Onderzoek: Is chiptuning legaal?

Over het elektronisch opvoeren van motoren, ook wel chiptuning genaamd, bestaan nog veel vragen. Want de wildste verhalen doen de ronde op verschillende fora over de legaliteit ervan. Tijd om de mythes uit de wereld te helpen en de feiten boven te halen.

Laten we meteen met de deur in huis vallen; chiptuning is wettelijk niet illegaal voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk om het legaal te doen. Concreet? In 2010 werd een Ministeriële omzendbrief uitgestuurd door de staatssecretaris voor Mobiliteit destijds, Etienne Schouppe (CD&V). Daarin staat de toelating voor een resem aan veranderingen waarvoor je geen toelating nodig hebt van de constructeur. Want volgens de strikte wet dient elke verandering te gebeuren met goedkeuring van de constructeur (lees: zelfs het vervangen van je stereo). Niet realistisch natuurlijk, daarom ook de brief met uitzonderingen.

Chiptuning-legaal

In die omzendbrief staan tevens een resem aan veranderingen die niet zomaar mogen gebeuren. Onder nummer 27 zien we dan ook motortuning staan. Dus toch illegaal? Niet echt. Want er zijn voorwaarden om het wel te mogen doen. Voorwaarden die bij navraag even verduidelijkt worden door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken:

'Volgende zaken zijn nodig voor een goedkeuring aan te kunnen vragen bij het wijzigen van het motorvermogen bij een wagen:'
• Het akkoord van de constructeur van het basisvoertuig
• Testen uitgevoerd door daartoe erkende technische diensten van de gewijzigde deelgoedkeuringen (vermogentest, remtest, emissietest, geluidstest)

Hoe zit het met de verzekering?

In mensentaal komt het er op neer dat je - pakweg - jouw Volkswagen Golf mag laten chiptunen als je toestemming krijgt van Volkswagen en als je daarna heel de wagen laat testen door een erkende technische dienst (lees: bij de autokeuring). In die zin doen chiptuningsbedrijven dus ook helemaal niets illegaal, want zij bieden enkel de dienst aan. Het is aan de klant om te zorgen dat de wagen conform de wet is.

Een stap die zo goed als nooit wordt genomen door de klant. Enerzijds omdat ze het niet weten, anderzijds omdat het bijna onmogelijk is. Mensen met een gechipte wagen rijden dus eigenlijk onverzekerd rond, want de wagens zijn niet wettelijk in orde. Bij AXA verzekeringen kregen we dan ook dezelfde uitleg: 'Voertuigen die een ‘chiptuning’ hebben ondergaan moeten terug passeren via een keuringsstation. Want de premie voor de verzekering wordt berekend op basis van het vermogen.'

Chiptuning-legaal

Propere taal om te zeggen: Heb je een ongeluk, is je wagen gechipt en komen we er achter, dan weigeren we een uitbetaling. In realiteit zal het daarbij enkel gaan om ongelukken die te verklaren vallen door de tuning (bijvoorbeeld overdreven snelheid).

Aangepaste wetgeving op til

Natuurlijk vinden ook de chiptuningbedrijven het geen ideale situatie. In Duitsland is het bijvoorbeeld perfect legaal, daarom dat er in België een wettelijk kader moet gecreëerd worden. Bruno Lermusiau van Br-Performance in Willebroek is vragende partij. 'Momenteel blijft het een grijze zone, maar achter de schermen wordt er gewerkt aan een aangepaste wetgeving die het wel mogelijk maakt', aldus Bruno. 'De beroepsfederatie Federauto is daarvoor in gesprek met het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).'

Een gesprek dat waarschijnlijk nog enkele maanden kan aanslepen waardoor tot op de dag van vandaag wagens gretig gechipt worden waarna ze in een grijze zone der legaliteit blijven bestaan.

Chiptuning-legaal

Wat nu wel en niet mag van aanpassingen buiten chiptuning vind je terug in de handige Ministeriële Omzendbrief.

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
Carlos 17:33
afbeelding van Carlos

Is denk ergens eind 2014? nog in het programma VOLT aan bod geweest. Daar was het de 'undercover' reporter die daar meer wou over weten. Daar was het ook een discussie die niks opleverde en de persoon van BR-performance toen het zelfde zei :D.

Was er recent ook niet in België een bestuurder geflitst aan een snelheid die standaard niet mogelijk was met zijn wagen? Kan verkeerd zijn maar door het hier te lezen komt er iets van boven ^^.

Etienne 10:35
afbeelding van Etienne

Chiptuning is en blijft verboden. Aanbieders , dus de bedrijven, zijn mededader en dus wel degelijk strafbaar. Dit artikel is onvolledig en zelfs misleidend. Grijszones bestaan niet in het strafrecht. En dat er met NVA wordt onderhandeld is helemaal uit de lucht gegrepen. FOD Mobiliteit zal zich blijven verzetten om chiptuners te legaliseren...

Pieter A. 12:06
afbeelding van Pieter A.

Etienne, er werd hier gesproken met de overheid, de verzekeraar en een chiptuner. Veel objectiever inzake partijen lijkt het me niet te kunnen worden.

Etienne 17:31
afbeelding van Etienne

Beste Pieter,
De chiptuner zal u enkel vertellen wat hij zelf graag gelooft !
De verzekeraars verzekeren enkel adhv het gelijkvormigheidsattest en gaan de polis enkel aanpassen indien de eigenaar een nieuw COC heeft, maar dat wordt nooit afgeleverd door DIV, omdat de aanvraag zelfs nooit behandeld zal worden.

De overheid is ook duidelijk : het zal nooit toegelaten worden en blijft nog steeds verboden. U neemt best contact met Dhr Thomas Thomas De Spiegelaere van FOD Mobiliteit. Hij zal u beamen hetgeen ik hoger reeds heb vermeld !

Chiptuning is gewoonweg verboden en strafbaar voor zowel de uitvoerder als de eigenaar van het voertuig. (Voertuigen die deelnemen aan het openbaar verkeer)

Yvesw 12:56
afbeelding van Yvesw

Etienne: Het elektronisch aanpassen van de motor is niet illegaal 'ALS'... En het is die 'als' die zo belangrijk is. Want zoals de extra info van de MOW zegt, mag het mits goedkeuring van de constructeur en met een hertesting van de wagen. Dat zoiets in de realiteit onhaalbaar is maakt iets nog niet illegaal. Uplace is ook niet illegaal maar het blijkt wel extreem moeilijk om het klaar te krijgen.

Het artikel is daarbij op geen enkel punt misleidend, want nergens stellen we dat chiptuning iets is dat je moet doen of zomaar mag. Wel hebben we het kader er rond geschetst zoals het momenteel bestaat. Met de hulp van de overheid, met de hulp van een verzekering en met de hulp van de chiptuners.

Lionel De Wannemaeker 11:14
afbeelding van Lionel De Wannemaeker

Ik vind dat chiptuning moet legaal zijn. Overdreven snelheid is altijd strafbaar of het met gertunde of met originele motor is. Dus wat is het probleem? Misschien dat verzekeringen weeral willen profiteren?

Lionel De Wannemaeker 11:14
afbeelding van Lionel De Wannemaeker

Ik vind dat chiptuning moet legaal zijn. Overdreven snelheid is altijd strafbaar of het met gertunde of met originele motor is. Dus wat is het probleem? Misschien dat verzekeringen weeral willen profiteren?

andre123 18:07
afbeelding van andre123

mss zijn het net jullie,diegenen die het laten uitvoeren,die willen profiteren,
immers door het opdrijven van het vermogen wordt er niet betaald op het correcte vermogen,dus....bedrog.
en natuurlijk zullen er ook wel enkele zijn die alles correct willen spelen,en proberen zich in orde te stellen,maar het merendeel doet dat nu eenmaal niet,om begrijpelijke redenen.

Neonistje 15:19
afbeelding van Neonistje

Zoals iedereen die zn pickup laat inschrijven als lichte vracht met een 5.0 en dan nog te groen en hem op LPG leggen.

Mich 11:29
afbeelding van Mich

Duitsland erkent het al jaren en alles loopt zelfs perfect.
Het apeland België zou dit ook perfect kunnen en zelfs een bron van inkomsten uithalen. In Duitsland rijden identiek dezelfde wagens als in België.
De meesten zijn uit fabriek zelfs downsizing dus perfect te voorzien van meer vermogen.

Etienne 17:41
afbeelding van Etienne

Op deze link wordt het door een advocaat uitgeklaard dat deze inbreuken tot de correctionele rechtbank kunnen worden gebracht.

http://www.danckaerts.be/strafrecht/chiptuning/

bartelskie 10:08
afbeelding van bartelskie

121 km/u op de snelweg rijden is ook verboden en strafbaar...
Met wetteksten zwaaien die niet worden toegepast is niet moeilijk. Geef eens voorbeelden van effectieve veroordelingen.
FOD Mobiliteit hoeft maar eens te googelen op chiptuners en ze kunnen ze allemaal opdoeken. Het zal nooit worden toegelaten , maar men doet er niks aan.
In de USA en Japan is tuning de normaalste zaak van de wereld.
Men moet eens stoppen met alles en iedereen het handje vast te houden.

andre123 18:11
afbeelding van andre123

121km/u is niet strafbaar,in be wordt altijd gewerkt met gecorrigeerde snelheid,121 word zo onmiddelijk afgezwakt,en dus nooit beboet.heeft niks met wetteksten te maken.
just is just.

4g63 12:08
afbeelding van 4g63

Navigatie systeem geeft meestal echte snelheid weer, doorgaans geldt, hogere snelheid, hogere afwijking die wagen aangeeft.
Bij nieuwe wagens mss anders, weet k niet,

Adriaan 14:19
afbeelding van Adriaan

Legaal of niet, de gevolgen om als firmawagen rijder gepakt te worden met een gechipte auto, zijn voor mij veel te groot om het nog maar de riskeren.
En dat pakken gebeurd meestal wanneer er een ongeval gebeurd is, en elke stok dat de verzekering vind om mee te slagen, zullen ze gebruiken. Nop, niet voor mij...

CARBUILD 15:22
afbeelding van CARBUILD

Bij het bedrijf waar ik werk, officieel verbouwer van voertuigen, gaat het er toch iets anders aan toe zoals hierboven in het artikel geschreven staat !

"...In die zin doen chiptuningsbedrijven dus ook helemaal niets illegaal, want zij bieden enkel de dienst aan. Het is aan de klant om te zorgen dat de wagen conform de wet is..."

En net bij deze stap loop alles fout in het hele verhaal :

motortuning/chiptuning is een 'verbouwing' en dus moet het KB van 15 maart 1968
worden opgevolgd.

Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.

Die "andere persoon" (zoals bedoeld in de wettekst) is m.a.w. de uitvoerder van de
chiptuning en dus NIET de klant.
De klant of eigenaar van het voertuig is de opdrachtgever.
(als de klant thuis zélf zijn voertuig 'tuned', dan pas is hij de uitvoerder)

Besluit : de uitvoerder (die de tuning aanbrengt-uitvoert) moet eerst een dossier indienen én
de instemming verkrijgen -na onderzoek- van de constructeur. (staat letterlijk in de wet)
En dit voor IEDER voertuig apart. Vanaf dan mag de (goedgekeurde) tuning pas uitgevoerd worden EN dienen de aan de uitvoerder afgeleverde attesten uiteraard aan de eigenaar te worden bezorgd. Hierna kan de eigenaar pas keuring/verzekering/wegenbelasting in regel brengen en dat is inderdaad NIET de verantwoordelijkheid van de tuner.

Als de uitvoerder (de tuner) géén instemming krijgt, en desondanks uitvoert, overtreedt de uitvoerder het algemeen reglement zoals bepaald in artikel 81 van het KB 15 maart 1968. Dit zijn correctionele straffen met zware boetes ! Bovendien wordt chiptuning ondergebracht (keuze v/d procureur) onder het misdrijf valsheid in informatica - art 210bis Strafwetboek)

Dus stop met te vertellen dat chippen in een grijze zone zit en dat klanten zich in regel moeten stellen. "...De beroepsfederatie Federauto is daarvoor in gesprek met het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA)...."
Federauto is helemaal géén voorstander en nog minder in gesprek met Dhr Weyts !

Sommige mensen moeten eens eerst leren om de wetteksten duidelijk te lezen en begrijpen. Er is namelijk een verschil tussen realiteit en fantasie.

Piet 08:16
afbeelding van Piet

Ik vind dat er een toelating moet komen zonder de constructeurs alleen al wegens het zuiniger worden van de auto .

andre123 08:39
afbeelding van andre123

in een land als het onze,vol flitspalen ,trajectcontrole verkeersdrempels en andere snelheidsremmers zie ik het nut van dergelijke ingrepen niet in.
sjoemelsofware moet nooit gelegaliseerd worden

Gigo 06:36
afbeelding van Gigo

Ik heb mijn auto gechipt het is niet omdat ik harder wil rijden maar meer vermogen heb en minder verbruik. Mijn wagen verbruikte vroeger 7,5 liter op 100 km nu nog 5,5 liter dat is goed voor het milieu en voor de portemonnee maar niet daarom alleen. De moter draait veel soepeler en als je een beetje moet trekken in de bergen gaat het wat vlotter. Sommige auto’s worden juist zo afgesteld dat er iets teweinig vermogen is voor de grote van de wagen. Zo kan je een grote auto kopen met bij voorbeeld een 1200 HDI moter dat als je de bergen van Oostenrijk op moet moet terug schakelen naar 4 de versnelling.

Heylen J. 01:14
afbeelding van Heylen J.

Onzin

pademe 13:31
afbeelding van pademe

Heylen, leg uit ?

Ik had vroeger een Volvo C70, woog 1,7 ton door het stalen hard-top dak.
150Pk en 350Nm koppel was soms iets aan de lage kant voor zo'n lomp beest.

Eigenlijk was die D3 motor identiek dezelfde als de D4, 177Pk en 400Nm, maar kneep Volvo die dicht om fiscale redenen.
Uiteindelijk liet ik hem chippen, en zoals Gigo aangaf minder verbruik ( tussen 0,5 en 0,8 liter minder) en toch meer vermogen en koppel (199Pk en 450Nm).
Het minder verbruik ga je natuurlijk wel enkel merken bij een zelfde rijstijl en niet niet wanneer je continu aan de lichten wegsprint en op de snelweg 160 km/u gaat rijden.
Voor de wegentaks maakt het geen verschil, want de wagen blijft het zelfde aantal fiscale PK behouden, want die worden bepaalt op de cilinder inhoud.

Nu heb ik een BMZ Z4 2 liter 1.8i, opnieuw een 'zwaar' dicht geknepen uitvoering. Want je hebt die ook in de 2.0i en 2.8i, alle drie identiek dezelfde 2-liter motor en dubbele turbo.
Door het te lichte vermogen 156pk en 240Nm koppel, verbruikt de wagen behoorlijk (8liter met opa rijstijl en tot zelfs 10 liter als je er een wat vlottere rijstijl op na houdt. Durf er niet aan denken wat het verbruik zou zijn bij sportieve rijstijl) wat bij het optrekken en helling oprijden. Laat ik deze wagen ECO chippen wat gepaard gaat met een koppel van 420Nm, kan ik 38% brandstof besparen.

stijn s. 17:02
afbeelding van stijn s.

ik heb mijn bestelwagen getuned. wat koppel en pk's(20pk) erbij om gemakkelijker mijn aanhanger te kunnen trekken. want de huidige bestelwagens vallen allemaal dood als je eens deftig wil vertrekken. tunen om 100pk bij te hebben is een andere zaak.

UNKNOWN 16:10
afbeelding van UNKNOWN

Bij het bouwen van een voertuig moet de constructeur het voertuig homologeren. Zodoende is er een gelijkvormigheidsattest en e type goedkeuringsnummer. Hierop worden alle technische data vermeld en ook de uitstoot etc.

Op basis van deze gegevens worden de rijtaksen bepaald, verzekeringspremie en toelating voor bepaalde steden betreffende euronorm.

Wanneer het voertuig aangepast wordt, komt het niet meer overeen met de type goedkeuring. Er zou dus een nieuw homologatie dienen te gebeuren om het voertuig te kunnen inschrijven op een correcte manier.
Al heeft jouw auto de laagste vermogen uitvoering en kan ze perfect aangepast worden naar het sterker vermogen die de constructeur in zijn aanbod heeft, de type goedkeuring is niet hetzelfde!

Concreet: chiptuning is illegaal voor de openbare weg zonder aanpassing van type goedkeuring.

In geval van motorschades gedurende de fabrieksgarantie vervalt ook de fabrieksgarantie onherroepelijk (ik weet het door ondervinding). De chiptuner zal zich op dat moment achteruit trekken en wijzen op de kleine letters uit zijn contract waarin staat dat het niet zijn probleem is..
Succes!

Peter De Vlieger Nimeer 00:17
afbeelding van Peter De Vlieger Nimeer

Als dit dan zo ILLEGAAL is en bij STRAFFE verboden, waarom sluit de overheid niet al die centra dat zich gewoon promoot als zijnde dit en nog meer? Straf eigenlijk, een wietplantage ruimen ze op, en dit mag gewoon er zijn om jonge gasten en andere te misleiden, van volksverlakkering gesproken, ah ja de roverheid doet mee, de slimme digitale energiemeter, was het bijna vergeten...

pademe 13:33
afbeelding van pademe

Omdat je nog steeds een wagen met tunen (opdrijven) voor gebruik op privé domein/circuit...

pademe 13:38
afbeelding van pademe

In België kan men geen vermogen testen doen want geen enkele testbank in België is geijkt.
Zo werd de wagen van iemand uit Ninove aan de ketting gelegd door de politie op vermoeden van motor tuning.
De eignaar ontkent dit, hij moet nu aantonen dat zijn wagen niet meer vermogen levert dan opgegeven. Die meeting moet gebeuren op geijkte vermogensbank wat niet voorhanden was in België. Hij moest daarvoor naar Frankrijk, gezien de wagen niet mag rijden, moet hij op eigen kosten de wagen naar Frankrijk takelen...

Vince 21:15
afbeelding van Vince

Wij hebben onze auto een tweetal jaar geleden laten chippen en hebben spijtig genoeg een ongeval in fout gehad. Op geen enkel moment hebben wij problemen ondervonden met onze verzekering. Wij doen het met de volgende opnieuw. Veel meer rijplezier minder vebruik, geen twijfel.

Mathieu 12:47
afbeelding van Mathieu

Tuurlijk heb je geen probleem met de verzekering, je hebt het ook niet aangegeven dat je wagen opgedreven is vermoed ik. Uw verzekering zou dat trouwens niet willen verzekeren, want om in orde te zijn moet de wagen ook opnieuw gehomologeerd en ingeschreven worden. (zoals hierboven reeds beschreven)
Als ze geen controle doen van de software, hebben ze geen bewijs. Maar als men vermoedens heeft, en er komt controle van de wagen, ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws