Vrijdag Fandag: BMW 125d (F21)

vfs04-bmw-125d-f21

Autofans zijn er in alle soorten en maten. Voor de vierde keer laten we de lezer zelf aan het woord over zijn auto in onze Vrijdag Fandag-rubriek. Begin deze week publiceerden we onze test met de facelift van deze jongen, vandaag krijgen we de krachtigste diesel op ons bord.

Naam: Geoffrey van den Bemden
Leeftijd: 27 jaar
Wagen: BMW F21 125d Sportshatch
Eigenaar sinds: 17/04/2012
Vorige wagens: Landrover Freelander 1.8i, Peugeot 106 1.0i, BMW E30 325i, MINI R56 Cooper D
Kort: De ideale kilometervreter die zijn mannetje kan staan op circuit.

Het verhaal

Geschiedenis
Het werd tijd voor een vervanger van de MINI, die na 4 jaar en 120.000km toch zijn beste tijd had gehad. Nog geen serieuze kosten aan gehad, maar toch gebrek aan power en eigenlijk ook wat beu gezien. Op dat moment, begin 2012, was ik nog werkzaam in Brussel. Aangezien ik gemakkelijk aan 30.000km/jaar kwam, was een diesel voor de hand liggend. Een automaat moest er ook in, dankzij het fileleed dat dit land rijk is.

vfs04-bmw-125d-f21

Verdere vereisten waren achterwielaandrijving, hot hatch-achtig, +200pk en het liefst uit het gamma van het merk met de draaiende propeller. Een E87 123d uit Duitsland met weinig kilometers en goede uitrusting kostte niet gek veel minder dan een nieuwe 125d. Een aardig bedrag, maar het verschil tussen “de nieuwe en de oude” waren groot. Algemene afwerking, infotainment, opties, uiterlijk, afmetingen, … Alles was beter (over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld).

Na een testrit met een manuele 125d en een 120d uitgerust met de sportautomaat, was daar ook de keuze snel gemaakt. Zelf roeren is leuk, maar met het kleine toerentalbereik en het zicht op 30K+ km/jaar, was de zachte, comfortabele maar tevens sportieve en snelle sportautomaat véél beter. Een beslissing waar ik nooit spijt van heb gekregen. De bestelbon werd getekend.

vfs04-bmw-125d-f21

Wat zou je anders aanpakken?
1 woord: M135i

Ik heb kort getwijfeld. Het prijsverschil was niet enorm, maar gebruikskosten lagen veel hoger. Benzine, toen nog redelijk duur, verzekering, VB, BIV, … Het ging mij honderden euro’s per maand meer kosten. En toen kwam eind 2012/begin 2013 de beslissing om een job dichter bij huis te zoeken.

Waar krijg je een glimlach van?
Ik blijf het geweldig vinden hoe goed de wagen stuurt en herneemt. Maar de grootste smile krijg ik toch als ik een vaste waarde in het hot hatch segment kan bijhouden of voorbijgaan op circuit.

vfs04-bmw-125d-f21

Waar word je humeurig van?
Het is een nieuwe auto geweest, dus er zijn geen problemen die opsteken of terugkomen. Het hatelijkste is de sound. Van een 4-cilinder diesel krijgt niemand het warm. Da’s dan ook het enige minpunt aan de wagen.

Kostenplaatje
Genoeg. En de mods tellen nog eens op tot de prijs van een oudere tweedehandswagen. In totaal zal het toch in de buurt van 50.000 euro komen.

vfs04-bmw-125d-f21

Hamer & beitel
Groot deel van de M-Performance catalogus. Voorbumper, sideblades, diffusor, big brake kit, zwarte nieren, donkere achterlichten, afgeplat alcantara stuur. Verder nog een KW V1 schroefset, lichtgewicht wielen van Apex (ARC-8 in de maten 18x8.5” ET45) met Kumho Ecsta KU36 rondom (maat 245/40-18). En als detail de zwartchroom uitlaatsierstukken van de sport-uitvoering.

Waarom een BMW 125d?
Veel mensen dromen van een “dikke wagen”. 5 Reeks, S-Klasse, Q7, … Ik ben altijd fan geweest van de kleinere auto’s en al helemaal met een pittige motor in. De grootte biedt niet alleen praktische voordelen zoals in kleinere parkeerplaatsen passen en overal gemakkelijk geraken, maar zorgt ook voor een wendbare en lichtere wagen. Met het oog op wat circuitgebruik is dat natuurlijk welgekomen. Bovendien is de 1 Reeks nog best praktisch. Er past gemakkelijk een fiets, een snowboard en een weekendtas in.

vfs04-bmw-125d-f21

Blijver of afschrijver
Tgohja, het is wat tussen beide. Ik ben zeer tevreden van het volledige pakket dat de auto mij biedt. Praktisch genoeg en met genoeg pit om mijn mannetje te staan op circuit. Maar aangezien ik minder kilometers doe dan vroeger, kijk ik stiekem toch uit naar een opvolger zonder zelfontbrander.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 56.000 km
Leeftijd wagen: april 2012
Motor: 2.0 twinturbodiesel viercilinder
Overbrenging: Achttrapsautomaat
Topsnelheid: 240 (volgens fabrikant, zoiets gehaald op GPS)
0 tot 100km/u: 6,3 s
Vermogen: 218 pk (nog niet gekieteld)
Koppel: 450 Nm
Aandrijving: Achterwiel
Gewicht: 1.400 kg
Gemiddeld verbruik: 7,5 l/100 km
Rijtaks: 364,92 euro
CO2-uitstoot: 126 gr/km

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
audi22 13:42
afbeelding van audi22

Ik heb zelf een audi A1 2.0tdi (gekieteld 190pk / 420nm) ook vanwege hetzelfde principe dat ik liever een kleine vlotte auto heb dan een log schip.
Ik heb toen ook gekeken naar de 123d maar toen was het ketting probleem bekend bij de vorige 1 serie (N47 motoren) nog niet de wereld uit en daarom heb ik dat toen niet aangedurfd om voor een bmw te gaan.

Geo Bem 13:42
afbeelding van Geo Bem

Leuke waarden voor zo'n klein karretje! Dat kettingprobleem is nog steeds de wereld niet uit, maar zover ik weet is de opbouw van de 125d dusdanig anders dat het zo goed als niet voorkomt.

VdBo 14:51
afbeelding van VdBo

Blijkbaar is de CO2 uitstoot van de 125d nog gezakt momenteel (114-121), dus zeer interessant voor mensen die hem zakelijk willen gebruiken (80%) aftrekbaar. Enkel de aanschafprijs zal iets harder doorwegen voor het VAA.

Geo Bem 13:41
afbeelding van Geo Bem

De keuze voor een 120d ipv 125d is in dat geval veel sneller gemaakt voor velen :-)

derkahle 22:24
afbeelding van derkahle

haha de drifter op de dakparking van carrefour lier is gevonden :-)

Geo Bem 13:40
afbeelding van Geo Bem

Sorry, dat mysterie zal nog blijven. Die sporen stonden er al toen ik de foto's ging trekken en was de eerste keer da'k daar kwam :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws