Deze 14 worden 30 in 2019: Oldtimertijd

De val van de Berlijnse Muur, de start van VTM. Het zijn maar enkele belangrijke feiten uit 1989. Welke auto's werden er in dat jaar - 30 jaar geleden - op de markt gebracht?

Maar het was ook het jaar waarin de laatste aflevering van De Fabeltjeskrant werd uitgezonden en waarin de Herald of Free Enterprise voor de Belgische kust kapseisde. Intussen danste iedereen de Lambada en luisterden we naar Rocco Granata's Marina. Automerken gingen intussen lustig verder met lanceren van modellen. Vandaag lijsten we er een paar op die toen gelanceerd werden en die zich nu officieel als oldtimer mogen gaan aanbieden bij de keuring. Niet dat dat tegenwoordig nog veel voordelen biedt bij die keuring.

Alfa Romeo SZ

alfa romeo sz 1989

Niet dat je hem snel zal vinden op een tweedehandssite maar deze Il Mostro viert zijn 30e verjaardag. Het design kwam van Robert Opron, bekend van de Citroën CX en Renault 25. Er werden slechts een dikke 1.000 SZ's gebouwd.


BMW 8 Reeks (E31)

bmw 850i 1989

Dezer dagen maakt een nieuwe 8 Reeks zijn opwachting bij BMW. Destijds was er ook eentje, eentje die qua lijnen tot de verbeelding sprak. Voor de ontwikkeling werd gebruik gemaakt van CAD en windtunnels. Het gerucht gaat trouwens dat het motorblok nauw verwant was met dat van de McLaren F1.


Citroen XM

citroen xm bertone 1989

Bertone stond in voor het design van deze top-Citroën die de CX moest opvolgen. Hij kreeg malse zetels en een even malse ophanging mee. Tevens zette hij een designlijn uit die later werd overgenomen door de Xantia. In XM Break-versie blonk hij vooral uit door zijn zeeën van ruimte.


Daihatsu Feroza

daihatsu feroza rocky 1989

Daihatsu was destijds gekend voor zijn 4x4's. Van de Rocky werd een comfortabeler versie gemaakt in de vorm van deze Feroza. De meeste exemplaren daarvan werden volgens ons vooral weggegeven als hoofdprijs bij het Rad van Fortuin.


Ferrari 348

ferrari 348 ts 1989

Geen Ferrari F40 in dit jaar want het merk kan niet altijd haar topmodel vernieuwen. Maar een nieuwe basis-Ferrari is ook altijd groot nieuws. Dat was het ook in 1989 toen deze 348 het levenslicht zag. Het was ook het laatste model met V8 middenmotor dat door Enzo Ferrari ontwikkeld was.


Ford Fiesta Mk III

ford_fiesta_rs_turbo_1989

De derde generatie Ford Fiesta staat ons vooral nog bij van de RS Turbo. De XR2, maar dan nog een trapje hoger.


Land Rover Discovery

land rover discovery 3-door 1989

1989 was het jaar waarin Land Rover iets anders dan de Defender lanceerde. De Camel Trophy is zijn bekendste wapenfeit, al kon hij wat Dakar aan ook. Toen al ruig en luxueus, perfect voor het Britse platteland. Wist je trouwens dat Honda er ook een variant op bouwde?


Lexus LS

lexus ls 400 1989

Lexus startte in 1989 op als Japans luxemerk van Toyota. Het doel van de Lexus LS 400 was de Mercedes S-Klasse worden, maar dan beter. En of ze daar in geslaagd zijn, bij Lexus.


Mazda MX-5

mazda_mx-5_1989

Dat moeten we je niet vertellen, dat het kleine roadstertje zijn 30e verjaardag viert. Zet 'm maar op je shortlist.


Mercedes SL (R128)

mercedes-benz 500 sl 1989

Eentje die je de afgelopen jaren al had moeten kopen en onder doek zetten, deze SL. Want ze worden stilaan prijziger en die trend lijkt nog een tijdje door te gaan. Vooral in SL 500-versie gegeerd.


Opel Calibra

Opel Calibra 1989.jpeg

De laatste knappe coupé uit Opel-stal in jaren is de Calibra. Pas opgevolgd door de Astra Coupé aan het begin van dit millenium.


Peugeot 605

peugeot_605_uk-spec_1989

Als ze bij Citroën een nieuwe topauto lanceren, dan hebben ze er bij Peugeot ook eentje klaar. Peugeots poging om bovenin het segment een plaats op te eisen was de 605.


Pontiac TransSport

pontiac_trans_sport_se_1989

De eerste monovolumes worden oldtimers en daar zit ook deze Transsport tussen. Futuristisch in zijn tijd, tegenwoordig ziet hij er nog altijd uit alsof hij uit een andere dimensie komt.


Porsche 911 (964)

porsche 911 carrera 2 coupe 1989

Halfweg de 911-generatie was er de 964. Volgens sommigen de puurste 911-vorm, anderen vinden hem maar niks. Vast staat dat hij zijn invloed had op de Porsche-cultuur. Niét de meest gegeerde versie, maar destijds wel de eerste 911 die recht had op vierwielaandrijving.


Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie