Vrijdag Fandag: Audi RS5

Vrijdag-Fandag-Audi-RS5

De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we een brute, comfortabele krachtpatser met Duits bloed in de aderen.

Naam: Niels van Limberghen
Leeftijd: 30 jaar
Wagen: Audi RS5
Eigenaar sinds: 2014
Vorige wagens: VW Golf 2 1.3 benzine, VW Golf 3 1.9 diesel, Audi A4 2.0 TDI, Audi A5 Sportback 2.0 TFSI

Het verhaal

Geschiedenis
Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor Volkswagen en Audi. Als tiener was de Golf dé wagen die je moest hebben aan de schoolpoort om te beschikken over een goede en betaalbare portie Duitse degelijkheid (al dan niet getuned). Audi viel dan meer in het luxe segment en was een logische stap in de overgang van de woelige studentenperiode naar het bedrijfsleven. In 2007 zag ik op straat voor het eerst een Audi A5 staan en ik werd op slag verliefd op de mooie lijnen en proporties van de wagen.

Ik heb zowel diesel als benzinewagens gehad maar de beste ervaringen kan ik toch toeschrijven aan de benzineversies. Het reed gewoon lekker soepel en is “properder” dan diesel. Door mijn voorlaatste wagen, een A5 2.0 TFSI, was ik helemaal gewonnen voor de TFSI-technologie. Dezelfde motor die ook Golf GTi’s en Seat Cupra’s gemeen hebben. Zoveel kracht in een 2 liter blok. De complexe turbo zorgt ervoor dat je bij laag toerental al over de nodige newtonmeters beschikt en maakt het mogelijk om met simpele chiptuning van 180 pk naar +250 pk te gaan. Dit met een relatief laag verbruik.

Vrijdag-Fandag-Audi-RS5

Ik hou wel van krachtige wagens en daar is de RS5 de kers op de spreekwoordelijke taart. Na 4 jaar was mijn A5 afgeschreven en heb ik besloten hem te verkopen en een andere wagen aan te schaffen. De A5 had niet veel kilometers en had nog genoeg waarde om met wat opleg een nieuwe of tweedehands wagen te kopen. Na lang zoeken op websites in België en Duitsland deed de kans zich voor om een tweedehands RS5 FSI aan te kopen in zeer goede staat aan een schappelijke prijs. En zo geschiedde …

Wat zou je anders aanpakken?
Ik zou niets veranderen.

Waar krijg je een glimlach van?
Even op het gaspedaal duwen voor het heerlijke V8 geroffel en manueel schakelen in sport mode geeft klein plofjes (naar verluidt een druppeltje benzine die in de uitlaat wordt gespoten). Het is een wagen die zeer veel comfort biedt om een supercar te zijn. Je rug zal niet gebroken zijn na een lange rit. Het is eigenlijk een wagen met een gespleten persoonlijkheid dankzij het Audi Drive Select systeem. Bij laag toerental zoemt hij lekker voorbij. Je kan perfect om 6u ’s morgens naar het werk vertrekken zonder de hele wijk wakker te maken.

Vrijdag-Fandag-Audi-RS5

Sturen gaat als boter en je kan een verkeersdrempel nemen zonder een bult in je dak te maken. De iets hardere vering laat je toch weten dat er meer inzit dan een gewone wagen. Als je het gaspedaal even induwt dan komt hij helemaal los. De regelkleppen in de uitlaat gaan open en daar komt het heerlijke V8 geroffel. De servosturing valt nagenoeg weg en je voelt de baan letterlijk in je vingertoppen. De vering wordt stugger en hij neemt de bocht met het duizendste gemak. In slechts luttele seconden verandert hij van een easy cruiser naar een brute bochtenverslinder.

Waar word je humeurig van?
Als ik dan toch minpuntjes moet aankaarten, dan zijn het wel het verbruik en de iets te krappe achterbank (wat normaal is bij een coupé). Al valt het verbruik goed mee als je vergelijkt met andere wagens in dezelfde categorie. Je zal niet met 1 tank naar het zuiden van Frankrijk kunnen trekken maar Parijs is geen probleem, toch ook mooi daar? De meeste verplaatsingen die ik doe is toch thuis-werk verkeer wat een 50 kilometer per dag is. Ik doe trouwens graag een praatje met de pompbediende dus dat valt nog mee.

Vrijdag-Fandag-Audi-RS5

In vergelijking met mijn vorige A5 Sportback is deze wagen minder kindvriendelijk. Van een vijfdeurs gezinswagen naar een coupé brengt toch wat nadelen met zich mee. Een Maxi-Cosi krijg je niet door de deur naar de achterbank. Geen probleem want de kleinste is gepromoveerd tot een kinderzitje. Al is het inladen van de kids toch wat lastiger in een tweedeurs waarvan de deuren bijna garagepoorten zijn, en er slechts kleine opening is naar de achterbank.

Kostenplaatje
De wagen was nieuw een kleine 95.000 euro met de opties erbij. Een heuse smak geld. Persoonlijk zou ik dit nooit uitgeven aan een wagen. Ik heb geen enkel probleem met tweedehandswagens en heb hier zelfs een voorkeur voor. Een nieuwe wagen is al minder waard de dag dat je hem inschrijft. Zolang je de historiek van de wagen kent en de algemene staat nagaat zie ik geen probleem. Ik heb de RS5 tweedehands kunnen kopen en rijklaar (BIV, verkeersbelasting) voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Niet slecht voor een wagen van net geen 4 jaar oud. Hij heeft er wel wat kilometers op zitten maar er zijn tot nu toe geen mankementen buiten wat steenslag vooraan en hier en daar een oppervlakkig krasje. Steeds bij Audi onderhouden geweest en de vorige eigenaar heeft er zorg voor gedragen. De grootste kosten zijn de tankbeurten van 90 euro elke anderhalve week. Maar als het zomer of goed weer is gaat de motor van stal die wat goedkoper is in onderhoud…

Vrijdag-Fandag-Audi-RS5

Hamer & beitel
Wat VAG-com opties doorgevoerd zoals het steeds branden van de LED achterlichten, extra functies aangezet in de Audi MMI 3G, … Voetlichtjes veranderd in witte LED’s die blijven branden, maar verder niets. Ik ben een 'modder' in hart en nieren, ik pas graag dingen aan (zelfs mijn computer). De A5 had ik zelf gewrapped in matzwart, xenon mistlichten gestoken en was wat verlaagd en gechiptuned. Maar de RS5 wil ik graag zo origineel mogelijk houden, die heeft niets meer nodig.

Waarom een Audi RS5?
Wil je een supercar maar niet inboeten aan comfort, dan is de RS5 perfect. De motor en kracht van een Audi R8 zonder de nadelen (2-zit, klein, minder comfortabel). Luxueus genoeg en het interieur is, zoals we Audi kennen, ronduit prachtig. Het gebruik van de juiste materialen, alles zit waar het moet zitten. Je zit ten slotte het meeste van je tijd op je interieur te kijken. Te gebruiken in de sneeuw dankzij 4 wielaandrijving terwijl er maximaal 85% van het vermogen naar de achterwielen kan gaan. De dubbele ontkoppeling zorgt voor een praktisch naadloze overgang tussen versnellingen en voor de sportieve rijders zijn er zelfs F1 flippers aan het stuur.

Blijver of afschrijver
Zolang ik niet veel kilometers per jaar doe en geen nood heb aan een kilometervreter zal ik hem blijven houden. Het is tot slot een icoon en de laatste V8 motor van zijn generatie. Door de strenge emissienormen komen de V6 met turbo’s eraan. Meer vermogen en lager verbruik, maar dat is nu toch net iets anders dan een ongeblazen V8-hulk.

Vrijdag-Fandag-Audi-RS5

Gegevens

Huidige kilometerstand: 166.666 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 2010
Motor: 4.2 FSI V8 benzine
Overbrenging: 7-traps S-tronic
Topsnelheid: Een Duitse 250 km/u
0 tot 100km/u: 4,5 seconden
Vermogen: 450 pk
Koppel: 430 Nm
Aandrijving: Quattro vierwielaandrijving
Gewicht: 1.725 kg
Gemiddeld verbruik: 12 à 13 l/100km
Rijtaks: 2.000 euro
CO2-uitstoot: 250 gram

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:17
afbeelding van Techno Patat

Amai, ik wist niet dat die 'al' 4j oud zijn! Ik dacht dat hij er een jaar of 2 is! Tijd gaat snel!

Maar wel heerlijke auto, ze gaan inderdaad voor relatief weinig de deur uit en ze klinken heerlijk! Na de 6.2 AMG is die V8 de beste klinkende van het segment, het maakt het karakter van gans de auto echt perfect zoals je zelf beschrijft :-)!

Wim 14:10
afbeelding van Wim

geweldige bak, idd één van de laatste atmo v8's

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws