Special: Spa Classic 2011

Spa Classic 2011


De Spa Classic 2011, georganiseerd door Peter Auto, werd dit jaar voor de eerste keer op het circuit van Spa-Francorchamps gereden. Dit evenement kende zijn onstaan op het circuit van Le Mans en brengt een aantal disciplines samen gedurende één weekend. Zo is er oa. de Challenge ASAVE, Classic Endurance Racing en de BOSS GP, waarin F1, Indy en Champ cars het tegen elkaar opnemen.

In 2009 was ik aanwezig op de Spa 6 Hours, die een vergelijkbaar programma naar Spa brengen en toen was het mogelijk om de allerbeste plaatsen voor mooie foto’s op te zoeken. Deze keer echter, bij gebrek aan een professionele verzekering, had ik die toegang niet en moest ik mij behelpen vanop de tribunes en de plaatsen die voor het ‘gewone’ publiek toegankelijk waren. Ik wil hier zeker geen kritiek leveren op de organisatie, ze hebben uitstekend werk geleverd, maar ik had toch graag geweten hoe ik aan zo’n professionele verzekering kan komen, niemand die me daarop antwoord kon geven.

Zondag begon met de Challenge ASAVE/ GT Tourisme Historique, voor toeringwagens gebouwd tussen 1947 en 1976 waar de grote kanonnen zoals Porsche RS en RSR, Ford Mustang en GT40 maar ook Lotus Elan, Golf Gti en Ford Escort RS, maar ook een Opel Commodore, om de overwinning streden.

Spa Classic 2011

Vervolgens was het de beurt aan de Lola, Chevron en Porsche in de Classic Endurance Racing 1, om gedurende 60 minuten de toeschouwers terug te voeren naar de beginjaren van de 1000km van Francorchamps. Later op de dag volgde nog een tweede wedstrijd in het CER kampioenschap, waar de BMW M1 en de Porsche 935 (de zogenaamde Moby Dick) ook van de partij waren.

De Boss GP was mooi om zien maar de 16 deelnemers lagen vrij ver uit elkaar waardoor er weinig strijd geleverd kon worden. Waar wel gevochten werd, met een Porsche 962 als slachtoffer en enkele laps onder gele vlag als gevolg, was de Group C Racing klasse. Vooral de twee Mercedes C11’s ( de Silberpfeile) waren prachtig om zien én horen maar ook Nissan en Jaguar spraken tot de verbeelding, althans bij de iets oudere Autofans.

Als voorlaatste evenement, voor de 2de CER-race, kwamen nog de Ferrari’s en Alfa’s, en 1 Bizzarrini, van de Trofeo Nastro Rosso op het circuit om het eens onder Italianen uit te vechten.

Spa Classic 2011

In de paddocks en op de parkings rond het circuit hadden zich verschillende clubs verzameld om te pronken met oud en nieuw metaal, de foto’s spreken hier voor zich zou ik denken.

Toch nog even een speciale vermelding voor de Plymouth Hemi ‘Cuda van het duo Christophe Schwartz/Eric Dedoncker, die jammer genoeg na 7 laps in de ASAVE al uitvielen maar nadien, in de CER, de wedstrijd toch uitreden. Deze wagen is een replica van één van de 4 ‘Cuda’s die begin jaren ’70 ingeschakeld werden voor het Franse Hillclimb kampioenschap door Chrysler France Motorsports (Simca-Talbot anybody?). In ’74 werd dit programma stopgezet en gingen de wagens over in Belgische handen, om oa. deel te nemen aan de 24u van Spa-Francorchamps.

Spa Classic 2011

Als ik dan toch kritiek mag geven op de organisatie, dan wel deze: een algemeen verbod op Toyota Prius en aanverwante hybrides in de paddocks is geen slecht idee. Niet alleen omwille van de (het gebrek aan) looks maar vooral omdat zowat iedereen met oorbescherming rondloopt en je die auto’s echt niet hoort aankomen! Misschien heb je daar wel die verzekering voor nodig...  -   Check alle onze foto's in onze galerij

Tekst en Foto's: Koen de Beer

{{galerij}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Wim 12:48
afbeelding van Wim

altijd leuk, spa&klassiekers, vooral leuk om te horen

Techno Patat 15:34
afbeelding van Techno Patat

Fiiiew,'deze keer op het eerste gezicht geen mclaren f1 te zien! Anders ging ik echt van een brug springen ofso :p! Die auto staat met stip, en heeeel erg veel voorsprong op nummer 1 van mijn te zijn lijstje, en vorig jaar was hij daar aanwezign:'(!

En nu terug on topic: zo leuk dat er echt gevochten werd met slachtoffers zelfs, want mijn ervaring met classic's zijn meestal zoals met motords: traag door de bocht, en eenmaal volledig uit de bocht ietwat op het gas, maar niet te agressief...

En veel zeldzame pareltjes! Die c11's zijn porno's :p!

Mesoerrie 15:40
afbeelding van Mesoerrie

Altijd leuk klassiekers, en wat is zo'n GT40 toch een lekkere bak

koendebeer 23:57
afbeelding van koendebeer

Ja de Silberpfeile waren fantastisch om te zien en horen...

Glenn Nuijens 11:45
afbeelding van Glenn Nuijens

@ Techno Patat:
Er was er wel 1 aanwezig op maandag en dinsdag. Die kwam van Villa d'Este.

B4 19:33
afbeelding van B4

Njammie!

Techno Patat 20:12
afbeelding van Techno Patat

@glenn: godmiljaaaaar! wil je volgend jaar eens een reminder sturen naar mij aub, dat ik daar 5 dagen kan gaan camperen!!! Was het weet die met nummerplaat Dar7h? en chassis 69?

Glenn Nuijens 12:54
afbeelding van Glenn Nuijens

Chassis 046, een zilveren. Kenteken FI JOY.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws