50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Yves Wouters

BMW M5 Touring

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Yves Wouters het over de E61 BMW M5 Touring.

Een auto is meer dan zijn som der delen. Gelukkig, in het geval van de vierde generatie M5 die in 2004 het levenslicht zag. Want dit is misschien wel dé minst betrouwbare M-auto die ooit boven de doopvont werd gehouden. De gerobotiseerde versnellingsbak valt agrarisch te noemen en de 5-liter V10 voorin kon op eender welk moment - en zonder waarschuwing - zichzelf de vernieling inblazen. Nog wat olie op het vuur? Het is een goed bewaard geheim dat de Bangle 5 Reeks - waarop de M5 is gebaseerd - geen hoge toppen wist te scheren qua betrouwbaarheid. En toch... is de M5 Touring een memorabele M-auto.

Het paadje af

Spring even mee naar 2004. Sprak je over snelle stationwagens, dan had de RS-divisie van Audi die markt in handen. Zonder twijfel wrong dat bij BMW, waardoor het met een gepast antwoord op de markt moest komen. Als merk heb je dan twee opties; ofwel kopieer je het bestaande recept van de concurrentie en schaaf je het lichtjes bij, ofwel ga je compleet van het paadje.

En jongens, wat ging BMW compleet van het paadje.

Te beginnen met de motor bijvoorbeeld. Hoewel Audi al even een V8 parkeerde in haar snelle stationwagens, besloot BMW dat daar gerust nog twee cilinders bij mochten. Daarvoor klopte het aan bij haar F1-afdeling dat op dat moment bezig was met een 19.000 toeren per minuut schreeuwende V10 die 940 pk wist op te wekken. Die knowhow werd overgeheveld naar de eerste - en enige - productie-V10 van BMW ooit, een tot 8.250 opm gelimiteerde atmosferische 5-liter met een vermogen van 507 pk en 520 Nm koppel. Cijfers waar je vandaag de dag nog steeds mee uit kan pakken.

BMW M5 Touring

One and done

Alsof het vermogen van dat motorblok halfweg de nillies nog niet indrukwekkend genoeg was, werd je door ///M ook nog eens getrakteerd op één van de heerlijkste sounds ter wereld, kreeg je een head-updisplay (destijds uniek) en was het je sportiefste blik op het toen nieuwe en grensverleggende iDrive-systeem van BMW. Ja de, eveneens van de racerij gehaalde, automatische versnellingsbak was geen plaatje en ja, de M5 zoop als een tempelier (1 liter olie per 1.000 km) maar in zijn Touring-variant was/ is het een uitermate begeerlijk stukje automobiel. De enige V10 stationwagen die BMW ooit heeft gemaakt... en ooit zal maken. Dat moet iets waard zijn, toch?

BMW M5 Touring

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 17:18
afbeelding van Techno Patat

Heel cool, heerlijke liefhebbersbak! Maar man de onbetrouwbaarheid en gigantisch dure herstelkosten vergeef ik hem niet… ik wil als een idioot rijden met zoiets idioot. Niet constant op eieren zitten om het blok te sparen :D! Geef mij dan maar de even oude E63, de M156 is toch een pakje betrouwbaarder en klinkt ook heerlijk. Geen v10, maar toch!

Adriaan 19:55
afbeelding van Adriaan

Confusion of the highest order, ik mij heel de tijd aan het afvragen waar je het over had, uh sinds wanneer is een bmw m6 e63 betrouwbaarder? En dan had ik pas door dat je het over een Mercedes e63 amg had :p nu die W211 staat toch ook niet in de boeken als meest betrouwbare merc ooit vrees ik…

Techno Patat 14:42
afbeelding van Techno Patat

Nee maar wat electronica problemen is nog wat anders dan versnellingsbak revisies na 30k km en lagerschalen tussen de 10 en 50.000km :D!

Peter Aelemans 19:39
afbeelding van Peter Aelemans

Ik heb deze prachtige wagen gereden van 2007 tot 2018, uiteraard de Sedan.
Ondanks alle onheilspellende berichten die door zowel "kenners" als autojournalisten verspreid zijn heb ik op enkele elektronische problemen na, 256 000km gereden zonder iets van grote problemen. Er was dan ook maar 1 ding van uiterst belang bij deze wagen.
Correct warm rijden en rustig "uitbollen" na intensief gebruik.
Alle problemen met Vanos en lagerschalen etc..., bijna allemaal te wijten aan incorrect gebruik, geen wonder als je een koude v10 motor tot 6000 toeren trekt als je van je oprit vertrekt....
Anyways, Van alles bmw's die ik tot nu toe bezit heb was dit wel echt "the holy grail".
Zijn tijd ver vooruit. Niet alleen qua motor maar ook qua brandstof verbruik. ;)

Techno Patat 22:32
afbeelding van Techno Patat

Oprechte proficiat! Je hebt het toch maar gehad hé de jaren met een V10 onder de voet :D

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws