Vergeten auto #70: Mitsubishi Pajero Pinin

Vergeten auto #70: Mitsubishi Pajero Pinin

Of de Mitsubishi Pajero geen goed idee was voor een 'Vergeten Auto'? hoorde ik vorige maand. Te zien aan de pageviews van onze rijtest en het aantal reacties erop kunnen we hem daar misschien wel onder klasseren. Toch is de Pajero Pinin nog net iets meer vergeten dan zijn grote broer die nu nog in de catalogus staat.

De Pajero Pinin werd in Europa zo genoemd vanwege de link met Pininfarina. Die bouwde de wagen in Turijn voor de Europese markt. In Japan heette de wagen Pajero iO, met iO als Italiaans voor 'mij'. Ook in Brazilië werd de wagen gebouwd, als Pajero TR4 dan. De Pajero iO was sinds 1998 op de markt, in Europa werd hij sinds 1999 geproduceerd. verwar hem trouwens niet met de Pajero Mini die nu nog steeds deel uitmaakt van het Japanse Mitsubishi-gamma.

Vergeten auto #70: Mitsubishi Pajero Pinin

Waar de Pajero Mk II een lengte van 4,7 meter had, was de Pajero Pinin slechts 3,67 meter lang in driedeursversie, met een extra 30 centimeter voor de latere vijfdeursvariant. Hoewel de langere versie er 30 centimeter bij kreeg, werden de achterste inzittenden niet bepaald verwend. De achterste stoelen stonden erg dicht tegen de voorste, de instap werd belemmerd door het harde stalen frame van die voorste stoelen.

Vergeten auto #70: Mitsubishi Pajero Pinin

Kort was hij, minder stoer daarom niet. Mitsubishi wilde deze Pajero Pinin nochtans verkopen als terreinwagen voor vrouwen, die hun kleine sportwagen beu waren en op zoek waren naar iets anders. Deze Pinin was, in tegenstelling tot de Pajero Mini, echter geen Kei Car; een wagen met kleine afmetingen en een kleine cilinderinhoud zodat hij in een gunstiger belastingsregime viel.

Vergeten auto #70: Mitsubishi Pajero Pinin

Onder de motorkap van de Pajero Pinin vinden we dan ook geen 650 cc grote turbomotoren terug. Toch neemt de Pajero Pinin ook niet de 3.2 V6 van zijn grote broer over - wat érg voordelig voor zijn prestaties zou zijn geweest - maar doet hij het met de 1.8 en 2.0 GDI die je uit andere modellen kan kennen. De eerste versie kreeg 120 pk, de 2.0 deed daar nog 9 pk bij. GDI staat voor Gasoline Direct Injection, een techniek die eind jaren '90 door Mitsubishi werd opgenomen en op grote schaal werd toegepast en die de basis uitmaakt van Mazda's SkyActiv programma in de volgende jaren. Omdat de techniek tussen den 70'er en 90'er jaren weinig of niet evolueerde, hinkte ze nog wat achterop toen Mitsubishi deze begon toe te passen.

Vergeten auto #70: Mitsubishi Pajero Pinin

De efficiëntie van de motoren bleef lager dan verwacht, het verbruik lag hoger dan eerst aangenomen. Een verbruik van 10 liter per 100 km was dan ook niet van de poes, terwijl ook het geluid van de motor steeds aaanwezig bleef in het interieur. Dat interieur was voor die periode goed afgewerkt. Ook de gekozen materialen lieten de link zien met het modebewuste Italië waar de auto in elkaar gezet werd. De wagen kreeg de nodige veiligheidsvoorzieningen  voor die periode mee en werd ook uitgerust met tal van opties, voor de rijder die niet zo van ruwe terreinwagens hield. EUROncap vroeg echter aan Mitsubishi om nog extra aanpassingen te doen zodat voetgangers bij een ongeval ook voldoende beschermd waren.

Uiteraard kreeg dit voertuig vierwielaandrijving. De jarenlange ervaring van Mitsubishi in verschillende woestijnrallys wierp hier zijn vruchten af. Mitsubishi maakte gebruik van een achterwielaangedreven constructie waarbij de vierwielaandrijving kon worden ingeschakeld. Deed je dat niet, dan was je al snel een speelbal voor de wind. Schakelde je hem wel in, dan moest je het extra geluid erbij nemen. Als andere nadelen werden ook het chassis genoemd dat niet onafhankelijk was, de te hoge 4Low versnellingen en voorophanging die banden toeliet die slechts één centimetet hoger waren dan de originele, omdat ze anders de voorophanging zouden raken. Een bandenmaat als in het filmpje hieronder vergde dus heel wat aanpassingen. Voordelen waren dan weer de compacte afmetingen, waardoor je de 4x4 ook in de stad kon manoeuvreren, de goede Mitsubishi-bouwkwaliteit en de goeie 4x4-bouw waarbij een Torsen limited slipdifferentieel en een vergrendelbaar middendifferentieel aanwezig waren.

Tegenwoordig vind je nog wel wat Pajero Pinins op de tweedehandsmarkt. De staat van de wagens kunnen we jullie niet meedelen, al lijkt de wagen niet direct door iedereen als offroadvoertuig te worden ingezet. Eerder was hij een voorloper van de Qashqais en Tiguans van deze tijd. Een vraagprijs tussen de 3.000 en de 6.000 euro is dan ook vaak voorkomend en niet eens erg veel, gezien zijn nieuwprijs van over de 20.000 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Wim 10:05
afbeelding van Wim

super, weer eens wat bijgeleerd

Yvesw 12:07
afbeelding van Yvesw

Op de derde foto lijkt hij wel wat op een Mercedes GLK :)
Voor de rest, niet meteen de spannendste vergeten auto, maar alle kennis is meegenomen natuurlijk ;)

Karel 18:23
afbeelding van Karel

Kort door de bocht: misschien verscheen hij tien jaar te vroeg op de markt. Verder lijkt Mitsubishi me een imagoprobleem te torsen: leuke tot geweldige auto's (de 3000 GT, iemand?) - alleen: het kan niemand echt iets schelen. Heeft de Mitsubishi Sapporo al de revue gepasseerd als "vergeten" auto? Want dat vond ik destijds een verdraaid leuke auto :)

Yvesw 18:47
afbeelding van Yvesw

@Karel: De evo kan tot op de dag van vandaag nog altijd potten breken maar voor de rest is het daar inderdaad doods bij Mitsu. Geen 3000GT meer, geen Eclipse, geen Galant, geen FTO, etc etc.... Ze moeten zich daar een serieus herpakken! Zeker nu Toyota/ subaru terug meespelen met de GT86/ BRZ moet Mitsubishi de FTO maar eens terug leven in blazen.
Van de Sapporo heb ik dan weer nog nooit van gehoord... Lijkt wat op een Buick GNX ;)

WouterVh 16:13
afbeelding van WouterVh

Ik kocht in juli 2011 een tweedehandse Pajero Pinin 2.0 GDI 5-deurs uit 2003, die eigenlijk bestemd was voor export. (ofwel: goedkoop, maar zonder garantie) Een gok, die al bij al nog redelijk goed uitdraaide. Wagen had al in 30.000km geen onderhoud meer gehad, dus dat was het eerste op de TO-DO lijst. Daarna liep het gasklephuis vast (gekende ziekte van GDI's). Zelf de boel vervangen met een revisie gasklephuis van Volvo ... jawel, de GDI motor stak ook in Volvo's en daar zijn er meer van gemaakt, dus meer in omloop en dus ook een stuk goedkoper dan die van Mitsubishi. Vervolgens viel het voorste deel van de uitlaat er onder uit. De uitlaat was ooit van de wagen los gereden en terug op zijn plaats gelast (eerder geplakt). Dan de voorste wiellagers vervangen, waardoor de wagen terug rechtdoor rijdt en niet over de weg "zwalpt". De motor vanbinnen gereinigd met een olie-flush en een benzine leidingen spoelmiddel. Bij de aanschaf van de wagen calculeerde ik nog eens hetzelfde bedrag in om de wagen volledig in orde te zetten. Uiteindelijk gaf ik hiervan nog niet de helft uit. (Toegegeven, ik doe een hele boel zaken zelf aan mijn wagens) Bedoeling was om de wagen na een jaartje terug te verkopen, maar ik begin hem nu wel best schattig te vinden en rij er nog steeds mee rond.
Qua verbruik zakte de wagen van 13l/100km bij aanschaf tot een 9.5l/100km nà al mijn "ingrepen". De wagen is net iets te klein qua laadruimte en zéér luidruchtig op autostrade. In stadsverkeer loopt hij vlot mee met de rest van het verkeer en op onverharde weg laat hij uiteraard al de rest van het verkeer achter zich.
Als je de Pinin alleen bekijkt ziet hij er best stoer uit. Parkeer hem naast een andere wagen, laat staan een échte Pajero, dan zie je dat het een klein afkooksel is van de echte. Een 4x4 stadswagentje dus.
Waarom rij ik er dan nog steeds mee rond? Wel, hij rijdt best leuk én het is echt een "vergeten auto". Er rijden er maar enkele van rond en dat geeft je misschien ook net dat exclusiviteits gevoel (voor weinig geld).

ricardo 16:50
afbeelding van ricardo

Beste Wouter,

Ik heb zelf ook een 1.8 GDI bj 2000, ook probleem met gashuisklep.
Lees dat van een Volvo ook er in past?, maar van welke type Volvo past er in?
Is het mogelijk met jou in contact te komen om meer info hier van te krijgen a. u .b.
Mvg, Ricardo

pat 01:36
afbeelding van pat

De mijnen heeft nu maandag definitief de geest gegeven. Koppeling kapot. Wagen te oud om nog hersteld te worden. Beestje werkte als trekker voor aanhangwagens op het strand. Moeiteloos. Zoop meer dan 20liter per 100km, maar behalve de vervuilde gashuisklep (vod + WD40 = miraculeus) deed hij altijd zijn best. Nodige roest door zeewater voetbadjes terzijde gelaten, verdwenen mudflaps en andere plastic onderdelen onderaan de wagen, en een al lang gepensioneerde achtervering door schokken van geladen aanhangwagen. Toch zal ik hem missen, met zijn low gearing en diff lock, en zijn wendbaarheid, het zicht naar achteren om de lading in het oog te houden, het zitcomfort, wel te verstaan enkel vooraan! Noodzitjes achteraan en een koffer juist groot genoeg voor 2 boterhamdozen. En een thermosfles. Heb o.a. 3 Suzuki's gehad, 3 Mitsubishi's, 2 Toyota's, maar mijn Pinin zien vertrekken zal even pijn doen. Tot de L200 de familie komt vervoegen.

ricardo 16:53
afbeelding van ricardo

Beste Wouter mijn emailadres is passat34@hetnet.nl
Mvg, Ricardo

woutervh 14:03
afbeelding van woutervh

Update,

De Pajero Pinin die ik tweedehands in 2011 kocht als ‘project’ om terug volledig in orde te zetten, heeft het uiteindelijk nog 4 jaar volgehouden. (lees mijn bericht hierboven)

De wagen is ondertussen mechanisch (terug) volledig in orde, maar … blijkt dat het zelfdragend chassis op enkele plaatsen aan het doorroesten is en daardoor werd de wagen bij de Automobiel Inspectie afgekeurd.

Ik wist wel dat er een probleem qua corrosie was, maar verwachtte niet dat het zo snel zou gaan. De schokdemper rechts achter staat op afknappen van de chassisbalk en de voorste schokdempers kunnen bij een iets te harde schok door de motorkap schieten. Maar goed dat de AI bestaat …

Met een motor die, naar men zegt, 300.000km kan meegaan was onze Pinin, met zijn 185.000km, nog ver niet aan zijn einde toe. De metaalworm heeft er dus anders over beslist. Ik had wel tijdens de renovatieperiode de hele onderkant van de wagen zand- en slijkvrij gemaakt, maar blijkbaar was het kwaad toen al geschiedt.

De Pinin werd het laatste jaren omgedoopt tot “Leon’s auto”. Leon is onze hond en de Pinin is de enige auto in huis waar hij in past en ook in mag. De auto werd dan ook nog enkel gebruikt om met de hond de natuur in te trekken om een flinke hondenwandeling te maken.

Gaan we onze Pajero Pinin 2.0 GDI missen?
Toch wel want het is een leuke alleskunner. Vooral de hond zal wel wat treuren.

Komt er een andere Mitsubishi (Pajero, Outlander of ASX)?
Neen. Alle tweedehandswagens die ik tot nu toe zag dragen het begin van het einde al in zich, nl. roest aan het chassis. OK, dit waren niet meteen de duurste showroom wagens maar wagens van 7 à 8 jaar oud die al duidelijk gewerkt hadden.

Wordt het voor ons ook een vergeten auto?
Neen, daarvoor hebben we er teveel lol aan beleefd. Eerst het opmaken van de auto en daarna hem gebruiken waar hij goed in is: rijden op zowel verharde als onverharde weg.

R.I.P. Pajero Pinin 06/02/2003 - 21/07/2015 (Na 12 jaar en 6 maanden)

Andy 16:59
afbeelding van Andy

hey, leuk om dit te lezen...
ik rij met een pajero pinin rond. tweedehands gekocht in 2007 en nog steeds bolt die lekker zonder kosten.
Nu ga ik hem echter wegdoen. niet omdat ik hem beu ben. Neen mijn zus is naar frankrijk verhuisd en met de pinin naar daar? Iets te hoog verbruik en comfort laat zich ook wel afweten zo ver.
Iemand geïntreseerd?...stuur mail naar vanrossemandy@hotmail.com

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws