Lezersbijdrage: Volvo Test Track Days (2011)

volvo track days

Vrijdag 13 mei, voor velen een ongeluksdag! Voor mij daarentegen de dag van een heel erg leuk telefoontje dat begint met: "Hallo, u spreekt hier met Joren van Volvo Cars en ik mag u meedelen dat u geselecteerd bent voor de Test Track day met de nieuwe S60 te Lommel!"

Zo gezegd zo gedaan dus. Op zaterdag 21 mei begaf ik me tegen 8u `s morgens naar het Holiday Inn hotel te Gent waar ons er een mooi rijtje van vers gewassen Volvo S60´s, Audi A4's en BMW 3-reeksen stond op te wachten. We werden naar binnen geleid om er een paar papiertjes te tekenen en een badge op te spelden. Eenmaal binnen konden we ons tegoed doen aan het ontbijt. Na het ontbijt begon het echte werk, eerst een veiligheidsbriefing en dan allemaal per 2 à 3 personen een auto uitkiezen en vertrekken richting Lommel. We reden per colonne van 5 wagens en er werden 4 pitstops ingelast waarbij we telkens veranderden van wagen. Onze 5 wagens waren de BMW 318d ed, Audi A4 TDI, Volvo S60 DrivE, Volvo S60 D3 en V60 DrivE!

Van de ritjes op de openbare weg vond ik persoonlijk dat de S60 D3 me het meest beviel, die gaf het beste totaalbeeld! De BMW 3 stuurde beter, maar zijn tamme motor en redelijk saaie interieur deden hem voor mij persoonlijk de das om! De Audi heb ik niet zelf mee gereden, wel als passagier maar was een beetje een tussenslag qua interieur en motor! Het moet ook gezegd worden dat de auto's allemaal spiksplinternieuwe huurwagens waren met redelijk wat opties. Natuurlijk hadden de Volvo's net een paar opties meer, maar het was toch niet zo dat je een standaard BMW tegen een full option Volvo moest vergelijken.

volvo track days

Eenmaal toegekomen op het Lommel Proving Ground test track van Ford Europe (een mondvol!) moest iedereen z´n gsm en andere voorwerpen met een camera afgeven en in een verzegelde enveloppe stoppen! Vandaar ging de rit verder naar het ontvangstcentrum! Daar werd er een diavoorstelling gegeven rond de veiligheidsvoorschriften (ze hameren daar ongelofelijk op veiligheid, en volledig terecht overigens) en stond er ons een lichte lunch in de vorm van belegde boterhammen, cake, koekjes, koffie, frisdrank, etc. te wachten.

De groep van 51 personen was opgedeeld in 4 groepen met een kleurcode. Mijn (rode) groep mocht beginnen met een wandeling naar de overkant van het plein, waar er 4 S/V60´s op ons stonden te wachten. De opwarmer bestond uit een high speed slalom. Wat inhoudt dat je de eerste keer aan 50 per uur door kegels moet sturen die 23 meter uit elkaar staan. De tweede run mocht je dan aan 80km per uur proberen. Als er nog tijd was, en je had een leuke instructeur, mocht je eens proberen om de auto te laten uitbreken! Wat overigens makkelijker gezegd was dan gedaan, die auto stond verschrikkelijk stabiel op de weg, en handrembochtjes zijn met de elektronische handrem ook al uit den boze!

Volgende oefening was een rem en uitwijkmanoeuvre! Kort samengevat: met de Volvo en 2 concurrenten aan 80 km/u richting een hoop kegels rijden, alles van remmen toesmijten op 5 meter van het obstakel en uitwijken naar het volgende rijvak! Als je een kegel raakte was het overstekende `hertje´ dood! Bij mijn eerste run bleven alle hertjes staan, bij de tweede run -met de Audi- heb ik helaas Bambi´ s moeder omver gereden!

volvo track days

Daar viel er ons al direct iets op: de Volvo deed het goed, de BMW nog iets beter, maar de Audi niet! Hij had de langste remweg, ging het minst in de richting dat je hij moest gaan, en na de test stonden de remmen er zo hard bij te roken dat je een hesp van 5 kg gerookt kon opdienen! Slechte punten voor de Audi dus, pluspunten voor de BMW die je echt nog heel precies kon laten insturen!

Na die oefening werd het tijd voor het leuke werk, het test track oprijden met niets anders dan een redelijk rustige en zwijgzame instructeur, een S60 d3 r-design (al dan niet met handbak) en je eigen talent! Ik heb gereden in de S60 D3 R-design met handbak, aangezien het m´n eerste circuitervaring was, kon ik maar het beste kiezen voor iets dat ik een beetje ken. Leuk was het in ieder geval wel, de auto laat zich zeer gemakkelijk besturen en alle bochtjes waren bijna 3e versnelling. Veel missen kon je dus niet. Enkele leuke heuveltjes zorgen voor de nodige springende harten, aangezien je toch echt wel van de grond gaat in een bocht.

Na de rit was het dan de beurt aan de instructeur om te tonen wat de s60 werkelijk kan!

Ik dacht nu al van mezelf dat ik het niet slecht deed. Aangezien dat de andere s60´s op 10 seconden van mij vertrokken waren, en de eerste maar 2 minuten na mij terugkeerde! Een gevoel van trots was dus op z´n plaats, ik had ze `los´ gereden!

Maar na het ritje met de instructeur was het gevoel van trots eerder een gevoel van nederigheid, en het ontbreken van mijn nodige talenten viel me ook op! Wat die man uit die auto haalde zou ik nooit durven, laat staan kunnen! Letterlijk aan 140 km/u richting een 90 graden bocht die -slecht- gelegd is in kasseien, om dan de laatste 3 meter te remmen en aan 100 km/u door de bocht te gaan met een kont die constant wou uitbreken, een buitenbocht met een erbarmelijk strookje grint, een vangrail -die er zeer beschadigd uitzag- en een hele hoop dikke bomen.

En het meest indrukwekkende was dan nog het gemak waarmee het allemaal gebeurde! Terwijl we door de lucht vlogen in een van de heuveltjesbochten ging de man al terug vol op het gas, om tussenin ook nog zijn levensverhaal te vertellen aan mij op dezelfde manier als ik een wildvreemde de weg richting de dichtstbijzijnde Panos uitleg.

Na die rit was het tijd voor een laatste oefening. Dat bestond uit het testen van de stabiliteitssystemen van de Volvo V60, BMW 318 Ed en Audi A4 avant TDI. Dat bestond uit een korte aanloop, aan 80 km/u een padje uitgestippeld in kegels inrijden, en dan goed luisteren naar wat de begeleider te zeggen heeft via de radio´s, want hij riep op het laatste moment links of rechts, en dan moest je de auto door een gat van 5m zien te wringen, zonder te remmen. Dat lukte op zich wel nog, ware het niet dat iedereen ongeveer 3-4 rijvakken verder belandde! Wat op de openbare weg dus gelijkstaat aan een brave man z´n oprit/tuin/vijver.

Daar viel het opnieuw op dat de Volvo het goed deed, maar wel een beetje wou uitbreken, wat de bestuurder dus goed laat schrikken, zonder dat je eigenlijk iets moest doen, want hij stond zo snel terug recht dat tegensturen overbodig was, De Audi deed het hier werkelijk enorm goed, het stabiliteitssysteem hield de auto kaarsrecht!

volvo track days

De BMW viel dan weer wat tegen, het sturen en uitwijken ging wel goed, maar het systeem was telkens wat aan de late kant om in te grijpen, waardoor je moest tegensturen en dus niet altijd de goede kant op ging. De BMW heeft zich zelfs een enkele keer gedraaid gezet bij een andere groep, maar dat was waarschijnlijk meer te wijten aan het ontbreken van talent, en het in overvloed hebben van overmoed waardoor de bestuurder het stabiliteitssysteem uitschakelde.

Na die oefening werden we dan nog getrakteerd op een verassing, namelijk mee met een instructeur in een V60 T6 of 2.0T voor een rondje rond de hogesnelheidscurve! Ik kan je garanderen, dat doet iets met je, als je aan 220 km/u richting een bocht in gaat die de auto letterlijk verticaal zet! De G-krachten duwen je diep in je stoel, de motor maakt nog wat extra lawaai omdat de instructeur graag de 240 km/u zou aantikken!

De bocht erna reed de auto dus 240 km/u, hij stuurde in, en plots in het midden van de bocht begon hij te remmen omdat hij de afrit moest hebben terug richting de plaats waar wij stonden! En dat was voor mij het ergste moment, want als je langs voor zit als passagier, zie je echt de auto z´n neus duiken, en daarna richting beneden glijden (of sturen, ik weet het niet, ik was te druk bezig met kalm blijven).

Maar het moet gezegd worden, hier bleef de Volvo enorm stabiel, geen enkel moment had je het gevoel dat de auto richting de limiet ging, of dat het teveel zou worden voor mens/machine! Zeer indrukwekkend staaltje techniek dus!

Daarna kon je een demonstratie zien/rijden van het city safety. Eerst aan minder dan 30 km/u richting een opblaas Golf rijden, dan sneller om te zien hoeveel snelheid het city safety minderde. Je kon ook gaan zitten in een pratende Volvo en je mening van de dag achterlaten. Maar aangezien iedereen al een redelijk moe en loom geworden was van al die koekjes en warme zon was het opvallend kalm in de pratende Volvo! Ook bij het city safety systeem bleef het zo kalm dat de instructeurs dan maar zelf demo´s gaven.

Dan allemaal op een groepsfoto. We kregen ook nog een goodiebag met infoboekjes van de v/s60, een parkingticket en een Volvo-fotohouder (ik denk toch dat het daarvoor dient). Vervolgens allemaal de bus op. Op de bus bleef het dan ook redelijk stil. De eerste paar minuten omdat iedereen bezig was met z´n net teruggekregen gsm ("Hallo, jaa schat `tis ik hier hé! Ja twas de max ze vandage,......."). En daarna gewoon uit loomheid.

volvo track days

Maar de algemene toon op de bus was toch dat de Volvo de beste was. En al zeker omdat de prijzen lager lagen dan de BMW of de Audi. Ook al zou dat niet zo zijn, dan nog was de Volvo een waardige tegenstander. Iedereen was er werkelijk positief van verrast.

Wel nog een kopersadvies: koop het R-designpakket ! Het is niet goedkoop, maar na een dag te kijken op die velgen vond iedereen ze prachtig! De auto krijgt heel wat meer présence, en vooral: het wordt een veel leukere rijdersauto! Het blijft allemaal relatief comfortabel, maar toch krijg je een betere ophanging, meer stuurgevoel en (nog) beter zittende sportzetels.

Qua motorisatie kan ik ook dit aanraden: koop geen 316/18d (zéér weinig beweging in te krijgen), en zeker geen 1,6 drivE, de motor dronk tijdens de wegtest meer dan de d3 (we moesten constant plankgas geven om mee te kunnen met het vrij vlotte colonnetempo), klinkt vanaf de lage toeren al redelijk luidruchtig en gaat niet bepaald vlot. De D3 daarentegen viel goed mee, vlot genoeg, mooie 5-cilinder roffel en een aanvaardbaar verbruik (zelfs met ons hooliganisme van die dag lag het op maar 7,5l). De Audi z´n standaardmotor viel dan wel goed mee. Een beetje lawaaierig, dat wel. Maar nooit storend.

Tekst: Dries De Brabander

DISCLAIMER: Dit artikel werd geschreven door een bezoeker van Autofans.be die niet tot de redactie behoort. Autofans distantieert zich dan ook van de ingenomen standpunten, gemaakte opmerkingen, kritiek of gegeven lof. Autofans geeft de schrijver in kwestie enkel de mogelijkheid zijn artikel te tonen aan de bezoekers van de website.

{{galerij}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (30)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 13:17
afbeelding van Yannick Degroeve

Wow! prachtige lezersbijdrage, Techno Patat! :-O

Speedy 13:23
afbeelding van Speedy

Mooi geschreven en volgens de tekst was dit een mooi dagje denk ik!

Lonefish 13:52
afbeelding van Lonefish

Mooi verslag! Leuk geschreven, bracht altijd een glimlach op men gezicht ;) Meer van dat!

Techno Patat 14:04
afbeelding van Techno Patat

@yannick: bedankt om het te regelen voor me, I apreciate it :)!

@Speedy en Lonefish: thx, voor meer van dat zal ik maar hopen op uitnodigen van andere merken, want anders heb ik niet veel te vertellen! De capriolen die ik uithaal met m'n volvo zijn niet echt zo schrijfwaardig :)!

AMV V8 14:35
afbeelding van AMV V8

Wel Techno Patat, ik sta versteld van je schrijfkunsten, had ik totaal niet van je verwacht, er schuilt een auto tester en schrijver in je. En zo te horen (lezen) een zeer aangename dag gehad.

Techno Patat 16:50
afbeelding van Techno Patat

@sam: ze zoeken niet meer, en ik heb weinig tijd (hoewel ik voor alles met meer dan 4 cilinders tijd maak :p!) dusjah, een one timerke denk ik :)!

Maar toch bedankt voor de complimentjes :)!

Anonieme gebruiker 18:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

Geen foto's gemaakt?

Techno Patat 19:23
afbeelding van Techno Patat

@tdm: je doet me nog blozen ;)!

@annoniem: nee, de mensen van Volvo hebben foto's, maar wanneer ik die te zien krijg weet ik niet :'(!

Anonieme gebruiker 20:07
afbeelding van Anonieme gebruiker

Fijn dat je het leuk vond. En dat remmanoeuver was inderdaad dicht bij de limiet.
'Je instructeur'

Techno Patat 07:57
afbeelding van Techno Patat

@ollie: welkom bij de olijke bende (jaja flauw ik weet het :p!)

@anonieme instructeur: waar gaf jij instructies? Want de instructeurs waar ik mee sprak kenden autofans.be niet, enkel de organisatoren... Maar leuk vond in het allesinds! En die remoefening was een prima oefening, laat zien welke auto's het best gemaakt zijn, want nergens herken je beter de kwaliteit van een auto als op de rand van het mogelijke!

Anonieme gebruiker 15:05
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik geloof ook niet echt dat de "anonieme instructeur" aan de remoefening stond. Met een auto is die man super, met gebruik van pc/internet iets minder :)

In ieder geval mooi geschreven verslag en ik ben blij dat het zo goed meegevallen is.

Techno Patat 18:18
afbeelding van Techno Patat

dacht ik ook, vandaar dat ik vroeg waar de man stond ;)! en jij bent? deelnemer, organisator of instructeur?

Caterham Driver 16:02
afbeelding van Caterham Driver

Als vrijdag de 13de een ongeluks dag was dan had Joren van Volvo cars me beter ook die dag gebeld ipv nadien. Enkele dagen later nam hij kontakt met mij op en alles is in het honderd gelopen. Aangezien ik in de UK zat (testen van een Caterham op Snetterton en Brands Hatch) zonder internet aansluiting beloofde hij me om alle details door te sturen via email. Vertrouwend op het zakenlijke Volvo verander ik mijn planning en kom laat deze nacht naar huis om uit te vinden dat ik helemaal geen mail toegekregen heb. Met dat verlengde weekend kan ik hem of Volvo natuurlijk niet bereiken dus hier sta ik dan ... Eens ik terug in de UK ben maandag en gecontacteerd ben door Volvo zien we wel. Met een beetje geluk vinden we een S60 en doen we eens een objectieve vergelijking met een publicatie achteraf.

Techno Patat 20:16
afbeelding van Techno Patat

@caterham: mij konder ze ook eerst niet bereiken per mail, kheb 3-4x terug mogen bellen! echt bereikbaar waren ze niet, als ik mails stuurde kreeg ik ook geen antwoord etc etc...

maar nu is het te laat hoor, de auto's waren voor 8 dagen gehuurd dacht ik, van de 21e tot de 29e, en daarna gingen ze terug naar europauto...

Techno Patat 18:45
afbeelding van Techno Patat

edit: foto's komen er aan :)

De mensen van carspotting waren aanwezig MET een camera :)! Als je heel goed kijkt zie je eventjes staan aan tafel met een colatje en een koekje :D!

Het bochtige heuvelcircuit zit ook mooi in het filmpje verwerkt, werkelijk een plezier om over te rijden :D!

Techno Patat 15:15
afbeelding van Techno Patat

Laatste keer? Hoe dikwijls kom jij daar precies :p? Bij ons was het dus alles in het zakje te deponneren...

En die r-design's zijn idd prachtige beestjes :)!

<a href="http://imageshack.us/photo/my-images/217/volvos60testtrackday11.jpg/">gr... (de persoon die mij herkent wint een natte beze!)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=ELvQGxKEDtI&feature=player_embedded">Film...

Techno Patat 14:00
afbeelding van Techno Patat

blauwe t-shirt en zonnebril :)!

weet je eigenlijk wel wat een natte beze is :p?

Anonieme gebruiker 12:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik reed op het circuit (met de 088-BUF van de foto) en daarna op de highspeed ovaal.

Techno Patat 16:20
afbeelding van Techno Patat

@instructeur: dan reed jij de T6 op de oval? ik ben meegeweest met de 2.0T op de oval en met de eerste in de rij voor het circuit, een zwarte handbak met r-design...

kan me helaas niet direct bovenhalen wie jij bent :(!

Anonieme gebruiker 23:11
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb vandaag zelf ook de trackday meegemaakt en heb toch enkele opmerkingen: De audi A4 was een 2.0 TDI met slechts 136 pk, handgeschakeld en zelfs geen navigatie erin, de BMW was een 316D met slechts +- 125 PK, stoffen zetels, en handgeschakeld, tegen Volvo S60 en V60 met praktisch allemaal Lederen zetels, schuifdak, automaat, minimum 163pk tem 205 pk voorzien van alle technische snufjes zoals dodehoekcamera, etc. Dit is geen eerlijke vergelijking! Dat heb ik ook tegen de instructeur gezegd. Jullie gebruiken allemaal modellen die dit jaar nog vervangen worden. De nieuwe Mercedes C was er wel niet te bespeuren! Excuus was dat Mercedes geen wagens ter beschikking stelt. Volvo is een leuke en comfortabele auto, maar mist toch de sportiviteit van de BMW en het dynamische van de Audi. Het gat is weliswaar kleiner geworden, maar om een BMWrijder te overtuigen zijn ze vandaag er niet in geslaagd. De manuele versnellingsbak is wel een juweeltje. Goed bezig Volvo, you almost had me!

Techno Patat 16:34
afbeelding van Techno Patat

@anoniem: dan had jij andere dan ik! Er zaten veel s60 drivE's bij met die 'leuke' 1.6 diesel... en de bmw's en audi's hadden allemaal navigatie van mij... en ook een paar 318 d's...

maar je hebt wel gelijk, nog niet zo sportief als de bmw. Maar ofdat ik vind dat de bmw die extra duizenden (kweet niet precies hoeveel) euro's waard is? Eigenlijk niet, maar dat is maar te zien waar je je eisen aan legt. Ikzelf ben eerder gierig :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws