Deze 13 worden 30 in 2018: Oldtimertijd

1988_aston_martin_virage

Dertig jaar geleden, het lijkt een eind weg maar velen zullen 1988 nog herinneren alsof het gisteren was. Een tijdsperiode waarin trouwens auto's werden gebouwd die anno 2018 heus nog 'modern' kunnen ogen. En toch, zijn het dus oldtimers. Wie er dit jaar allemaal 30 kaarsjes uit mag blazen? Kijk even mee.

Met het veranderende klimaat rond de oldtimers kan het interessant zijn om de auto's uit 1993 nog even links te laten liggen, wil je niet de volle pot betalen als je langs de belastingen moet. We keken even naar de wagens die dit jaar 30 worden en daardoor dus zeker onder het oldtimerregime vallen. Misschien niet allemaal even oldtimerwaardig, maar de ene zijn portefeuille is de andere niet. Tips & tricks rond oldtimers vind je trouwen in onze youngtimer BMW E30 reeks.

Alfa Romeo 164

1988_alfa_romeo_164

Alfa Romeo werkte samen met Fiat, Lancia en zelfs Saab aan een grote middenklasser die het moest gaan opnemen tegen Frans en Duits geweld. Bij de eerste drie kwamen er respectievelijk de Croma, Thema en 9000 uit de bus, Alfa Romeo bouwde deze strak gelijnde 164.


Aston Martin Virage

1988_aston_martin_virage

Het topmodel van Aston Martin destijds, boven de DB7. Met de voor- en achterlichten van de Audi 200 en Volkswagen Scirocco. En hoewel een lijvig beest zorgt de 5.3-liter V8 voor sportwagenprestaties met z'n 494 Nm koppel.


Audi V8

1988_audi_v8

De Audi V8 was net zoals zijn opvolger de A8 een mijlpaal in de Audi-geschiedenis. Het was de eerste Audi voorzien van ... een V8 motor. Audi behaalde er begin jaren 90 een aantal Touring Car overwinningen mee.


BMW 5 Reeks E34

1988-bmw-5-series

Iconisch, is deze 5 Reeks, met de eerste echte M5 in de rangen. Maar ook de rest van het aanbod was luxe te over, wat dacht je van zo'n dikke 540i? Het is ook de eerste 5 Reeks waar een Touring-versie van gebouwd werd, al kwam die er pas in 1992.


Fiat Tipo

1988-fiat-tipo

In het segment van de Golf presenteerde Fiat in 1988 deze Tipo. Hij werd verkozen tot wagen van het jaar en zorgde er voor dat het merk weer wat jaren verder kon boeren.


Honda CRX

1988-Honda-civic-crx

Petje achteruit, muziek luid en arm door het open raam. Zo herinneren we ons de CRX het best. Al krijg je - eenmaal je voorbij de foute tuning kijkt - een lekker rijdende voorwielaangedreven coupé met een meesterlijke ophanging.


Maserati Kharif

1988_maserati-kharif

In lijn met het design van de andere Maserati-modellen uit die tijd. Alleen was de Kharif een coupé die werd gestileerd alsof er een hardtopversie op een cabrio stond. Niet mooi, wel onbekend, waardoor hij misschien wel interessant wordt als oldtimer.


Mitsubishi Lancer

1988-mitsubishi-lancer

Je ziet ze tegenwoordig niet meer rijden bij ons, maar als je eentje van het eerste bouwjaar tegenkomt, dan weet je dat die zichzelf volgens de nieuwe regelgeving oldtimer mag noemen. Voor een EVO-versie zal je evenwel nog één generatie langer moeten wachten.


Opel Vectra

1988-opel-vectra-gt

De nieuwe Ascona destijds. Een belangrijk model voor Opel en een breuk met het design dat het Duitse merk toen hanteerde. Tegenwoordig zijn het vooral de Vectra 2000 en de V6 die nog wat liefhebbers trekken.


Renault 19

1988-renault19-16s

Net zoals Fiat met de Tipo hun Golf-concurrent had, bouwde Renault deze 19 in het segment. Het bekendst zijn ze geworden als auto van Touring, al was er ook een lekkere 16v-variant die de jonge straatpiloot aan zijn trekken liet komen.


Suzuki Vitara

1988-suzuki-vitara

Een aparte wagen in de rij, want de Vitara was een kleine terreinwagen die net boven de Samurai in het gamma terecht kwam. Als ze niet vergaan zijn van de roest, zie je hier een onderschat werkpaard voor modderige wegen.


Volkswagen Corrado

1988-volkswagen-corrado

Deze Volkswagen Corrado is dan weer een all-time favourite van ondergetekende. En aan de stijgende prijzen te zien ben ik daar niet alleen in. Als opvolger van de Scirocco mocht hij een VR6-zescilindermotor introduceren, al zijn de 1.8 G60 minstens net zo spannend om mee te rijden.


Volkswagen Passat B3

1988_volkswagen_passat_variant_gt

Nog een Volkswagen in de lijst. Deze Passat was de meest aparte Passat in de reeks. Vanwege zijn afwijkende neus werd hij ook wel eens de neusbeer genoemd. Ook hier een VR6 ter beschikking, al werd die bij ons amper verkocht.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Kristof 04:43
afbeelding van Kristof

Van de passat is ook een g60 syncro gemaakt

De Wintere 12:42
afbeelding van De Wintere

Vind dit niet kunnen dat een wagen van bouwjaar 1993, dus 25 jaar oud, nog steeds de volle pot aan verkeersbelasting moet betalen. Waarom geen categorieën maken.
Voorbeeld: 20 jaar Classic car, 25 jaar youngtimer en 30 jaar oldtimer, en per categorie een zeker percentage van de verkeersbelasting. Maar neen Europa moet weer in de zakken van gewone mens zitten. Mijn Audi 80 cabrio is 25 jaar oud, heb nog een oldtimerplaat kunnen aanvragen maar moet wel de volle pot verkeersbelasting (511€) betalen gedurende 5 jaar om op 30 jaar toch nog oldtimer te worden (ten minsten als ze weer niet wat anders uitvinden)waar zit de logica?

D.Sch. 16:12
afbeelding van D.Sch.

Ik vind dat niet kunnen dat een auto van amper 25 jaar,minder verkeersbelasting zou moeten betalen , laat staan dat ze deze onder oldtimer kwalificeren .Deze zouden minstens 40 jaar moeten zijn , nu wordt er alleen misbruik van gemaakt .Betalen gelijk iedereen en geen uitzondering !

andre123 12:08
afbeelding van andre123

ergens kan ik dit alleen maar beamen,
oldtimer is een puur luxeprodukt,iets wat sporadisch gebruikt word voor de fun,als investering,niet voor dagelijkse verplaatsingen,of woon werkverkeer..
persoonlijk begrijp ik niet goed waarom dit financieel bevoordeeld moet worden.
wordt inderdaad veel misbruik van gemaakt,net zoals met de inschrijvingen lichte vracht.

GLENN 17:07
afbeelding van GLENN

Ik begrijp niet waarom oudere auto’s die slechts sporadisch als hobby object worden gebruikt nog de volle pot aan wegen belasting zouden moeten betalen. In de loop der jaren zijn hier al genoeg belastingen op geïnd en omwille van de aard van het gebruik dragen ze niet of nauwelijks bij aan de congestie en de vervuiling.

jre 13:47
afbeelding van jre

Is dat zo dat er misbruik van het statuut gemaakt wordt? En als dat misbruik er is, is dat algemeen of zijn het enkele anekdotische gevallen?

Er zijn aardig wat auto's van 25 jaar oud nog geschikt om dagelijks mee te rijden, maar het is niet de meest goedkope of betrouwbare oplossing.

Belastingen vermijden doordat je zware SUV een plug-in hybride is, lijkt me een stuk gebruiksvriendelijker. Daarmee mag je ook woon-werkverkeer doen.

4g63 14:35
afbeelding van 4g63

Ge hebt één voordeel, je ziet het amper dat m 25j is en wsl kan je dat op z'n 30 nog zeggen.

JAMESPOND 15:59
afbeelding van JAMESPOND

Ik heb een zestal jaar geleden een prachtige W 124 break, 1 eigenaar gekocht.
zwart, schuifdak, geen trekhaak, dus niet gesleurd...... Jammer genoeg mijn auto is van eerste week van 1993. Ja, we kennen het allemaal, in 1992 gekocht einde van het jaar
en gewacht om in te schrijven in het jaar later.
Nu ben ik verplicht om te wachten tot mijn auto 30 jaar wordt, anders is de verkeersbelasing onmenselijk.
Wij werken met twee en betalen al voor drie dagelijkse auto's. De break is pure nostalgie
en passie. Met mijn andere oldtimer reed ik vorig jaar nog geen 1000 km. Met mijn dagelijkse auto 8.000 km, volle 11 pk diesel. Golfje van mijn vrouw, 10 pk volle taks diesel. Met onze 22 jaar oude cabrio volle taks 11 pk !!! Als ik dus voor passie wil
rijden met iets van meer dan 20 jaar, moet ik wel wachten tot de auto 30 jaar wordt.!!
Ik ben zelf 60 jaar oud en heb bijna 40 jaar voor vadertje staat gewerkt, belastingen,
btw, sociale wetten enzovoort betaald. Vind je het dan logisch dat ik eerst 70 moet zijn
om eens te mogen genieten van mijn passie.........oude auto's.......voor enkele honderden
kilometer per jaar.
In Zwitserland betaal je enkel taks voor de zwaarste auto en mag je met 7 oldtimers rijden.
Zo kan je er toch enkele rijvaardig houden !!!!
Ik ben toch aan het kijken om auto in te schrijven in het buitenland, op naam van mijn
familie die ik heb. Heb familie in Duitsland en Frankrijk......... misschien lukt het.
Elektronica en voeding worden toch ook al gekocht in het buitenland........
Een vriend van ons heeft zelfs al twee auto's ingeschreven in Spanje !! Auto rijd veel op
en af. Zwaren bak....... ongeveer 15 à 17 fiscale pk

Eureka..........
Een kameraad van mij gaf tip.
Auto inschrijven als lichte vracht, gezien het een break is. Nu nog homologatievoorwaarden opzoeken......... Wie deed het mij al voor met een auto van
meer dan 25 jaar ?????????

Dank voor reacties en tips.
Groeten aan alle autominnaars en minnaressen..........

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws