Special: interview Koen en Kris Wauters

Naar aanleiding van de Belgian GT gingen we ook even langs bij KRK Racing, het team van de Koen en Kris Wauters. We vroegen hen uit over het afgelopen seizoen, hoe de samenwerking verlopen is en hoe ze de toekomst zien in de racerij.

De naam van jullie team, KRK racing, waar staat deze voor?

Koen: Wel, in feite klinkt hij voluit ‘Koen, Raf – Vanthoor, racepartner van Kris - en Kris racing’. Deze naam was simpelweg nodig om ons kind een naam te geven, we moesten met een concept naar buiten kunnen komen om ons te kunnen profileren naar sponsors toe. Maar in feite zijn we nog steeds volledig deel van AD-sport, dat het onderhoud en de preparatie van de wagens voor haar rekening neemt.

Kris: Een andere reden was dat we ons moesten onderscheiden van andere projecten van AD-sport.

Jullie racen dit seizoen tegen elkaar, betekent dit bikkelharde concurrentie tussen jullie beide?

Kris: Eigenlijk is dat ook meer een show aspect van de hele samenwerking. We halen er eerder een extra schep motivatie uit doordat we elkaar naar een hoger niveau moeten tillen, waar het hele KRK-racing team in zijn geheel beter van wordt.

Wat is je gevoel bij het afgelopen seizoen?

Koen: Het racen zelf verliep altijd zeer goed. In het huidige GT3 kampioenschap ligt alles goed bij elkaar waardoor er zeer veel leuke gevechten plaatsvinden op het circuit, en dat maakt het elke keer weer spannend. Een grote teleurstelling was wel de afgelopen 24U van zolder, waar we een 2e plaats reden tot 3u van het einde, totdat we moesten afhaken door technische pech.

Hoe bevalt de overschakeling van Porsche naar Viper?

Koen: De Viper is veel eenvoudiger te besturen dan de Porsche door zijn natuurlijkere balans met de motor voorin. De Porsche rolt meer in de bochten tegenover de Viper. Door zijn zware acherkant dreigt een 911 veel sneller uit te breken en dit vereist veel meer guts en lef om de wagen dan in het gareel te houden. De Viper ligt als de spreekwoordelijke blok op de baan, en is daar met geen stokken vanaf te krijgen. Dit zorgt er ook voor dat de Viper gemakkeljker is om snel te leren kennen en om snel goede tijden te draaien.

Afgelopen jaar moesten jullie enkele crashes verwerken, wat zijn de gevolgen hiervan?

Kris: Crash in Francorchamps had bijzonder weinig gevolgen, maar die van in Dijon was toch van een categorie hoger. Ik heb toch lopen klagen van een stijve nek en spierpijn. Psychologisch hebben deze crashes op mij echter geen effect gehad. Ik ben gevallen en meteen weer opgestaan, zonder daar verder bij te lopen piekeren. Na zijn zware crash bovenop de radillon heeft Raf Vanthoor wel zelfvertrouwen moeten opbouwen om terug 100% in de race te kunnen stappen.

Spiegel jezelf eens aan de concurrentie…

Kris: Het deelnemersveld bestaat uit kwalitatief zeer hoogstaande piloten waarvan velen elk weekend of zelfs meer in de wagen stappen om te trainen. Het mankeert ons aan voldoende track-time om deze piloten in niveau te kunnen evenaren, vooral omdat sommigen onder hen ook gewoonweg een voorsprong hebben op ons wat hun ‘feel’ betreft...

Koen: …Volledig waar. Ik denk dat we in de ranking zeker over de helft van de piloten die nu voor ons rijdt zouden heen springen wanneer onze track-time hoger lag. Het is die extra tijd op het circuit die maakt dat je een betere rijder wordt en dus beter presteert tijdens de wedstrijd. Het is echter zeker geen schande om te moeten verliezen van zulke prof piloten zoals Jeffrey van Hooydonck hé. Het is hun professionele bezigheid, dus het is het zeker gegund om dan ook met winst of een hogere rank te gaan lopen.
Kris: Het zou eerder een schande zijn voor die snellere piloten moesten ze niet een seconde sneller draaien dan ons, dan moeten ze toch eens serieus gaan nadenken.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Koen: Volgend jaar staat er weer een druk jaar aan te komen, vooral ook met Clouseau. Maar wat het racen betreft plaats ik het winnen van de 24u van Zolder bovenaan mijn lijstje. Het zou dan ook ideaal zijn om de BGT en 24u van Spa met dit team te rijden in plaats van in een ander team te moeten stappen.
Kris: Er is ook nog ruimte voor verbetering en als de hele logistieke organisatie en alles errond in orde komt denk ik dat we die vorderingen volgend seizoen zeker kunnen maken.

lees ook het interview met Anthony Kumpen en Bert Longin en bekijk ons fotoverslag van FIA GT & Belgian GT Zolder!

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
pieter 13:08
afbeelding van pieter

Heel knappe inervieuw en foto's autofasns! Mijn complimenten!

Joeri 16:33
afbeelding van Joeri

mooi interview, eens iets anders dan de gewoonlijk droge verslaggeving

190d 16:56
afbeelding van 190d

schoon vipers

lucille 22:19
afbeelding van lucille

knappe foto's !

Thomas A 12:25
afbeelding van Thomas A

Bedankt :)

noukie 17:23
afbeelding van noukie

goe gedaan!!! en mooi foto's ook ;)

x

Tom DJ. 18:30
afbeelding van Tom DJ.

Leuk en vot geschreven verslag!

Rabbi 21:54
afbeelding van Rabbi

Dit maakt auto's al wat interessanter, haha.
Leuk interview.
Complimenten voor de foto's!

Kris 15:37
afbeelding van Kris

Doe zo voort jongens!

pieter 14:20
afbeelding van pieter

Bedankt voor alle leuke reacties!

Anouk 13:18
afbeelding van Anouk

Sterk werk Lex :)

Alex 23:00
afbeelding van Alex

@Anouk
merci vr t compliment ;)x

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws