
Qoros wilt het merk zijn dat de term 'Made in China een positieve bijklank geeft. Door kwaliteit te leveren dat vergelijkbaar is met Europees goed. Maar hoe staat het eigenlijk met de lancering in Europa? Wij spraken met Phil Murtaugh, de nieuwe CEO van het Chinese bedrijf.
De 3 City SUV was de grote nieuwigheid op de stand van Qoros in Genève, maar achter de schermen zijn er de laatste maanden ook grote veranderingen gebeurd bij het bedrijf. Zo nam Phil Murtaugh het roer over van het Chinese bedrijf. Een man met ervaring bij een resem merken zoals Chrysler, GM en Daimler AG. Nu heeft hij de taak op zich genomen om Qoros in de juiste richting te leiden.
Je werkt al twintig jaar voor verschillende bedrijven in China, hoe anders is het daar?
'Enorm, al komt het vooral door de boom van de laatste jaren. Het land heeft zich stelselmatig opgewerkt tot een grootmacht en de groei is nog volop aan de gang. Er staat geen stop op China.'
Nochtans had China vorig jaar een economisch slecht jaar?
'Kijk, je moet het in perspectief brengen. China sprak vorig jaar van een slecht jaar omdat hun economische groei maar 7 procent bedroeg tegenover 14 procent. 7 procent! Dat zijn cijfers waar andere werelddelen van dromen. Dus een 'slecht jaar' is zeer relatief in China.'

Hoe zit het eigenlijk met de komst naar Europa? Nog steeds iets voor 2016?
'Ik ga geen uitspraken doen over data. Momenteel zijn we gewoonweg niet klaar. Dat ligt niet aan de afwerking van de wagens, verre van, maar wel aan het aantal modellen en de motoren. Om in Europa wagens te kunnen verkopen moet je beschikken over diesels en wagens in bijna alle segmenten, zelfs de kleinere. Niet meteen specifiek voor Europa, maar evengoed belangrijk zijn hybride en elektrische wagens. Ook daar moeten we op inzetten.'
Met 7.000 verkocht exemplaren op de thuismarkt kan je nu ook niet van een gigantisch verkoopsucces spreken...
'Het zijn er alvast 7.000 meer dan het jaar daarvoor (lacht). Nee, het merk heeft in het verleden misschien wat verkeerd ingeschat hoe moeilijk het is om wagens te verkopen. Echter kijk ik niet graag naar de cijfers. Ik zorg er liever voor dat het dealernetwerk groter wordt en dat het imago van het merk een serieuze boost krijgt.'
Hebben jullie daarom Europa nodig?
'Ja. Chinezen zien Europese wagens als de top in de wereld. Kunnen we dus het Europees koperspubliek overtuigen met onze modellen, dan zal in China de verkoop enkel maar stijgen.'

Tot dan wordt er geen winst gemaakt. Is dan niet extreem ongezond voor een bedrijf?
'Ik heb mijn budgetten gekregen voor de volgende jaren dus ik weet dat we gestaag kunnen groeien zonder meteen te jagen op de gigantische verkoopeenheden. Het lijkt me ook de juiste strategie voor Qoros.'
Bestaat er een kans dat jullie alsnog falen in jullie opzet? 'Geen vrees, We will not fail!'
Oké, ik onthou die slagzin voor het interview van volgend jaar. Same place, same time?
'Met genoegen!'
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden