Driepitterpret: vijf sportieve auto’s met driecilindermotoren

Toyota GR Yaris 2022

“Hoe meer cilinders hoe beter,” luidt het vaak in de traditionelere autokringen en geef ze maar eens ongelijk. Tegenwoordig weten fabrikanten echter steeds vaker veel vermogen en zelfs een sonore soundtrack uit piepkleine blokjes te wringen. Hier vind je vijf voorbeelden van sportieve auto’s met driepittertjes.

Er was een tijd waarin de driecilindermotor enkel garant stond voor gebrom in je cabine en trillingen door je gaspedaal terwijl je vruchteloos toeren maakte in de hoop om ergens wat vermogen tegen te komen. De blokjes waren vaak wel zuinig, maar rijplezier en driepitters gingen doorgaans niet samen. De laatste jaren wordt er echter flink gesleuteld aan kleine motoren, en verschijnt de driecilinder in de zoektocht naar een zo klein mogelijke uitstoot af en toe al eens in hothatches — of zelfs meer.

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST 2022

Wie driecilinders zegt, zegt Fords EcoBoost-motoren. Wie hothatches zegt, zegt echter ook Ford… De combinatie van die twee is dus onvermijdelijk, en leidt verrassend genoeg tot de maatstaf der betaalbare hothatches. De Ford Fiesta ST haalt namelijk een mooie 200 pk en sindskort 320 Nm koppel uit zijn 1.5-liter driecilindermotor, en stuurt die nog het liefst langs een sperdifferentieel naar de voorwielen. Het resultaat is rijplezier dat allesbehalve moet onderdoen voor de voorganger die nog over een cilindertje meer beschikte. Liever wat meer ruimte voor je gezin? Dan vind je dezelfde aandrijflijn ook terug in de Ford Puma ST.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris 2022

Toyota mag dan een minder grote naam zijn in hothatch- of in driepitterland, maar hun eerste poging om de twee te combineren mag op zijn minst verdienstelijk genoemd worden. Deze GR Yaris is namelijk niets minder dan een homologatiemodel voor een rallywagen, wat betekent dat hij naast een driecilinder ook over vierwielaandrijving en een verduiveld strakke stuurinrichting beschikt. In totaal hoest zijn 1.6-literblokje 261 pk op, die langs een mechanisch schakelende zesversnellingsbak gelijk over de uithoeken verdeeld worden. Je laat er op zijn zachtst gezegd de Yaris Hybrid mee achter aan het verkeerslicht, en nog heel wat anders ook.

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera 2022

Een Koenigsegg zal je echter niet snel verslaan met je GR Yaris, al kan ook die tegenwoordig over een driecilindermotor beschikken. De aandrijflijn van deze creatie, de Gemera, bestaat namelijk uit een exemplaar van 2.0 liter klein en drie elektromotoren. Met 600 pk is dat twinturboblok trouwens de sterkste driecilinder ter wereld, en in totaal brengt de Gemera 1.700 pk naar zijn vier wielen. Het apparaat is nog niet helemaal officieel, maar de immer vriendelijke Christian von Koenigsegg liet ons wel al even meeluisteren naar het rauwe geluid…

Volkswagen Up! GTI

Volkswagen Up! GTI 2022

Als je een uitroepteken in je modelnaam moet zetten, dan ben je voor iets aan het compenseren. Dat kan misschien wel gezegd worden voor de trage Up!-jes met atmosferische driecilinders, maar de GTI-versie veegt al die vooroordelen van de kaart. Met eigenlijk slechts 116 pk uit zijn 1.0-liter TSI-driecilinder klinkt dit dan niet als een raket, maar dankzij een gewicht van amper 1.100 kilogram liggen de cijfers opvallend dicht bij die van de allereerste Golf GTI. Ouderwetse fun dus, dit naaimachientje, maar dan met een eigentijds motorblok.

BMW i8

BMW i8 2017

Eigentijds waren ze bij BMW een decennium geleden echter al, want de i8 is zo’n model dat er nog steeds futuristisch uit zou zien indien het vandaag gelanceerd werd. Toch dateren de eerste exemplaren al uit 2013, en is de bolide inmiddels alweer twee jaar uit productie zonder navolging. Niet alleen de styling van deze BMW was echter indrukwekkend maar ook de motor is het vermelden waard. Tussen de twee assen lag namelijk een bescheiden 1.5-liter driecilinderblokje, dat 231 pk naar de achteras stuurde. De vooras werd dan weer aangedreven door een elektromotor met 143 pk, en alles samen beschikte de i8 op zijn toppunt over 374 pk. Nog een leuk weetje: deze auto was — en blijft — de eerste BMW met middenmotor sinds de M1. Genoeg om trots op te zijn dus, driepitter of niepitter.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws