Ford Genk, 50 jaar geschiedenis

Ford Genk, 50 jaar geschiedenis

Ford-Genk is niet meer. Afgelopen maand was er een lichtpuntje met de aankondiging van de productie van de nieuwe Mondeo, maandag klonk het nieuws over donkere wolken boven de site in Genk. Dat Ford niet zomaar een werkgever is, zien we in de cijfers van de voorbije jaren. Ford zit ingebakken in Genk, Ford is ingebakken in België.

Ford zelf is al vanaf 1922 aanwezig in België. De productie op de Ford-site in de Antwerpse haven start in 1930, 32 jaar later blijkt de productiesite te klein en wordt de eerste steen gelegd van de fabriek in Genk. De auto-industrie blijkt in Genk een welkome aanvulling op de tanende steenkoolactiviteit. Twee jaar later, in 1934 verhuist de productie dan naar Genk.

1964 Ford Taunus - Productie Ford Genk

Op 2 januari 1964 wordt gestart met de productie van de Taunus 12M en na deze wagen zullen nog vele wagens volgen. Een jaartje later krijgt Ford Genk ook de productie van de Transit-busjes toegewezen. De auto-industrie floreert en de productie bij Ford Genk schiet omhoog van 62.076 stuks in 1964 tot 297.399 exemplaren in 1973. Na wat kleine terugvallen in 1974 en 1980 kan Ford de productie verder omhoog schroeven in de daarop volgende jaren.

1969 Ford Transit - Productie Ford Genk
1989 Ford Sierra - Productie Ford Genk

Een nieuwe mijlpaal voor Ford Genk is de start van de productie van de Sierra in 1982. Opnieuw mogen de Belgische werknemers zich toeleggen op de productie van een nieuwe middenklasser, die dan wordt omschreven als een belangrijk model voor het merk in Europa. De Sierra wordt gevolgd door de Mondeo in 1993 (met een absolute productiepiek van 478.053 exemplaren in 1994, Mondeo + Transit) en de Mondeo 2 in 2000. Toen ging het echter al minder goed bij Ford Genk. Terwijl in 1993 nog 14.000 mensen werkzaam waren bij Ford Genk, was dat aantal in 2002 gezakt tot minder dan 10.000.

1993 Ford Mondeo - Productie Ford Genk

In 2003 wordt het opnieuw wat stormachtig wanneer Ford wat fabrieken wil gaan sluiten. 3.000 man komt daarbij op straat te staan. De werknemers tonen zich flexibel en dankzij gewijzigde werktijden kan Ford Genk zich handhaven. In 2004 wordt geïnvesteerd in de fabriek en wordt deze omgebouwd naar Flexible Manufacturing. In 2006 komt er naast de Mondeo een vervangend model voor de Transit, waarvan de productie verhuisde naar Turkije. Sindsdien worden ook de Galaxy en de S-Max gebouwd bij Ford in Genk. Een jaartje later, in 2007 wordt dan de huidige Mondeo in productie gebracht, een model dat nu ten einde loopt. Ford Genk produceert niet enkel voor de Belgische markt.

1999 Ford mondeo - Productie Ford Genk

Ford Genk is één van de 70 Ford-fabrieken wereldwijd en één van de 7 stuks in Europa. Er werkten eind 2011 4.357 werknemers, waarvan 4.095 arbeiders en 262 bedienden. Daarmee is Ford de belangrijkste werkgever in Limburg en de tweede grootste autoproducent in ons land. Toch is slechts 5 procent van de productie bestemd voor de Belgische markt. De overige geproduceerde exemplaren gaan Europa in (86 procent) of vertrekken zelfs naar de rest van de wereld, verdeeld over 51 landen. Begin dit jaar werd de 14.000.000 Ford uit Genk gevierd met een mooie ceremonie.

14.000.000 Fords uit Genk - Focus op Hasselt

Ford Genk bouwt echter niet enkel Mondeo, S-Max en Galaxy, er worden ook onderdelen vervaardigd voor andere fabrieken. Zo werden er tot vorig jaar nog onderdelen vervaardigd voor de Transit, Fusion, Fiesta en Focus en ook onderdelen voor de Volvo S40/V50 en Jaguar X-Type werden er vervaardigd. Daarnaast is er op de Genkse site een wielenfabriek die instaat voor de productie van 13.000 stalen wielen per dag, waarvan driekwart voor andere fabrieken voorzien is.

Naast de dikke 4.000 werknemers bij Ford zelf, huisvest Genk ook heel wat mensen bij de toeleveranciers. Eén van de vernieuwingen gedurende de afgelopen jaren was de conveyor, een enorme tunnel van 10 meter breed en 4 meter hoog, die 900 meter lang is. De bedoeling is om de onderdelen van bij de toeleveranciers door middel van 35 liften en 8 kilometer transportrail naar de assemblagelijn van Ford zelf te loodsen.

Productie Ford Genk - Google Maps

Terwijl ze in Genk hun job verliezen, zijn er nog drie andere sites van Ford in België waar weinig over verteld wordt. Zo is er de Proving Ground in Lommel, enig in Europa en één van de zeven testterreinen in de wereld. Daarnaast bevindt zich in Kontich nog een technologisch centrum dat instaat voor de opleiding van werknemers en het onderricht in nieuwe technieken. Tenslotte bevinden de administratieve diensten zich in Brussel, vanwaar ook de PR-machine zijn werk doet.

De sluiting van Ford Genk is hoe dank ook een ramp voor de Belgische/Limburgse arbeidsmarkt. Toch is de sluiting ook voor Ford geen sinecure. De enige uitwijkmogelijkheid voor de Galaxy, S-Max en Mondeo zou Keulen zijn, al schiet Ford daarmee in de eigen voet wat de productiecapaciteit in Europa betreft.

Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Pieter A. 13:22
afbeelding van Pieter A.

14 miljoen auto's. Wat een getal. Mooi staaltje geschiedenis, dit keer zonder toekomst, jammer genoeg.

B4 19:33
afbeelding van B4

Heb vroeger eens gelezen dat de grootouders langs moederszijde van de stichter van Ford, Henry Ford; afkomstig waren uit Belgisch Limburg.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws