Laat ons beginnen bij het begin. Wiesmann is een Duits automerk, opgericht in 1985 door de broeders Martin en Friedhelm Wiesmann. De broers maakten hun droom waar door een handgebouwde sportwagen te bouwen. Ze gebruiken hiervoor de techniek en motoren van BMW in handgemaakte koetswerken. Wij gingen samen met de Belgische invoerder naar de opendeurdag in hun hoofdvestiging in Dülmen om te kijken hoe een Wiesmann nu wordt gefabriceerd.
Wiesmann maakt twee koetswerkvarianten, namelijk een roadster en een GT. De roadster is zoals de naam wel doet vermoeden een tweeziter cabrio. De GT is een gesloten coupé variant die afgeleid is van een Wiesman racemodel. De roadster is verkrijgbaar met drie motoren, de zogenaamde MF3, MF4 en MF5. De GT beschikt enkel over een MF4 en MF5 variant.
De MF 3 wordt aangedreven door een 3.2 liter grote 6 in lijn die 343 pk produceert. Dit is de motor uit de vorige generatie BMW M3. De MF4 wordt aangedreven door een V8 met dubbele turbo die 407 pk levert. De MF5 variant tenslotte wordt ook door een 4.4 liter grote V8 aangedreven, maar dankzij de TwinScroll technologie braakt dit monster maar liefst 555 pk uit. Dit geeft gegarandeerd vuurwerk in een achterwielaangedreven auto die slechts 1500 kilo weegt. Het logo van Wiesmann is trouwens een gekko omdat de wagen volgens Wiesmann aan de weg kleeft zoals een gekko aan de muur. Een leuk weetje is dat het fabrieksgebouw in Dülmen ook in de vorm van diezelfde gekko werd gebouwd.
Hoewel er maar twee koetswerkvarianten door Wiesmann worden gemaakt bestaan er geen twee identieke wagens. Alle kleuren van zowel exterieur als interieur kunnen volledig naar eigen smaak worden gekozen. Je kan bijvoorbeeld de kleur van je dashboard laten overeenstemmen met je favoriete kledingstuk. Alles wordt op maat en met de hand gemaakt in de fabriek in Dülmen. Dit betekent echter ook dat er naar onze mening erg lelijke wagens uit de fabriek rollen, maar over smaken en kleuren valt natuurlijk niet te discussiëren.
Onze dag bij Wiesmann was een hele belevenis. Alles aan de wagens en de fabriek wordt op een zeer professionele manier aangepakt. Vandaar dat het merk ook een erg trouwe aanhang heeft. Het zijn mensen die een unieke wagen willen met een erg hoog afwerkingsniveau en betrouwbare technologie. Een standpunt waar we ons wel bij kunnen vinden. Als je een beetje origineler wilt zijn dan de gemiddelde Porsche eigenaar is de Wiesmann een goed alternatief. We werden overigens uitgenodigd om nog eens terug te komen om de verscheidene modellen zelf aan de tand te kunnen voelen. Je mag dus nog enkele rijtesten verwachten van deze Duisters.
Tekst en foto's: Cristof Van Laer
Met dank aan Frederic Koninckx Motors
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden