Design Review Genève 2012: Top 5 best design conceptcars

pininfarina cambiano concept

De Geneva Motor Show wordt gezien als een van de belangrijkste autobeursen. Ongeveer 12.000 journalisten worden er op de persdagen verwelkomd. Helaas blonk de show deze keer vooral uit in middelmatigheid. Er werden nauwelijks echt vernieuwende Concept Cars of primeurs van productieauto's getoond. Voor wat betreft het hoge verwachtingspatroon dat veel auto ontwerpers voor deze beurs hebben was het geheel dus een kleine tegenvaller.

Maar genoeg zuurdoenerij! Er was veel fraais te zien. En omdat echte Concept Cars, niet licht aangepaste pre-productie auto's, ontwerp technisch sterk verschillen van productie auto's heb ik deze review mijn focus op Concept Cars gehouden. Dit waren voor mij de 5 beste van Genève dit jaar.

Pininfarina Cambiano

 

pininfarina cambiano concept

Dit ontwerp oogt op het eerste gezicht wellicht ietwat behouden en weinig spectaculair, maar dat is juist zijn kracht. Niets is eenvoudiger dan een slecht basis ontwerp vol te tekenen met heftige graphics en complexe surfacing en vervolgens het geheel van knalharde kleuren te voorzien om de aandacht af te leiden van wat in de basis een mislukt ontwerp is. Het Pininfarina design team laat zien absolute meesters te zijn in het creëren van proportioneel perfect uitgevoerde basis volumes; zuivere vorm. Heel pure, eenvoudige surfacing maakt deze rijdende sculptuur tot een consistent vormgegeven en daarom zeer fraaie auto. Aan de achterzijde vallen de achterlichten op waarvan de lichtbron zit verwerkt in de brede, elegant slanke strip gepolijst metaal. Vanachter die strip projecteert de lichtbron op een holle ruimte in de carrosserie. Het indirecte licht verspreidt zeer fraai over de zachte surfacing van de Cambiano.

In het interieur is veel hout gebruikt. De gehele vloer en de panelen in de deuren zijn gefreesd uit verlijmde planken hout. Het hout komt van "briccole". Dat zijn de eikenhouten palen die worden gebruikt om de vaargeulen en ligplaatsen in Venetië aan te geven. Er worden duizenden van deze palen vervangen per jaar omdat het hout door micro-organismen in het water wordt aangetast. Het materiaal heeft door die micro-organismen allerlei kleine holle ruimtes gekregen die te voorschijn komen na het frezen en een zeer uniek natuurlijk patroon creëren. Het hout begint in de Cambiano aan haar derde leven; geboren als boom, gebruikt als paal en daarna verwerkt in het interieur.

Land-Rover DC100

 

land rover DC100 concept

De DC100 is een conceptcar die de zoektocht voor Land-Rover naar de opvolger voor de Defender inzet. Land-Rover is zeer "design driven", zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Het is een van de weinige automerken waarbinnen de Chief Designer ook deel uitmaakt van de Board of Directors. Belangrijke design-ideeën en de beslissingen daarover worden dus directer en efficiënter gecommuniceerd. Dat komt duidelijk tot uiting in het model gamma van Land-Rover. De DC100 werd al eerder wereldkundig gemaakt maar is toch echt een fraai staaltje auto design. De vertaling van de essentie van de Defender, een zeer karakteristieke auto, in een stuk hedendaags design is, zonder in eenvoudige retro ontwerpen te vervallen, een lastige taak. Land-Rover is duidelijk goed op weg. De auto is voorzien van fraaie grafische elementen die in essentie sterk overeenkomen, maar nooit een exacte kopie van elkaar zijn. De handgreep en de shutline er omheen, het rooster in het spatbord, de sleepogen in de neus, de luchtuitlaat op de motorkap, de "kick-up" in de raampartij aan de zijkant en de achterlichten zijn daar een aantal voorbeelden van.

Volkswagen Cross Coupe

 

volkswagen cross coupe

De Cross Coupe is zo'n typische auto die er in het echt vele malen beter uit ziet dan op de persfoto's. Helaas hebben de marketeers bij veel automerken er tegenwoordig nogal een handje van de features van nieuwe auto's ontzettend overdreven uit te lichten op de persfoto's. Het geheel ziet er dan op zijn zachts gezegd overdone uit. In het echt is deze Volkswagen echter een goed gebalanceerde auto met zeer fraaie proporties. Een compacte cross over tussen een coupe en SUV, zoals de naam al aangeeft. Ik ben vooral zeer te spreken over de scherpte van het design. In vakjargon crispness genoemd. Het komt duidelijk tot uiting in de schouder, waaruit heel scherp concaaf een sterk afgebakend grafisch element is sneden. Veel features in auto carrosserieën hebben een zachte fade-out aan de voor en achterzijde van de auto. Bij deze Volkswagen is daarvan geen sprake. Het geheel is als het ware als een rondlopende lijn. Op een soortgelijke wijze is er een uitsnede op de achterzijde boven de bumper te vinden.

Lamborghini Aventador J Roadster

 

Lamborghini Aventador J

Niet echt een concept car, deze Lambo. Hij is namelijk al verkocht. Een zogenaamde one-off voor een klant die uit het middenoosten schijnt te komen. Maar door zijn unieke vormgeving en spectaculaire karakter is de Aventador J Roadster wel degelijk de moeite van het vernoemen waard. Lamborghini maakt sowieso geen muurbloempjes en om de reguliere Aventador te omschrijven kom je als snel superlatieven te kort. De Aventador J Roadster is echter echt nog een stapje extremer. Het is een zeer spectaculaire, mega agressief ogende auto. De J Roadster is wellicht zelfs een beetje overdone, hij hangt van de details aan elkaar, maar het geheel is toch wel goed uitgevoerd. Het interieur en exterieur vormt bij deze auto niet alleen qua design thema een geheel maar zijn letterlijk een en hetzelfde ontwerp. Lamborghini heeft niet eenvoudig een dak van een Aventador gezaagd, maar heeft daadwerkelijk werk gemaakt van een goede transitie tussen de twee werelden.

Citroën Tubik

 

Citroën Tubik

Ook deze auto werd al eerder getoond en is conceptueel vergelijkbaar met de DC100 van Land-Rover. Al zijn productie plannen voor de Tubik vanzelfsprekend niet aanwezig. De Tubik is thematisch gebaseerd op de unieke Citroën HY. Zowel interieur als exterieur is extreem vormgegeven en design-wise springt vooral de wrap-around carrosserie aan de buitenzijde in het oog. Het witte binnenste carrosserie deel wordt door een metaal kleurige laag omringd. Een sterk staaltje design van Citroën dat zijn weg naar het maken van unieke, speciale en een beetje eigenaardige auto's weer terug gevonden lijkt te hebben. Niet enkel is haar concept cars maar ook vooral in de productie auto's maken innovatieve ideeën hun entree.

___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|*
Tekst en beeld door Niels Van Roij. Niels van Roij studeert Vehicle Design aan Royal College of Art te London en deed een internship met de Volvo Advanced Design studio. Voor Autofans laat hij zijn licht laten schijnen over ontwikkelingen op design gebied op de Geneva Motor Show.
*___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|\___|

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 09:14
afbeelding van Yvesw

Ik was tijdens het lezen van de tekst al aan het denken "Pieter heeft zijn beste woordenschat bovengehaald". :p

Interessant stukje Niels. Ik heb ondertussen wat extra vakjargon op zak gestoken en de randinformatie (zoals het hout van de Cambiano) is leuk meegenomen ;)
Meer van dit!

Misschien één puntje van kritiek, voor een simpele boerenzoon zoals ik waren sommige woorden echt wel chinees :p

Quin 10:23
afbeelding van Quin

Leuk artikel!
Ik ben ook voorstander van autodesign die het niet moeten hebben van teveel frulletjes om hun wagen 'aantrekkelijk' te maken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de DS-reeks van Citroën. Het is zeker een vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie, maar er gebeurt zoveel op die auto (chrome-latjes galore) dat het wat stoort.

De echte vakmannen kunnen met een paar lijnen een geweldige wagen op papier zetten, iets waar Pininfarina in uitblinkt. Net als in mijn vak (web design) is less more ;-).

Techno Patat 13:36
afbeelding van Techno Patat

@Yves: Ben jij een boerezoon :o?

@Quin: Ik zie daarentegen nog vrij graag een 'druk' design! Het mag wel wat hoekjes en kantjes hebben in mijn ogen omdat je dan plots bij het poetsen zo nog een kantje kan ontdekken van je auto dat je nog niet op gelet had! Al moet het niet te druk worden! Maar de Pininfarina is me iets te 'kaal'...

@Niels: Inderdaad een leuk stukje tekst met toffe anekdote's! Kunnen we ergens een foto vinden van dat hout in die concept?

Die volkswagen cross coupe vind ik echt m'n ding niet! De lijnen zijn precies van een scirocco overgezet op een tiguan! Vooral het kontje doet me sterk denken aan een scirocco!

Techno Patat 14:02
afbeelding van Techno Patat

Thx Pieter! Ik vraag me nu wel af hoe gemakkelijk die Lambo zetels kunnen zitten?

En die crosscoupé blijft een scirocco op hoge poten in mijn ogen, zelfs met meer foto's :p!

Geert 17:26
afbeelding van Geert

Jammer dat het rood van de CrossCoupe geen recht doet aan de treffende omschrijving van Niels. Live is het echt een erg fraai gebeeldhouwde auto.
Leuk geschreven ook Niels - ik ga autofans.be eens wat vaker opzoeken in de toekomst.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws