruiten, sound system, navigatie, zelf parkeren, automatische koffer (dit bovenop de elegance uitvoering). 3 weken toer ik er dus mee rond. Staat gelijk aan 3000 km. Zomaar voor het plezier wat rond gereden. Vind het een zeer degelijke auto, goede motor, zachte motor, heel veel ruimte (echoooooooo), goede sound, comfortabele zetels. Over de hele lijn ben ik meer dan zeer tevreden en kan echt iedereen aanraden om een dergelijke auto te kopen. Alleen al als ge ziet wat je allemaal krijgt voor dat geld. Pas op hij is ook niet meer goedkoop. Normaalprijs was ook bijna 37000 euro (B). Gekocht voor 30500 euro zonder overgave. Zal jullie verder op de hoogte houden na een kmstand van 10a15000 km.

Groeten,

Milo

Jan Dom 11:08
afbeelding van Jan Dom

Ik sta nog in twijfel tussen de 2,0 tsi en de 1,8 tsi DSG daar ik ook tweemaal per jaar een caravan trek van 1350Kg maar dit gaat maar over 6000Km per jaar.

Normalerwijze is de 1,8 Lt wel 1 L/100km zuiniger maar het koppel is 250Nm voor de 1800 tegenover 280Nm voor de 2000.

De 2 liter is misschien wat overgedimensioneerd voor dit type wagen wat soms zuiniger kan blijken voor lange trajecten op autosnelwegen.

Techno Patat 16:03
afbeelding van Techno Patat

@jan dom: je hebt ne naam gestolen ;)! Ik probeer dat al tijden uit te leggen! Zo kocht mijn seat altea xl met een 1.4 en hij schrikt er nu van dat die auto 8l verbruikt als hij wat wil voorruit gaan...

Ik zeg: de 2l ;)!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws